צילום ליאור קפלן

לנצח את השליליות: מאחורי פרשת השבוע וזמני כניסת ויציאת שבת בכפר סבא

פרשת "כי תצא" נפתחת בפסוק: "כי תצא למלחמה על אויביך ונתנו". אם רק תצא להילחם בשלילי שבך אתה תהיה 'על אויביך' - בטוח שתנצח

פורסם בתאריך: 28.8.20 11:14

כניסת השבת בכפר סבא: 18:39

יציאת השבת בכפר סבא: 19:46

לנצח את השליליות: פרשת "כי תצא"

פרשת כי תצא מדברת על מצוות השייכות למצבים שונים בחיי היהודי.

"כי תצא למלחמה על אויביך ונתנו". אם רק תצא להילחם בשלילי שבך אתה תהיה 'על אויביך', – בטוח שתנצח.

אחת המצוות מדברת על חובת בניית מעקה לבית חדש, כי אחרת יפול מישהו. מה המצווה פה? ברור שבונים מעקה, אחרת אין אישור… אלא, כאשר בני זוג מחליטים לבנות בית, תא משפחתי בריא וחזק, חייבים לבנות מעקה לבית. החלטה משותפת מה נכנס ומה לא – כשרות, קדושה, ועוד. אחרת הקיום לא מובטח.

במקומות רבים בתורה משול היחס בין הקב"ה לכנסת ישראל ליחסי איש ואישה. מעמד הר סיני הוא הקידושין (אירוסין), שאז קידש הקב"ה לעצמו את עם ישראל, והגלות היא בבחינת גירושין. הגאולה העתידה היא הנישואין, שאז 'ישא' הקב"ה את עם ישראל לנצח. דברים אלה מתקשרים עם פרשתנו שבה מופיעים דיני הנישואין והגירושין.

הפרשה מסתיימת בציווי על מחיקת זכר עמלק. מה הבעיה עם עמלק שהוא כל כך מסוכן ליהודי? הקב"ה לא יכול למחות אותו? התורה מכנה אותו בתור זה "אשר קרך בדרך" – בפשטות, הכוונה היא שהוא הראשון שנקרה בדרכך, העז ונלחם בישראל מיד ביציאת מצרים.

יש הסבר נוסף – עניינו של עמלק לקרר. עמלק רצה לקרר את עם ישראל לפני מתן תורה. ועל כך אומרת התורה "צא הילחם בעמלק". כל הזמן יש את היצר העמלקי שבא לקרר כל פעם שבאים לעשות מעשה טוב.

חודש אלול – חודש הרחמים והסליחות. ראשי התיבות של המילה "אלול": אני לדודי ודודי לי. היהודי מוסר את ה"אני" שלו, את כל מציאותו, לקב"ה המכונה "דודי", אהובי, והתמסרות זו מעוררת את "דודי לי" – שהקב"ה מגלה את אהבתו ליהודי ומשפיע לו חיים ושפע בכל המצטרך. אלו"ל זה גם ראשי תיבות של "את לבבך ואת לבב" – הקב"ה מסתכל על הלב היהודי ולא על החיצוניות.

מסופר על חסיד שהלך בשמחה ברחוב בימי אלול. פנה אליו יהודי ושאלו "איך אתה שמח בחודש אלול, שנאמר עליו שאפילו דגים שבים רועדים מיום הדין?". וענה: "אני לא דואג, אבא השופט". כאשר מחוברים לאבא בשמים כל השנה, אזי בימי אלול לא דואגים.

שבת שלום!

הרב יעקב מזרחי הוא מנהל בית חב"ד כפר סבא.


הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו


אולי יעניין אותך גם

תגובות

תגובה אחת
  1. נחום

    פוסט חשוב מאוד תודה רבה לרב יעקב מזרחי, מנהל בית חב"ד כפר סבא. למי שצריך את זמני כניסת שבת ויציאת שבת אפשר להתעדכן באתר KICKY.
    שבת שלום

🔔

עדכונים חמים מ"צומת השרון כפר סבא"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר