העצים החדשים שניטעו בשדרת הברושים המובילה לגן מנשה בכפר סבא. צילום באדיבות משמר האילנות
העצים החדשים שניטעו בשדרת הברושים המובילה לגן מנשה בכפר סבא. צילום באדיבות משמר האילנות

העירייה החלה בשיקום שדרת הברושים ההיסטורית שמובילה לגן מנשה ושחלקה נכרת לפני שנתיים

בחודשיים האחרונים נטעה העירייה ברושים חדשים בשדרה, שחלקה נכרת ביוני 2018 על ידי קבלן. בתוך כך, יוצאת העירייה בפרויקט, בשיתוף התושבים, לשימור ושיקום הצמחייה בגן מנשה שכולל גם הקמת משתלה

פורסם בתאריך: 14.7.20 08:24

עיריית כפר סבא החליטה לשקם את שדרת הברושים המפורסמת הסמוכה לגן הברון מנשה, שחלקה נכרת ביוני 2018 על ידי הקבלן שבנה במקום, באישור פקיד היערות הממשלתי. העצים נכרתו לטובת בניית חומה, על אף התנגדות הדיירים. שנתיים לאחר מכן הוחלט, בדחיפה של משמר האילנות, לשקם את העצים.

"העירייה החליטה לשקם לפחות חלק מהנזק ונטעה ברושים בחודשיים האחרונים", מספר יו"ר משמר האילנות, דודו אשכנזי. "אנחנו מברכים על כך, אך חושבים צריך לעשות תיקון קל בחלק הפרטי בהמשך השדרה, שם ניטעו עצים אחרים ולא ברושים. בכל מקרה, אני מבין גם ממנהל אגף חזות העיר שזה חלק מתוך מגמה לחגור את כל כפר סבא בטבעת ייעור. זה רעיון שאנחנו שמחים בו ותומכים בו. במקביל, אנחנו מקווים שהעירייה תדע לשמור על העצים הוותיקים בתוך העיר".

כלומר?

"לצערי לאחרונה יש הרבה תוכניות של יזמים כאלה ואחרים שעלולים לפגוע בעצים, אם זה בשטחים הפרטיים או בשצ"פים (שטחים ציבוריים פתוחים). אנחנו מקווים שהמגמה הזאת של שיקום וטיפוח העצים בעיר תהיה גם כלפי עצים ותיקים, ושלא יהיו מקרים שנצטרך לעשות שיקומים אחרי כריתה. שמירה על העצים הבוגרים זו המשימה הכי כבדה. יש יותר מדי קבלנים שרוצים להפוך את כפר סבא לעיר רב קומתית, ובעיקר בשכונות הוותיקות וזה יבוא על חשבון העצים. אנחנו נעשה הכל כדי לשמור עליהם ונקווה שגם התושבים יתנו יד".

שדירת הברושים הסמוכה לגן מנשה בכפר סבא, לפני הבנייה. צילום באדיבות משמר האילנות

בתוך כך הכריזה העירייה ביום ראשון על פרויקט שימור ושיקום הצמחיה בגן הברון מנשה. הציבור מוזמן להשתתף בפרויקט, שנעשה בשיתוף מוזיאון כפר סבא, המועצה לשימור אתרי מורשת ובית הספר ש"י עגנון.  "מטרת הפרויקט היא שימור הגן, כשהיעד הראשון הוא הקמת משתלה פונקציונלית שתהווה מרכז אספקת צמחים לגן בשטח גן הברון מנשה כחלק מהתוכניות לשימורו", נכתב בהודעה שהוציאה העירייה לתקשורת, "שיאו של הפרויקט יתקיים בט"ו בשבט תשפ"א, בו יוזמנו כל משתתפי הפרויקט להשקת המשתלה ונטיעת עצים חדשים בגן הברון מנשה".

בהודעה נכתב כי מבקרי הגן יוכלו לקחת חלק פעיל בשרשרת האספקה של הצמחים לתחזוקתו השוטפת של הגן, כאשר במסגרת הפרויקט החלה התרמה קהילתית לגיוס הכסף להקמת המשתלה, שבה גם יוצעו למכירה עציצי מזכרת מצמחי הגן. כל הרווחים שיתקבלו מהמכירה מיועדים להמשך שימור הגן והצמחייה בו, כאשר כל תורם יוזמן לאירוע השיא בו יינטעו פרחים, שיחים ועצים בהתאם לתוכנית השימור הבוטנית של הגן, וכן יקבלו תעודת השתתפות.

גן מנשה צילום עזרא לוי

גן מנשה. צילום עזרא לוי

גן הברון פליקס דה מנשה – שנמצא בשטח שבין השכונה הירוקה הצפונית בכפר סבא לבתי מושב גן חיים, הוא גן היסטורי בלבה של חוות מטעים שנרכשה על ידי הברון, ראש הקהילה היהודית באלכסנדריה בין שתי מלחמות העולם. בשנת 1934, בשיאה של פעילות ושיתוף פעולה מבורך בין הברון לחיים ויצמן וגורמים ציוניים נוספים בארץ-ישראל, החליט הברון לרכוש את הנחלה במושבה כפר סבא, לבנות בית, לטעת גן משובח עם עצים שיובאו מאירופה ופרדס מניב. הווילה של הברון מנשה לא נבנתה, אך נבנה ביתו של חיים יופה, שנתמנה כמנהל חוות המטעים במקום, כאשר אשתו מרים טיפחה את הגן. במקום הקימו האנשים ההגנה והפלמ"ח סליק. עם מותו של הברון וחוסר עניין של צאצאיו בחווה, נמכרה הנחלה לשאול אייזנברג, תוך המשך החזקתו של הפרדס והגן. בשנת 2018 הועבר הגן, אשר מהווה גם תחנה בשביל הראשונים הכפר סבאי, לאחריות עיריית כפר סבא".


הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו


אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"צומת השרון כפר סבא"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר