צילום ליאור קפלן

בחירה חופשית: מאחורי פרשת השבוע וזמני כניסת ויציאת שבת בכפר סבא

סימני הכשרות בחיות: מעלה גירה ומפריס פרסה. מדוע? למה לא סימנים אחרים? אולי שני פסים אדומים?

פורסם בתאריך: 14.8.20 13:37

כניסת השבת בכפר סבא: 18:55

יציאת השבת בכפר סבא: 20:03

בחירה חופשית: פרשת "ראה"

היצור היחיד בעולם שיש לו כוח של בחירה חופשית אמיתית הוא האדם. היצורים האחרים בעולם נבראו כשהם אינם בעלי בחירה חופשית באמת, אף אם נראים כך מאוד. מי מהם, שנברא טוב, תמיד יהיה ויעשה טוב ומי להיפך. היצור היחידי, שגם אם נולד טוב או רע הוא האדם, שתמיד יוכל להשתנות.

האדם זכאי לשכר על מעשיו הטובים וראוי לעונש על מעשיו הרעים, וזאת בגלל שיש לו בחירה ומעשיו נזקפים לזכותו או לחובתו. הודות לעובדה שהרע קיים יש לאדם אפשרות לגבור עליו ולבחור בטוב.

בפרשה זו מונה התורה את החיות, הדגים והעופות השונים ונותנת בהם סימנים, כדי לומר לנו מי מן המינים של היצורים הרבים כשרים לאכילה ומי אינם כשרים לאכילה. סימני הכשרות בחיות – מעלה גירה ומפריס פרסה. מדוע? למה לא סימנים אחרים? אולי שני פסים אדומים?

תנאי מוקדם להיות חיה "טהורה" הוא היכולת ללכת בשני הכיוונים, ימינה ושמאלה, על פי דרישת ה'.

פרסה – לחיות הלא טהורות יש פרסות מעוגלות שאינן חצויות כלל, כמו אצל הסוס, או אצבעות רגליים, כמו כפותיהם של כלבים וחתולים. לבהמות טהורות, לעומת זאת, יש פרסות חצויות, בכל פרסה שני צדדים עם סדק ביניהם.

יש זמנים בחיי האדם שבהם ה' אומר לו שעליו להפגין כוח. האדם עלול לומר, "אני אינני מן הסוג הזה. הפעלת כוח מנוגדת לאופיי. אך ה' ציווה עלי לעשות זאת, ועלי להתגבר על נטייתי הטבעית ימינה אל מידת החסד, ובמקרה הצורך, לפנות שמאלה". ובכך הוא נעשה "בהמה טהורה".

מעלת גירה – בהמה טהורה אינה בולעת את מזונה באחת. היא לועסת אותו שוב ושוב ושוב. כך גם יהודי, בהחלטות הנוגעות ליהדות, שיעשה בחייו. הדברים מצריכים העלאת גירה – לחשוב על כך, שוב ושוב, מכל צד ופינה. הרבי מליובאוויטש היה מציע לאנשים שימנו לעצמם משפיע אישי להתייעץ. אסור לנו לקבל החלטות על פי דחף רגעי, או בחטף.

יש מבט נוסף על האוכל הכשר: המזון שאדם מכניס לגוף נהיה חלק ממנו. ולכן, אם וכאשר אדם אוכל בשר של חיה טורפת הוא מכניס לעצמו תכונות של גסות וטירוף. אך בהמות טהורות עדינות שאוכלות עשבים בלבד משאירות אותך עדין. ממליצה התורה, כחלק מהבחירה שלך, לשים לב לפרט חשוב זה.

שבת שלום!

הרב יעקב מזרחי הוא מנהל בית חב"ד כפר סבא.


הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו


אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"צומת השרון כפר סבא"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר