המעבר ברחוב טרומפלדור בעיר. צילום באדיבות אלן טנמן
המעבר ברחוב טרומפלדור בעיר. צילום באדיבות אלן טנמן

הפתרון הפשוט הזה יכול להציל חיים במעברי חצייה. אז למה הוא לא מיושם בכפר סבא?

חבר רשימת כפר סבא מתקדמת אלן טנמן מציע להצר, באמצעים פשוטים וזולים, את רוחב הכביש לקראת מעברי חצייה כך שנהגים יאלצו להפחית את מהירות הנסיעה. במשך שנה וחצי ההצעה לא קודמה בוועדת התחבורה. יו"ר הוועדה, סגן ראש העירייה עילאי הרסגור-הנדין, טוען: "אני תומך במהלך, הרגולציה מקשה עלינו"

פורסם בתאריך: 20.7.20 08:20

הולכי רגל רבים מדי נפגעים במעברי חצייה ברחבי ישראל, המקום שאמור לאפשר להם מעבר כביש בטוח ומוגן. תושב כפר סבא אלן טנמן, חבר ברשימת "כפר סבא מתקדמת" שבמועצת עיריית כפר סבא (טנמן עצמו אינו חבר מועצה), וחבר ארגון "תחבורה בדרך שלנו" הפועלת ליצור תחבורה טובה יותר בישראל בין היתר באמצעות זרימת תנועה ומעורבות בתכנון, מנסה לקדם מזה כשנתיים את נושא "חזון אפס" בוועדת התחבורה, ולא ממש מצליח.

מטרת "חזון אפס" היא להגיע לאפס הרוגים בדרכים, או להוריד מאוד את שיעור הנפגעים בתאונות, תוכנית שמצליחה מאוד באירופה ובצפון אמריקה. לדברי טנמן ניתן בקלות, ובעלות מינימלית, לבצע בכפר סבא פיילוט לפרויקט שנקרא "רחובות בטוחים" או במונח המקצועי "עירוניות טקטית", ובאמצעות צביעת אבני שפה והצבת מחסומים, אדניות וקונוסים להצר את רוחב הכביש בסמוך למעברי חצייה, כך שמהירות הנסיעה תרד משמעותית.

לדבריו, הדבר נדרש בעיקר במעברי חצייה שרוחבם יותר מעשרה מטרים, שם אפשר לתכנן מחדש את המדרכה באופן כזה שתבלוט בשוליה אל תוך הכביש (ראו בתמונה) כדי שהמכוניות החונות לא יסתירו לנהגים את הולכי הרגל. מדובר באמצעים זולים שאינם דורשים תכנון ממושך והוצאות כספיות כבדות והדבר מיושם בערים רבות ברחבי העולם.

מחזיק תיק התחבורה במועצת העיר, סגן ראש העיר עילאי הרסגור-הנדין, טוען בפני צומת השרון כי הוא אינו מתנגד לכך, אלא תומך נלהב, אלא שישנם מכשולים בירוקרטיים המקשים על התהליך.

מנתוני עמותת אור ירוק שפורסמו בסוף אפריל השנה, עולה כי בכפר סבא נפגעו 231 הולכי רגל בעת חציה במעבר חציה בעשור החולף, ושנת 2019 הייתה השנה הקשה בעשור בה נפגעו במעברי חצייה בעיר 47 הולכי רגל, שניים מהם נפצעו קשה. לשם השוואה, בשנת 2018 נפגעו 34 הולכי רגל במעברי חצייה בעיר (ארבעה מהם נפצעו קשה). בשנת 2017 נפגעו 28 הולכי רגל ובשנת 2017 24 הולכי רגל.

המעבר ברחוב אהרונוביץ בכפר סבא. צילום באדיבות אלן טנמן

במרץ 2019 הביאו חברי סיעת כפר סבא מתקדמת הצעה לסדר לדיון במועצת העיר בנושא "חזון אפס והסבת רחובות שכונתיים לרחובות בטוחים", אולם זו הוסרה על ידי הקואליציה. מאוחר יותר הנושא נידון בוועדת התחבורה אולם ללא כל תוצאות בשטח עד כה. "כשהעלנו את ההצעה במועצת העיר חברי הקואליציה התעצבנו", טוען טנמן, "הם אמרו שיש ועדת תחבורה שבה יש מקום להעלות דברים כאלה ולא במועצה. מה שכן אמרו, זה שהם ינסו לעשות פיילוט ויעלו את זה בוועדת התחבורה. בהמשך באמת קיימו ישיבה בוועדת התחבורה אבל אמרו שאין עדיין תקציב ושמחפשים רחוב שאפשר לעשות שם פיילוט. הסברתי להם: אין צורך בתקציב, אין צורך בפיילוט. כל הרעיון הוא שאפשר לעשות דברים כאלה במהירות. עכשיו בקורונה אנחנו רואים את זה בתל אביב ובחו"ל בערים כמו ברצלונה. הצרו את הכבישים באמצעים זמניים תוך שבוע או שבועיים והרחיבו את המדרכות כדי שלאנשים יהיה איך ללכת תוך שמירת מרחק. הייתה תחושה שגם הרסגור וגם חברי הוועדה לא הבינו מה אני רוצה מהם".

מה הנתונים אומרים? עד כמה זה מוריד את תאונות הדרכים?

"תלוי במהירות הנסיעה בסמוך למעברי החצייה. אם מורידים מאת המהירות המותרת מ-50 ל-30 קמ"ש יש יותר זמן להגיב וגם אם הולך רגל נפגע, סיכויי ההישרדות שלו עולים. אם פוגעים בהולך רגל במהירות של 30 קמ"ש יש לו 95 אחוז סיכוי לשרוד, לעומת פחות מ-50 אחוז סיכוי אם פוגעים בו במהירות של 50 קמ"ש. אלו נתונים שפורסמו ברחבי העולם וגם מצויים באתר של 'חזון אפס'. זה מבוסס על מחקר של מהנדסי תנועה בגרמניה ובאיטליה. כשהכביש הופל לצר יותר לקראת מעבר חצייה הנהגים אוטומטית מורידים את מהירות הנסיעה".

איפה המצב הכי גרוע בכפר סבא?

"כתבתי בעמוד הפייסבוק שלי על מעבר החצייה ברחוב אהרונוביץ', שם רוחב מעבר החצייה הוא 4.6 מטרים. זה רחב מדי בשביל רחוב שכונתי מקומי ולא גורם לתנועה להאט. אבל רגוע זה המעבר ברחוב בן גוריון, שם רוחב מעבר החצייה גדול מעשרה מטרים ואפילו אין שם 'אוזניים'. דוהרים שם בטירוף, ובחמש בערב יש סינוור מטורף ואפילו עם משקפי שמש אתה לא יכול לראות את הולכי הרגל. יש דוגמאות טובות של צמתים כאלה שטיפלו בהם בתל אביב, אבל למה ללכת רחוק? יש דוגמאות גם מרעננה שם כבר שנים עושים את זה פשוט באמצעות קונוסים. יש מהנדסת תחבורה בעירייה שיכולה לעשות את זה. זה לא איזה עניין נורא מתוחכם".

סימון טקטי על הכביש בפינת הרחובות מכבי והנגב ברעננה. צילום מתוך גוגל מפות

מחזיק תיק התחבורה במועצת עיריית כפר סבא ויו"ר ועדת התחבורה, עילאי הרסגור-הנדין, למה התוכנית לא מיושמת?

"כבר דנו על זה בשנה שעברה. אמרנו שאנחנו מתכוונים לעשות את זה במסגרת המדיניות שלנו ואנחנו כל הזמן מבצעים שיפורים בתנועה ושיפורי בטיחות. במסגרת זה נמצא גם מיתון תנועה. יש רחוב שבו אנחנו נעשה פיילוט, אנחנו רק רוצים לסיים את הבדיקות. במקום לכתוב פוסטים בפייסבוק ולהתנגח בכל העולם יש אנשים שעושים את העבודה בצורה מקצועית עם מהנדסי תנועה. אני לא מבין מה הבעיה".

זאת הצעה שיכולה להציל חיים. אולי לא כל הצעה של האופוזיציה צריך לדחות?

"כשיש אנשים חיוביים שרוצים לשתף פעולה הם מוצאים את דרכם לעשייה למען העיר. יש כאלה שמתנגחים ואומרים שהכל רע בזמן שיש כאן הרבה פרויקטים יפים. אפשר תמיד לראות את הדברים במשקפיים שחורות. אלן אולי חובב תחבורה אבל הוא לא מומחה ויש דברים שהוא לא מכיר. הבעיה היא הרגולציה. יש בעולם שיטות שאפשר ליישם מהר. בארץ, לצערי, הרגולציה מקשה עלינו. גם אני מתוסכל מהמצב ודיברתי עם מי שצריך במשרד התחבורה בנושא. אני לא מתנגד למהלך אלא תומך נלהב. יש מכשולים שאני פועל להסיר".


הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו


אולי יעניין אותך גם

תגובות

3 תגובות
  1. אנונימי, כפי שזה צריך להיות

    נתונים! – הכל מתרכז בנתונים!

    חסרים נתונים מהימנים כדי לדעת אם השינויים שמציעה אותה חברה אכן תורמים להפחתה בנפגעים בקרב הולכי הרגל במעברי החציה. אמירה אגבית אינה במקומה, חובה לציין מחקרים, סטטיסטיקות ומאמרים שבתוקף, בצירוף הפנייה לאותם מקורות,

  2. מאיר

    כמה בדיקות צריך עשות? יש הנחיות מיתון תנועה משנת 2002. לבצע איזורי מיתון תנועה , לא צריך עוד בדיקות על דבר שהצליח בכל העולם וגם בישראל להוריד את מספר ההרוגים בעיר. סתם התחמקות

    גם מעברי חציה מוגבהים או הצרה של מעברי חציה יש בעולם ואפילו בישראל – גם ברחוב הרב קוק בהרצליה וגם ליד בתי ספר בראשון לציון. תמיד אפשר לחפש תרוצים למה לא עושים.

  3. גם אני מאיר

    אם יש בעולם, ויש אפילו בישראל, כפי שאתה אומר – אז קיימים נתונים. מה הנתונים אומרים ? האם זה חסך חיי אדם או לא ? ומבוא או קישור לנתונים – לא מובאים בכתבה, ולא מובאים בתגובה שלך.
    תמיד אפשר לחפש תירוצים להעניק עבודה לחברה מסויימת, ורק אח"כ לגלות שזה לא בדיוק מספק את החזון שלשמה היא נשכרה לביצוע העבודות. כשמדובר בכסף ציבורי – חובה לבדוק היטב

🔔

עדכונים חמים מ"צומת השרון כפר סבא"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר