צילום ליאור קפלן

ראש אחד, גוף אחד: מאחורי פרשת השבוע וזמני כניסת ויציאת שבת בכפר סבא

מה שקורח לא הבין, או לא רצה להבין, זה שעם ישראל הם הרגלים של משה, משה הוא הראש שלהם וכולם יחד הם גוף אחד. מהטעות שלו אנחנו צריכים ללמוד

פורסם בתאריך: 19.6.20 05:39

כניסת השבת בכפר סבא: 19:20

יציאת השבת בכפר סבא: 20:32

ראש אחד, גוף אחד: פרשת קורח

בפרשה אנו קוראים על אדם בשם קורח ממשפחת קהת משבט לוי. קורח החל בקמפיין נגד משה, כשאליו מצטרפים 250 איש. טענתם היתה שמשה ואהרון לא יותר קדושים מאשר כל הקהל.

מה מיוחד בדפוס המנהיגות של משה רבנו? המדרש מספר על אהבתו של משה לכל יחיד, דבר שהתבטא בצעירותו בדאגה הכנה אפילו לכבשה קטנה שטעתה בדרך. יסוד הדברים הוא שהקשר בין משה רבנו לעם ישראל התבטא בכל חלק מחיי האדם. משה היה 'רועה' של עם ישראל במלוא המובנים – ברוחניות ובגשמיות. דרכו קיבלו בני ישראל השגות נעלות וגילויים אלוקיים, ויחד עם זאת דרכו עבר גם צינור ההשפעה הגשמי למים, מזון, בשר ושאר צרכי האדם.

את זה קורח לא היה יכול לסבול. טענתו של קורח הייתה: מדוע לא מספיק שבני ישראל יקבלו ממשה השגות רוחניות? מדוע גם העניינים הגשמיים והפשוטים ביותר מגיעים לעם אך ורק באמצעות משה רבינו? "מדוע תתנשאו על קהל ה'?". מדוע צריך ביטול מוחלט למשה?

הטעות הפאטלית הזאת של קורח הביאה לתוצאות המרות המסופרות בפרשה. מה שקורח לא הבין, או לא רצה להבין, זה שעם ישראל הם הרגלים של משה, משה הוא הראש שלהם וכולם יחד הם גוף אחד. בלשונו של הרבי: "עמוד ההתקשרות של הנשיא עם אנשי דורו אינה התקשרות של שני דברים (גם לא כהתקשרות דאב ובן) כי אם, גוף אחד ממש: כל אנשי הדור – אברים הפרטים, היונקים ומקבלים חיותם מהנשיא – הראש".

המשמעות של הקשר המיוחד הזה שנוצר בין משה לכל יהודי היא שחייו של כל אחד ואחד מעם ישראל הפכו להיות תלויים במשה ובהתבטלות כלפיו. כמו שבגוף האדם הראש כולל את כל האיברים וממנו נמשכת החיות לכל האיברים, כך גם ה'ראש' של עם ישראל, משה רבנו, ראש בני ישראל, ממשיך חיות והשפעה אלוקית לכל העם ורק דרכו הם יכולים להתקשר עם ה' ולקבל לא רק חיות רוחנית אלא גם גשמית.

המנהיגות של משה זהה במנהיגותו של מלך המשיח. כדברי המדרש: "כגואל ראשון כך גואל אחרון". מהותו ומנהיגותו של משה רבנו היא האבטיפוס ומהותו הפנימית של מלך המשיח, ובכוח מנהיגות זו הוא יגאל אותנו בגאולה הקרובה.

ובדורנו זה, מי לנו כהרבי מליובאוויטש מלך המשיח אשר מגלם את צורת המנהיגות הזאת בצורה הטובה ביותר. מצד אחד, השפעות רוחניות נעלות ופעילות ציבורית כלל עולמית בקנה מידה אותו לא ראינו מעולם.  ומצד שני, דאגה ותשומת לב לכל אחד ואחת מבני ישראל באשר הם, וגם בצרכיהם הגשמיים נטו. ובנוגע אלינו, עלינו ללמוד מטעותו של קורח ולהתבטל בכל מציאותינו לדרכו, פועלו רצונו ושליחותו של נשיא הדור.

שבת שלום!

הרב יעקב מזרחי הוא מנהל בית חב"ד כפר סבא.


הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו


אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"צומת השרון כפר סבא"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר