דניאל קפלן

הוא תיעד את כפר סבא והנציח אותה במשך חמישה עשורים. עכשיו היא מחזירה לו

מוזיאון כפר סבא השיק השבוע אלבום תמונות היסטורי של העיר המורכב מתמונותיו של הצלם המיתולוגי דניאל קפלן, שצילם את העיר ותושביה במשך עשרות שנים. בנו, משה קפלן, שיחגוג בעוד חודשיים 85: "את כל הארכיון הגדול שלו אבא העביר לעירייה בשמחה וללא תמורה כדי שהדברים ישמרו לדורות הבאים"

פורסם בתאריך: 9.10.20 08:57

מוזיאון כפר סבא השיק השבוע אלבום תמונות היסטורי חדש של העיר בשם "פוטו ד. קפלן 1929- 1981", פרי תמונותיו של דניאל קפלן זכרונו לברכה, הצלם הראשון של כפר סבא, שצילם את העיר ותושביה במשך עשרות שנים. באלבום אצורים מראות מן העבר שקפלן בחר להנציח במצלמתו בחמשת העשורים בהם פעל, בהן השתנתה כבר סבא מהקצה אל הקצה.

האלבום מגיעה בכריכה קשה ומהודרת והוא כולל 136 עמודים, וניתן לרכוש אותו ב-98 שקלים. האלבום נוצר בסיוע משה ועודד קפלן, בניו של הצלם המיתולוגי, שתרומתם איפשרה את הוצאתו לאור של האלבום, וזאת בנוסף למידע מתוך הארכיון העשיר של אביהם שעבר לשימור על ידי צוות המוזיאון והארכיון העירוני. אליהם מצטרפים אנשי מחלקת המוזיאונים במשרד התרבות, שלקחו חלק בהפקת האלבום.

משה קפלן, שיציין בעוד חודשיים 85, התרגש מאוד מהאלבום שיצא למכירה. "ניסיתי במשך הרבה שנים לפעול כדי להנציח את אבא ואני שמח שבשנים האחרונות זה קורה", הוא אומר לצומת השרון, "אני מאוד שמח על היוזמה הזאת ומודה לאנשי מוזיאון כפר סבא והעירייה".

קפלן ז"ל הקים ב-1930 את חנות הצילום הראשונה בעיר בשם "הצלמניה של ד. קפלן" ברחוב השרון, שלימים הפך לרחוב ויצמן. היא פעלה בעיר במשך 50 שנים, בהם צילם את תושבי העיר בסטודיו הקטן שבחנות כשבמקביל גם תיעד את התפתחות העיר לאורך השנים, את תקופות המאורעות והמלחמות, ביקורים חשובים בעיר והפגנות נגד השלטון הבריטי. קפלן, יליד פולין, למד צילום כנער והצטרף לתנועת החלוץ. בניסיון לעלות ארצה למרות האיסור הבריטי, נתפס כשהוא עובר גבולות, ונכלא בווינה. כשהשתחרר מבית הסוהר הגיע ארצה באונית משא ועבר לגור בפתח תקוה. בשנת 1929 הוא עבר להתגורר בכפר סבא, כשהוא בן 23. לעיר הגיע רכוב על חמור כשמצלמה על כתפו. תחילה נאלץ לעבוד לפרנסתו בפרדסים אך במקביל צילם תמונות מהמושבה בראשית דרכה. לאחר מכן שכר צריף מאחורי הקיוסק של "מושיקו" מול הכיכר המרכזית ובצמוד לחנות "אתא", ברחוב ויצמן 112. אט אט הפך הצריף העלוב לצלמניה מפוארת. במשך השנים הנציח את העיר כשהוא רכוב על אופניו. הוא הנציח את העיר הופכת ממושבה לעיר, את הגנים, בתי הספר. צוואתו לעירייה הייתה לשמר את ההיסטוריה באמצעות התמונות שצילם כדי להנחיל את המורשת לדורות הבאים.

"כשאבא הפסיק לעבוד הוא לקח את כל הזכוכיות, שהיו לפני המצאת הפילם, עשה מהן תמונות וכתב על כל תמונה מה היא", מספר משה, "את כל הארכיון הגדול הזה הוא אבא העביר לעיריית כפר סבא בשמחה וללא תמורה כדי שהדברים ישמרו לדורות הבאים. מאז, אנחנו בניו מנסים לאורך כל השנים להעביר הכל לעיריית כפר סבא. תמיד שאנשים הגיעו וביקשו מאיתנו דברים אמרנו שהכל הולך רק למוזיאון ולעירייה, כי אנחנו מאוד מחוברים לעיר".

לפני כשנתיים נחנכה בעיר סמטה בשם "הצלם קפלן", הסמוכה מאוד לביתו של הצלם המיתולוגי, החוצה את הרחובות אהרונוביץ' וארלוזורוב. בהמשך העירייה גם הפיקה סרט על קפלן ז"ל.

האלבום החגיגי כולל חמש קטגוריות – מבנים, עבודה עברית, שומרים ומגינים, ילדים ואירועים. כל אחת מהן מלווה במאמר קצר המתאר את עבודתו של קפלן ותמונות שצילם לאורך עשרות שנים בעיר. ירדנה ויזנברג, מנהלת ואוצרת מוזיאון כפר סבא, שיחד עם רינה גזר ערכה וכתבה את הספר, אמרה: "במהלך חמשת העשורים בהם פעל, השתנו מראות המושבה והעיר ללא הכר, ולדניאל קפלן היה חלק ניכר בתיעוד של השתנות זו. תיעוד זה, שליווה באופן צמוד תהליכי שינוי, אירועים, מאורעות ובעיקר את חיי היום-יום במושבה, הוא בבחינת מסמך היסטורי המעניק לנו תמונה בהירה ורחבה על אודות המקום. האלבום אף יכול לשמש ככלי שיסייע לשמר מבנים ואתרים בעיר, הן בזיכרון הן בנוף עצמו".

"עיר שאינה יודעת את עברה לא תוכל לצעוד לעבר העתיד", אמר ראש העיר רפי סער. "התיאור המשתקף מבעד לשלל התמונות המרהיבות באלבום הנפלא הזה,  הוא התיאור החזותי העיקרי של המושבה והעיר כפר סבא מאז ימי ראשיתה ובמהלך המאה הקודמת. העיר כפר סבא מוקירה את עברה המפואר ואת מייסדיה ואני מזמין כל תושבת ותושב לעיין באלבום, להתרפק על ברכי הנוסטלגיה המקומית, של העיר הראשונה בשרון, תרתי משמע".

את האלבום ניתן להזמין באתר מוזיאון כפר סבא: kfar-saba-museum.org.

מצילומיו של דניאל קפלן:

מלון המרכז. כיום חנות חולצות קמיזה ברחוב רוטשילד

בית הכנסת הגדול

בית הפועלים קולנוע עמל

בית ספר אוסישקין

חנות אתא. כיום חנות ויצו ברחוב ויצמן

בית ההגנה. כיום בית מרקחת כנרת בויצמן

גן הזיכרון

רכבת המושבה בשנות ה-50. כיום מתחם G

קבוצת נגינה בטקס הנחת אבן הפינה להיכל התרבות בשנת 1968

מעון ילדים במושבה, 1939

כיכר המושבה וסלילת רחוב השרון (כיום ויצמן), 1939

קבוצת אריזה פרי הדר בניהולו של משה דרויאן, מראשוני המושבה. שנות ה-40

מפעל ההזנה בשנות ה-50

קבוצת בניה במושבה בסוף שנות ה-30

הבאר הראשונה בכפר סבא. צילום דניאל קפלן

הבאר הראשונה בכפר סבא

פועל כפר סבאי בימיה הראשונים של העיר. דניאל קפלן

פועל כפר סבאי בימיה הראשונים של העיר

חגיגות העצמאות בכפר סבא בסוף שנות ה-40. צילום דניאל קפלן

חגיגות העצמאות בכפר סבא בסוף שנות ה-40

בית בכפר סבא שנפגע מפגזים ירדניים. צילום דניאל קפלן. באדיבות ארכיון כפר סבא

בית בכפר סבא שנפגע מפגזים ירדניים


הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו


אולי יעניין אותך גם

תגובות

4 תגובות
  1. תושב

    מכיר את המושבה מתחילת שנות ה- 50. אוסף מדהים. רוצים לראות עוד.

    הערה: לא נראה לי שהתמונה היא של הבאר הראשונה.
    הבלוקים חיפוי הקירות מתאימים לבור ביוב (ג'ורה).
    אלה מאפשרים למים לחלחל. לא מתאים לבאר.

  2. כפר סבאי גאה

    כיף שמישהו חשב על זה וצילם את התמונות ותיעד הכל בזמנים כאלו קשים,מצדיע לקפלן

🔔

עדכונים חמים מ"צומת השרון כפר סבא"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר