לאה ניסני ואורי יעקבי
לאה ניסני ואורי יעקבי

הלביבות מהמלחמה, הלחם מהמאפייה הראשונה: הכירו את פרויקט המתכונים המרגש של גמלאי כפר סבא

שיתוף פעולה בין המכללה האקדמית בית ברל למועדון הגמלאים סירקין יצר פרויקט ייחודי במסגרתו עמלו הגמלאים, במשך חמישה חודשים, על הכנת ספר מתכונים וזכו לספר את סיפור חייהם באמצעות הדבר שכולם כל כך אוהבים - אוכל

פורסם בתאריך: 18.6.20 18:40

באירוע מרגש שהתקיים ביום שלישי השבוע במועדון הגמלאים סירקין בכפר סבא הגיע לסיומו פרויקט "סירקינשף", פרויקט בישול קהילתי בהשתתפות חברי המועדון, שיצא לדרך לפני חמישה חודשים. מטרת הפרויקט, שיזם והוביל אורי יעקבי, סטודנט במכללה האקדמית בית ברל, במסגרת סדנת הגמר בלימודי חינוך בלתי פורמלי במכללה, היתה לאפשר לחברי מועדון הוותיקים לספר את סיפור חייהם הייחודי באמצעות הדבר שכולם כל כך אוהבים – אוכל.

"הפרויקט תוכנן כך שיכלול סדנאות שבועיות, בהן יציגו המשתתפים את התבשילים הייחודיים להם ולנוף מולדתם ודרכם ישתפו בזיכרונות שלהם, זיכרונות ילדות מבית אבא, מתקופות וארצות שונות, על חיים ומאכלים שהיו ואינם", מספר יעקובי, "המשתתפים הספיקו לקיים שתי סדנאות פנים אל פנים, לתפור את הסינרים הממותגים ואז הופיע נגיף קורונה. חרף גילם המבוגר, המשתתפים היו הראשונים להיכנס לסגר חברתי ממושך. אלא שדווקא בימים אלו הפך הפרויקט חשוב הרבה יותר. על מנת להמשיך לקיימו עברתי בין חברי הקבוצה וסייעתי להם להתגבר על הכשלים הטכניים כדי שיוכלו להשתתף במפגשים הוירטואליים השבועיים. בנוסף, ביחד עם ניקול ליג'י מהטלוויזיה הקהילתית, צילמנו אותם בפתח ביתם עם המנה שבחרו לבשל וראיינו אותם אודותיה. מצאנו גמלאים מחויכים, מלאי עוצמה ואופטימיות".

תן דוגמה.

"אחד הסיפורים המרגשים היה זה של אידה בראונשטיין. אידה בחרה לבשל את לביבות תפוחי האדמה המפורסמות שלה שנולדו לגמרי במקרה. בתום מלחמת העולם השנייה אידה מצאה את עצמה יחד עם אמה וסבתה בכפר רוסי ללא כסף ומזון. כדי להרוויח מעט כסף אמה בישלה לביבות מהמרכיב הכמעט יחידי שהיה בהישג ידן, תפוחי אדמה, ואידה, שהייתה בת ארבע וחצי, נשלחה מדי יום למכור אותן לחיילים הרוסים שחזרו מהמלחמה. באמצעות הלביבות האלה הן הצליחו לשרוד את תקופת המלחמה עד לאיחוד המרגש עם אביה, שאותו פגשה כשנה לאחר המלחמה".

הגמלאים בערב הסיום

הגמלאים בערב הסיום

סיפור נוסף הוא זה של עדי אוסטרובסקי, שבחר לאפות לחם לזכר המאפייה הראשונה שפעלה בכפר סבא ושהייתה בבעלות משפחתה של אמו, ממייסדות העיר. "בן גוריון אמר פעם שהחליט להיות פועל עברי בין השאר בזכות הלחם הטוב שהכינו במאפיית גולדברג", מספר יעקובי, "במשך שנים עמדה המאפייה, שנסגרה בשלהי שנות ה-30, נטושה עד שבשנות ה-60 חובשי כיפה מהעיר החליטו להשתמש בה לייצור מצות. עדי, שהיה אחראי לחירור המצות, מספר כי הכשרת המאפייה איחדה סביבה את כל השכונה, דתיים וחילונים, ששיתפו פעולה יחד מדי שנה".

במסגרת אירוע הסיום של הפרויקט נחשף גם ספר המתכונים של חבריו, וכאמור כתבה על הפרויקט גם צולמה לטלוויזיה הקהילתית. "בסדנה עלו עוד סיפורים רבים ומרגשים שאת כולם ניתן לראות בכתבה", אומר יעקובי, "אני שמח שבתקופה מורכבת זו, בה נמנע מהגמלאים לצאת מביתם, הם זכו לפעילות ייחודית, משמעותית עם הרבה עשייה שהייתה כל כך חשובה בתקופה זו. הסגר הכפוי הביא איתו עוד יתרון גדול בדמות הזמן הפנוי של בני המשפחה של הגמלאים, שהפכו לשותפים בתהליך הבישול, עזרו בצילום הכנת המאכל המשפחתי ונהנו מחיבור משותף לעבר המשפחתי שאת חלקו הכירו לראשונה. ספר המתכונים והכתבה המצולמת יישארו מזכרת לילדים, ולנכדים, ולמשפחה הגדולה במועדון סירקין. הפרויקט הוא סנונית ראשונה בשיתוף פעולה של מועדון סירקין עם סדנת הגמר במסלול לחינוך בלתי פורמלי במכללה האקדמית בית ברל".


הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו


אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"צומת השרון כפר סבא"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר