מתחם ששת הימים גאולה בכפר סבא. צילום באדיבות התושבים
מתחם ששת הימים בכפר סבא. צילום באדיבות התושבים

דיירי מתחם ששת הימים מאיימים לתבוע את העירייה: "פגיעה של 30 מיליון שקל"

במכתב התראה לפני תביעה שהגישו הדיירים הם מגוללים ניסיון של שנים לאשר תוכנית תמ"א 38 במתחם, עד שבשנה שעברה התברר להם שבכוונת העירייה לבטל את התוכנית. העירייה: "התוכנית אותה מבקשים הדיירים לקדם מציגה תכנון לקוי, שאינו עולה בקנה אחד עם ראייה תכנונית כוללת של המתחם והאזור כולו"

פורסם בתאריך: 6.8.20 14:47

תושבי מתחם ששת הימים בכפר סבא שלחו לוועדה המקומית לתכנון ולבניה בעיר, לעירייה ולמהנדסת העירייה עליזה זיידלר גרנות, מכתב התראה לפני הגשת תביעה בגין מה שהם מכנים ביטול תוכנית בנייה והגשת תוכנית חדשה תחתיה שגרמה להם נזק רב.

עורך הדין יצחק נטוביץ' ממשרד י.נטוביץ' ושות' שהגיש את ההתראה טוען במכתב כי מרשיו הם בעלים של של 48 יחידות דיור בשישה מבנים במתחם גאולה. יחד עם חברת ינוב, על פי הסכם תמ"א 38, סיכמו על הריסה של המבנים הישנים הקיימים ובניית ארבעה בנייני מגורים תחתיהם במתחם. ב-14 באוגוסט 2014 הגישה החברה הקבלנית בקשה לקבלת היתר בניה, שקודמה במשך שנתיים בתיאום מלא עם מהנדסת העיר דאז שרון שפר. כשנכנסה מהנדסת העיר החדשה, ענת צ'רבינסקי, למרות שהיה סיכום עם מחלקת ההנדסה כי התוכנית תידון לפני פתיחת כביש 531 וההיתר עצמו יתקבל לאחר פתיחת הכביש, נעצר קידום הבקשה בשלבים המקדמיים על ידי ראש העירייה דאז יהודה בן חמו. הכביש נפתח לתנועה רק בינואר 2016 ולמרות זאת, לטענת התושבים, העירייה והוועדה המקומית "המשיכו לסכל את המשך מתן היתר הבניה בדרך של עיכוב הבאת הבקשה להיתר דיון בוועדה המקומית".

ב-24 במרץ 2015 הוגש ערר ראשון על אי הסכמה לדון. "החל מאותו רגע הפעילה הוועדה וראש עיריית כפר סבא דאז מכבש לחצים שאינם עולים בקנה אחד עם הוראות החוק (בלשון המעטה) על ועד בעלי הדירות ועל חברת ינוב (כגון איומים כי לא יטפלו בבקשות אחרות של חברת ינוב ולדיירים נאמר כי הפרויקט לא יאושר לעולם) למחוק את הערר תוך הבטחה כי באם ימחקו העוררים את הערר שהגישו תסכים המשיבה לסגת מהדרישות שהעלתה".

בעקבות הלחצים הכבדים, נטען במכתב ההתראה, ב-20 ביולי 2015 הגישו התושבים בקשה למחיקת הערר. לאחר שנמחק, נטען, המשיכה אדריכלית הפרויקט לתכנן את הפרויקט בהתאם להנחיות הגורמים המקצועיים אשר דרשו ממנה להכין מספר חלופות למתחם ולשני המתחמים הסמוכים. "עם זאת, לאחר העבודה הרבה בתכנון, העירייה בחרה שלא לקלוט את הבקשה להיתר".

ב-31 בינואר 2018 הוגש ערר שני. ועדת הערר החליטה לחייב את הוועדה המקומית לדון בבקשה להיתר. בעקבות זאת, כך נטען, הוגשה בקשה להיתר מתוקנת , וזו אושרה ב-9 באוקטובר 2018. ואולם, כך נטען, להפתעתה הגמורה של חברת ינוב, החליטה הוועדה המקומית ביולי 2019 "לא לאפשר התחדשות עירונית בפרויקטים בודדים וסמוכים של תמ"א 38 אלא במתחמי פינוי בינוי המאפשרים הפרשת שטחים לצרכי ציבור, הפרשות אשר כלל אינן מתאפשרות בפרויקט שאושר", וכי "הוחלט לשנות את ההחלטה שנתקבלה ולסרב לבקשה להיתר".

התושבים טוענים כי "לא ניתנה כל סיבה כיצד הוועדה מבטלת החלטה קודמת שלה, מה גם שלא נמסר לבעלי הזכויות כי בכוונת הוועדה המקומית לדון פעם נוספת בתוכנית. היה על הוועדה המקומית והעירייה ליתן את הזכות לבעלי הזכויות וליזם להשתתף בישיבה", וכי הוועדה והעירייה "החליטו על ביטול החלטת הוועדה למתן היתר הבניה בהיחבא ו'באישון ליל'. מדובר בפגיעה בזכויות הקניין ופעולה בחוסר תום לב קיצוני ובניגוד לכללי המנהל התקין".

לטענת התושבים, בסוף יולי 2019 הוגשה ערר שלישי על ידי היזם ובנובמבר אותה שנה החליטה הוועדה המחוזית לתכנון ובניה כי על העירייה להפקיד את התוכנית תוך חצי שנה, עד מאי 2020, מועד שחלף לפני כשלושה חודשים.

במרץ השנה נערך שיתוף ציבור ובו עיקרי התוכנית בו התברר כי הוקטן מספר החניות וכי שטחי הדירות הנוספים הוקטנו מ-44 מ"ר בממוצע לדירה ל-12 מ"ר בלבד.
"המשמעות הישירה שנגרם עיכוב של כשבע שנים לקבלת הדירות", נכתב במכתב ההתראה. "שינוי בזכויות הבעלים יגרור בהכרח צורך בחתימה מחודשת על כל ההסכמים עם ינוב וייתכן אף יגרום ליזם לרדת מהפרויקט בשל הפגיעה ברווחיות. במקרה כזה סביר כי יידרשו שנתיים נוספות לאיתור יזם חלופי. בנוסף הפחתה משמעותית של התמורה לכל אחד מבעלי הדירות היא פגיעה העולה כדי מאות אלפי שקלים לכל בעל דירה. יוער כי העירייה והוועדה המקומית פעלו במהלך השנים בחוסר תום לב תוך שהן מנצלות בשרירות לב את סמכויותיהן ומשנות את עמדותיהן חדשות לבקרים. סך הפגיעה הכוללת את העיכוב בקבלת הדירות והפגיעה בזכויות המוקנות לבעלים עלה באומדן זהיר על 30 מיליון שקלים. לאור כל זאת ובהיעדר הסכמה לשוב ולשאר את הבקשה במתכונתה המקורית, לא תיוותר לבעלים כל ברירה לנקוט בהליכים המתאימים כדי לעמוד על זכויותיהם".

טל ברוך, TABA קידום פרויקטים, אשר מלווה בעלי דירות בפרויקטים רבים בעיר ומכיר טוב את דיירי השכונה: "לא מפתיע אותי שהדיירים שוקלים לתבוע את העירייה על נזקים, הם עבדו מעל עשור על הפרויקט מול ויחד עם גורמי העירייה הקודמים, ואז באחת, בא ראש עירייה חדש ומחליט לבטל אישור ועדה חיובי שכבר התקבל לפרויקט ועושה זאת באופן חסר תקדים ולטעמי גם חסר אחריות. העירייה יצרה כאן תקדים מסוכן, שבו למעשה החלטת ועדה שהתקבלה על ידי העירייה, יכולה להתבטל במצב שבו מתחלף השלטון בעיר, או כשמתחלפת פקידות בכירה בעירייה, וזה כשיש המון גורמים כמו יזם ודיירים שהסתמכו על האישור הזה והמשיכו להוציא כספים לקבלת היתר. לא יכול להיות מצב שבו ראש עירייה לא מכבד החלטת ועדה שאישרה פרויקט לפני תקופתו, כי הרי שאם זה תקין, אז גם על החלטות ועדה של פרויקטים שמאושרים כיום על ידי ראש העירייה בעצמו לא ניתן להסתמך כי ראש העירייה הבא יוכל לבטל אותם, והפרויקט ייפול. נקווה לטובת כולם שיימצא מתווה מוסכם על העירייה, שיוכל לתת לדיירים אפשרות להמשיך במתווה הפרויקט שכבר אושר עם שינויים קלים, אחרת כולם רק יפסידו והבניינים יישארו ישנים ומתפוררים עוד שנים רבות".

מעיריית כפר סבא נמסר: "עיריית כפר סבא מקדמת ומובילה התחדשות עירונית ברחבי העיר, בין היתר במתחם ששת הימים, כחזון עירוני לפיתוח העיר ומתן אפשרות התחדשות לשכונות ומבנים ותיקים ברחבי העיר, תוך שמירה על המרחב הציבורי ושיפורו. הפרויקט המדובר אושר שבועות ספורים לפני קיום הבחירות המוניציפליות, תקופה בה הוועדות המקומיות כלל אינן רשאיות לקבל החלטות עקרוניות בעניינים משמעותיים, בוודאי שלא ביחס לבקשה להיתר בעל משמעויות כה חשובות לעיר כפר סבא. כמו כן, במועד בו התקיים הדיון בוועדת המשנה, לא היה מהנדס עיר בוועדה המקומית והחלטת ועדת המשנה התקבלה בתאריך 09.10.18, בצמוד כאמור למועד הבחירות ברשויות המקומיות ובתקופה בה יו"ר הוועדה המקומית נחשד בפלילים ותוך שהחליף אותו ממלא מקום, ומבלי לקחת בחשבון עקרונות יסוד בתכנון העיר כפר סבא.

"כפי שנמסר לוועדת הערר המחוזית, התוכנית אותה מבקשים הדיירים לקדם מציגה תכנון לקוי, שאינו עולה בקנה אחד עם ראייה תכנונית כוללת של המתחם והאזור כולו, כאשר מספר יחידות הדיור המבוקשות אינו תואם את מדיניות הוועדה המקומית ואת תוכנית המתאר של העיר. מנגד, התוכנית אותה מקדמת העירייה כוללת תכנון מתקדם, מושכל, מיטבי וכולל לאזור כולו, שייתן מענה נרחב, לרבות פתרונות תחבורה, תשתית ומבני ציבור.

"חשוב להדגיש, כי הנושא נידון בוועדת הערר המחוזית, אשר סברה כי יש להורות על סגירת הערר, על מנת לאפשר לוועדה המקומית לקדם תוכנית בראייה תכנונית רחבה, החלטה שנתקבלה לבקשה ובהסכמת מבקשי ההיתר, כך שלא ברורה טענתם. באם תתקבל תביעה, תגיב העירייה בערכאות המשפטיות המתאימות ולא על גבי דפי התקשורת".


הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו


אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"צומת השרון כפר סבא"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר