צילום ליאור קפלן

הבטחה של אור: מאחורי פרשת השבוע וזמני כניסת ויציאת שבת בכפר סבא

"ויהי אור" זו הצהרת כוונות של ה'. וגם תכנית הבנייה של הבריאה. הרב יעקב מזרחי על פרשת בראשית

פורסם בתאריך: 16.10.20 12:08

כניסת השבת בכפר סבא: 17:36

יציאת השבת בכפר סבא: 18:43

הבטחה של אור: פרשת בראשית

התורה מסיימת במילים: "לעיני כל ישראל", באות ל', ופותחת באות ב'. ביחד זה "לב". הקב"ה רוצה את הלב היהודי.

"מה זה "בראשית"? שבת בראשית נמצאת במקום מרכזי ביותר: בצומת שבין חודש תשרי שכולו חגים, לבין חודש מרחשוון בו אין כלל ימים טובים. איך ניתן לבצע מעבר כזה? התשובה לכך היא שבת בראשית. יש בה הכוח להשפיע על כל שנת החולין! בשבת בראשית מברכים על חודש מרחשוון. היא חותמת את חודש החגים מצד אחד, ופותחת את שנת החולין מצד שני. קריאת התורה בשבת בראשית היא כמו בריאת וחידוש העולם כולו, ונותנת את הכוח להתחיל מחדש ולהציב כראוי את העבודה בענייני העולם במשך השנה הבאה.

ביום הראשון נאמר "ויהי אור". שאלה: מכיוון שתפקיד האור הוא לגלות, לשם מה היה צריך לברוא את האור ביום הראשון כאשר לא היה שם אף אחד שיראה את הדברים הנגלים? רש"י מסביר: כשה' גנז אור זה לשימוש לעתיד לבוא. את האור הגנוז יגלה ה' שוב כאשר יבוא המשיח. והשמש המאירה לנו נבראה רק ביום הרביעי. מה העניין לברוא משהו ואז לומר, "אני גונז את זה עתה בבית גנזי, ואתם תקבלו אותו שוב לאחר 6000 שנה!"..? אך אם ה' עשה זאת, יש סיבה לדבר.

הרבי מלובביץ מסביר: "ויהי אור" זו הצהרת כוונות של ה'. וגם תכנית הבנייה של הבריאה. האור האלוקי אשר נברא ביום הראשון לבריאה, היא תכלית הבריאה,
וזה יהיה כאשר יבוא משיח. בינתיים אור זה נסתר מאיתנו (אך רק מאיתנו, לא מה', כמובן). וגם תכנית הבנייה של הבריאה. הרבי מבאר עוד שהביטוי "יהי אור" איננו רק "חיזוי" של מה שעתיד להיות, אלא גם הבטחה, "העם ההולכים בחושך, ראו אור גדול" – בזמן המשיח תווכחו שהעולם וכל מה שבו הוא אלוקות. זאת אומרת שאנו נבין לשם מה היו צריכות להיות מחלות וטרגדיות, כאב ויסורים (קורונה). כמו שבהכנת עוגה או בניית בית. בדרך יש הרבה עבודה, עליות וירידות. אך המטרה ברורה וזה הכח להמשיך. זוהי האמונה שמחזיקה את כולנו.

שבת שלום!

הרב יעקב מזרחי הוא מנהל בית חב"ד כפר סבא.


הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו


אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"צומת השרון כפר סבא"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר