המתפללים בקניון כפר סבא הירוקה

תפילות שמתקיימות ברחבה בקניון בירוקה מעוררות מחלוקת בין חילונים ודתיים בשכונה

תושבים טוענים כי התפילות בסופי השבוע גורמות לרעש ושהמעלית והדרגנוע המובילים לקומה השנייה מושבתים בזמן שאלה מתקיימות. בקניון מכחישים שהמעלית והדרגנוע מושבתים ואומרים שמנכ"ל הקניון יגיע למקום כדי לבדוק את הנושא מקרוב

פורסם בתאריך: 3.8.20 08:23

תושבים המתגוררים בסמוך לקניון כפר סבא הירוקה מתלוננים על רעש הנובע מתפילות שמתקיימות ברחבה שקומה השנייה של הקניון הפתוח, המפר את מנוחתם בסופי השבוע. את התפילות אישרו בקניון לבקשת חברי קהילת בית הכנסת שנמצא במבנה, שרצו להתפלל באוויר הפתוח ולא בחלל בית הכנסת הסגור בגלל הקורונה, לפני כשלושה שבועות.

עוד טוענים בתושבים כי אין גישה לנשים לאזור בזמן התפילות וכי כל דרכי הגישה לקומה השנייה – המעלית והדרגנוע – לא עובדים בשעה שאלו מתקיימות. בקניון אישרו לצומת השרון כי איפשרו למתפללים לצאת אל הרחבה בקומה השנייה אך מכחישים שהמעלית והדרגנוע לא עובדים. עוד הם מסבירים כי אין חנויות שעובדות בשבת בקומה השנייה, אולם בעקבות התלונות על רעש מנכ"ל הקניון יבקר במקום בקרוב כדי לבדוק את הטענות.

בסוף השבוע האחרון הגיעה אחת מתושבות השכונה למקום ואף הזמינה פקח כדי שיורה להם להנמיך את הרעש – אולם זה לא ראה כל בעיה ושב כפי שבא. בפוסט שפרסמה בפייסבוק בעמוד של השכונות הירוקות היו מי שכינו אותה "אנטישמית". "הם עושים לנו רעש בחדר השינה, הם שרים ומוחאים כפיים בשעות מאוד מאוחרות בערב שבת הרבה מעבר לשעת התפילה הלגיטימית ובשבת מוקדם בבוקר. גם מפריע שהם סוגרים את הגשר, המעליות והדרגנועים. אנחנו לא דתיים ואנחנו כן הולכים לקניון בשבת ולא יכולים לעלות לקומה השנייה. כל מה שאני רוצה זה גישה לקניון – ולא רוצה להתעורר בשבת בבוקר עם מחיאות כפיים ושירה, לא משנה מאיזה מקור זה. בנוסף אנשים בעלי מוגבלויות גם אינם יכולים לעלות לקומה השניה. זה חבל".

בפוסט שעלה בעמוד הפייסבוק של "השכונות הירוקות – כפ"ס" בנושא היו מאות תגובות, ביניהן גם קשות לשני הצדדים, עד שיו"ר ועד השכונה, לאה מנסור, נאלצה להפסיק את האפשרות להגיב. "רבותי", כתבה," אני נועלת את הפוסט. אני מצפה לסובלנות מכל הצדדים. חילוניים ודתיים כאחד ובוודאי שאין הצדקה שמתחם ציבורי שפעיל בסופ"ש לא יהיה נגיש (מעליות). אנו נבדוק מול העירייה מה מותר ומה אסור".

אחת המגיבות כתבה: "שכנים יקרים, בעלי היקר מתפלל קבוע בבית הכנסת. אני קוראת את הדברים ונחמץ ליבי. חשוב לי להבהיר: בשכונה יש בית כנסת אחד (עבר מהדימרי לקניון הגדול בקומה 1 ליד מגדל המשרדים). בתקופה האחרונה, על מנת לשמור על ההנחיות הם החלו להתפלל ברחבה המדוברת. אין שום קשר בין השבתת המעליות/הדרגנועים לבין התפילה. להפך, בימי שגרה כשהם מתפללים בתוך בית הכנסת שמגדל, אנשים עולים ויורדים במעליות לחדר הכושר וכו'. באי בית הכנסת מעולם לא התלוננו על כך. לגבי 'גירוש' נשים- לא שמעתי דבר וחצי דבר. נראה לי מאוד אנושי, בעת תפילה, לעבור מהצד השני- גם ככה באזור שבו הם מתפללים אין באמת חנויות פתוחות וזה לא אזור מעבר הכרחי".

בקניון אומרים כי העסקים היחידים שנותרים פתוחים בשבת הם 'קפה לנדוור' ו'המקדונלס' שנמצאים בקומה התחתונה של הקניון. לדבריהם בקומה העליונה בשעת התפילה אין עסקים פתוחים – כך שאיש לא נדרש לעלות לשם. לטענתם המעליות לא מושבתות ולא יהיו מושבתות בעתיד. בסך הכל מתפללים 18 איש במקום. בערב שבת הם מתפללים במשך שעה אחת עד 8:15, ובשבת בבוקר הם מתפללים במשך שעתיים ומסיימים ב-11:15. לדבריהם, הפקחים שהגיעו בשבת האחרונה לא מצאו כל חריגה של רעש ומעבר על נהלי משרד הבריאות. עוד הם מבטיחים כי מנכ"ל הקניון יגיע אישית כדי לבדוק את השטח, ואם תהיה חריגה יעבירו אותם מקום לשטח אחר בקניון.

רב בית הכנסת חב"ד בירוקה, הרב שלמה מלכה, מסר: "בית חב"ד משרת את כלל התושבים דתיים, מסורתיים, חילוניים ושמח לקבל כל יהודי באהבה רבה, ברוח התקופה אנו נאלצים לקיים את חלק מהתפילות בחוץ כדי לשמור על בריאות המתפללים, משפחותיהם ושכניהם. לעצם הנאמר בכתבה: 1. המקום שנבחר אינו משמש מעבר הכרחי, ובכל מקרה ראוי להדגיש מעולם לא נחסמה גישה לאף אחד לעבור משם. לשם ההשוואה, מדי ערב קבוצות ספורט שלמות מתאמנות בפארק על ספסלים או בשטחי דשא, הרי מעולם לא יעלה על הדעת שנעבור דווקא משם או נתעקש דווקא לשבת על אותו ספסל כי הם 'חוסמים דרך' או תופסים מרחב ציבורי. 2. המעליות השקופות בתוך הקניון עובדות בשבת כמו גם המעליות למשרדים באופן קבוע, ובכל מקרה בית הכנסת מעולם לא דרש מהקניון לסגור מעליות ולא מדרגות חשמליות, אין זה מענינו של בית הכנסת כלל. 3. זמני התפילות הינם בשעות מוגדרות בערב שבת עד 20:40 ובשבת בבוקר לא לפני 8:30 בבוקר ובלאו הכי אין רעש. בית הכנסת פתוח לכל אחד באשר הוא וימשיך לשרת את הקהילה באהבת חינם בכל העניינים. מאחלים לכלל התושבים המשך בריאות איתנה ואמן ונעבור את התקופה הזאת בריאים, מאוחדים וסובלניים אחד כלפי רעהו".


הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו


אולי יעניין אותך גם

תגובות

7 תגובות
  1. משתמש אנונימי (לא מזוהה)

    בקשר לפוסט של המתפללים
    אני חשה שנאת אחים וחבל….
    דרך אגב אני חילונית.

  2. המודאג

    באיזה עולם אנו נמצאים קצת כבוד לתפילה וכמה זמן זה נמשך שרוקדים בדיסקוטק רעש מחריש אוזניים זה שום דבר זה נורמלי הירוקה זאת צריך להחדיר בא קצת דת לא יזיק אלא יועיל ללמוד דרך ארץ ענווה ושימחה

  3. מיכאל

    שנאת חינם וחוסר כבוד לאחר . היהודים שסבלו מרדיפה מאות בשנים מוצאים את עצמם נרדפים על ידי יהודים- גועל נפש

  4. משתמש אנונימי (לא מזוהה)

    כחלונית בשכונה הירוקה שגרה בצמוד לקניון ושומעות את התפילות בגאווה זה ממש לא מטרד ההפך נעים זמירות
    ואני גאה בהם עם ישראל חי

  5. בנצי.

    תפילה היא מפגש בין נשמת האדם לאלוהיו.
    אין צורך להחצין אותו ולהפוך אותו לפומבי ומתריס. אז דווקא קצת התחשבות בחילונים הנה הגיונית ביותר.
    ואגב עוד הערת שוליים.. יש להפריד בין הדת והפוליטיקה משום שהפוליטיקה משחיתה את הדת והדת מרקיבה ומשחייתה את הפוליטיקה.

  6. חילוניה

    סליחה אבל זה הפך להיות טרנד " תציק ליהודי"
    זה פשוט הזוי כל איזה טמבל שרוצה קצת צומי מחפש איזה נושא של דת שאפשר להציק לו ויאללה מתחילה הפרשיה התורנית

🔔

עדכונים חמים מ"צומת השרון כפר סבא"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר