צילום נוה נויפלד
צילום נוה נויפלד

כפר סבא רביעית בארץ ב"מדד החופש" של תנועת ישראל חופשית

המדד בודק נושאים כמו הפרדה מגדרית באירועים עירוניים, תחבורה ציבורית בשבת ומידת התמיכה העירונית בקהילת הלהט"ב. ראשונה בארץ: הרצליה

פורסם בתאריך: 10.12.20 13:22

כפר סבא רביעית מבין הערים הגדולות בישראל בדירוג "מדד החופש" של תנועת "ישראל חופשית", מדד הבודק עד כמה פועלות הרשויות המקומיות כדי להבטיח הפרדה בין דת לנושאים אזרחיים. העיר קיבלה במדד את הציון 62 מתוך 100. במקום הראשון בארץ הרצליה, שקיבלה במדד את הציון 71 מתוך 100, והיא חולקת את המקום הראשון עם תל אביב שקיבלה ציון דומה. רעננה דורגה במקום ה-13 עם ציון 39.

תנועת "ישראל חופשית היא התנועה הציבורית הגדולה בישראל לשינוי יחסי הדת והמדינה והבטחת פלורליזם וחופש במרחב הציבורי. המדד שגיבשה בודק בין השאר האם ועד כמה פועל השלטון המקומי נגד הדרת נשים, כמה כסף מקצה העירייה למועצה הדתית ולשירותי הדת מתוך התקציב העירוני, איזו עירייה מאפשרת רחצה נפרדת בבריכה העירונית ועוד מתמרצת את זה בהנחה משמעותית, האם אגף החינוך העירוני מפקח על כניסת עמותות דתיות לבתי הספר, באיזו עיר לא פועלת תחבורה ציבורית בשבת משום סוג שהוא ואם הרשות המקומית מקדמת נישואים אזרחיים בתחומה העיר או מאפשרת קבורה אזרחית בבית העלמין.

"השנה לראשונה פרסמה העירייה שאטל רשמי במימונה, מכפר סבא אל חופי הים של הרצליה-גבול תל אביב בשבת", נכתב על כפר סבא לגבי התחבורה הציבורית בשבת. לגבי הפרדה בין נשים וגברים באירועים עירוניים נכתב כי "לעירייה אין נוהל שאוסר או מגביל הפרדה מגדרית באירועים שהיא עורכת. העירייה לא מתנה את תמיכתה באירועים שעורכים גופים חיצוניים באם יש הפרדה מגדרית", ובאשר לתמיכה בקהילת הלהט"ב נכתב כי "העירייה תומכת באירועי גאווה בעיר, כולל אירועים שהתקיימו בתקופת הקורונה. קיימות קבוצות איגי פעילות בעיר והעירייה תומכת בארגונים נוספים כמו תהל"ה". באשר לנושא החינוך נכתב כי "העירייה הצהירה שאינה מפקחת על כניסת עמותות דתיות למוסדות חינוך מפני שהפיקוח באחריות משרד החינוך".

על הרצליה נכתב כי בדוח כי "עיריית הרצליה הוסיפה לקו האוטובוס הוותיק שמוביל לחוף הים בשבת קו נוסף לצפון תל אביב שנתמך במערך התחבורה 'נעים בסופ"ש'. מנגד, הרצליה לא מקבלת את מקסימום הציון שמאפשר מדד החופש העירוני, שכן לא ראתה לנכון לפעול למיגור ההפרדה המגדרית באירועים ציבוריים בשטחה, בכך שלא פעלה לקידום חוק עזר עירוני האוסר זאת באופן פורמלי".

עוד נכתב כי "באשר להוצאות העירייה על תקציבי דת, עיריית הרצליה דווקא מדורגת באמצע הטבלה, עם כ-8.5 מיליון שקלים לתקציבי דת, בין היתר למועצה הדתית, לתרבות תורנית שתקציבה עלה משמעותית ביחס לשנים קודמות ולתמיכה במוסדות תורניים. באשר לפלורליזם בעיר, ישנה קהילה קונסרבטיבית פעילה והקהילה הרפורמית אף משתמשת במבנה של העירייה. ניכר שהעירייה תומכת באופן משמעותי בקהילה הגאה בעיר ובקהילות השוויוניות הפועלות בה, בין היתר באמצעות תליית דגלים והארת בניין העירייה בצבעי הגאווה. עם זאת, קיימות ערים ברחבי הארץ שלא ויתרו על מצעד גאווה השנה, גם אם זה היה וירטואלי בלבד, ובהרצליה לא התקיים אירוע כזה, וכן העירייה לא מספקת או תומכת במענה לקהילה הגאה. כמו כן העירייה שינתה את טופסי הרישום למוסדות החינוך לטובת הורים להט"בים, ונושא רישום הזוגות הידועים בציבור עלה לדיון מספר פעמים במועצת העיר". עוד נכתב כי "בקטגוריית החינוך העירייה נקטה צעד אקטיבי, כאשר חידדה את הנחיות משרד החינוך בכל הקשור לכניסת עמותות דתיות למוסדות חינוך על פי כללי משרד החינוך".

על רעננה נכתב כי אין בעיר תחבורה ציבורית בשבת כלל. בנושא חינוך נכתב כי "העירייה הצהירה כי אינה מפקחת על כניסת עמותות דתיות למוסדות חינוך מפני שהפיקוח באחריות משרד החינוך ובתי הספר עצמם". לגבי הפרדה מגדרית באירועים עירוניים נכתב כי "לעירייה אין נוהל שאוסר או מגביל הפרדה מגדרית באירועים שהיא עורכת. התמיכה לאירועים בעירייה אינה מותנית או משתנה או תלויה בקיומה של הגדרה מגדרית. בנוסף, העירייה מודה בכך שהיא מגלה על כך שאירוע מסוים בהפרדה רק בזמן ההערכות לאירוע".

באשר לקהילת הלהט"ב ברעננה נכתב בדוח כי "העירייה תומכת באירועי גאווה בעיר, כולל אירועים שהתקיימו בתקופת הקורונה", וכן כי "יש סעיף מיוחד בתקציב העירייה לאירועי הסברה על 'סובלנות וגאווה', קיימות קבוצות איגי פעילות בעיר והעירייה תומכת בארגונים נוספים כמו חוש"ן ותהל"ה".

מנכ"ל תנועת ישראל חופשית אורי קידר אמר כי "השנה נראה סוף סוף שישנה הפנמה שלנבחרים המקומיים ישנו הכוח לעשות ולשנות, היכן שהממשלה בוחרת שלא. מנהיגים שלא יתאימו את עצמם לרוח התקופה, ויתלו בסטאטוס קוו ריק מתוכן כתירוץ לחוסר העשייה שלהם בנושא חופש הדת בעירם, פשוט יודחו מתפקידם על ידי הציבור שמחפש הרבה יותר עשייה ודאגה לרווחתו גם בנושאים אלו".

מעיריית כפר סבא נמסר: "עיריית כפר סבא דוגלת בשוויון מגדרי ופועלת לקדמו הלכה למעשה בכל תחומי פעילותה. כך למשל, הגדלנו תמיכות כספיות עירוניות עבור עמותות הפועלות לביעור אפליה נגד נשים ומיגור אלימות כלפי נשים, עמותות הפועלות לקידום שוויון מגדרי ומעמד האישה ועמותות הפועלות לקידום, חיזוק וטיפוח ספורט נשים.

"אנו הרשות המוניציפלית הראשונה בארץ המובילה מדד מגדר המשקף את הפערים ופועל לצמצם אותם בהתאם למדיניות העירונית, והשנה אף הקמנו קהילה חדשה – קהילת הורים לשוויון, בשיתוף עם מועצת נשים עירונית. ב-2019, חתמנו על חזון הרשות השווה בשיתוף עמותת כ"ן הכולל התחייבות עירונית למיגור ומניעת תופעות של הדרת נשים במרחב הציבורי ובאירועים ומסגרות שהרשות מנהלת או מעניקה תקציב/חסות.

במערכת החינוך בעיר פועלת, החל מהגיל הרך, תוכנית חינוך מודע מגדר, שזכתה להערכה רבה בשל היקפיה והחדשנות שלה. כמו כן, צוותי חינוך והוראה עוברים הכשרות בנושא שוויון מגדרי. מעבר לכך, הפיקוח על הנעשה בבתי הספר הוא באחריות משרד החינוך".

מעיריית רעננה נמסר: "רעננה היא עיר כל תושביה, בה חיים בהרמוניה ובכבוד הדדי מגזרים שונים ומגוונים. ברעננה כולם שווים והעירייה פועלת כדי לשמור על האיזון העדין ויצירת חיי קהילה משותפים ומכילים. אחדות וערבות הדדית הינן אבני הדרך המשקפות את אופייה של הקהילה והן באו לידי ביטוי בצורה בולטת ומשמעותית אף יותר מאז פרוץ משבר הקורונה".

מעיריית הרצליה נמסר: "הרצליה עיר שווה לכולם. משה פדלון, ראש העירייה, פועל מזה שנים במטרה לעורר את שיח שוויון הזכויות וההזדמנויות בכל מסגרת אפשרית: החל ממסגרות החינוך, דרך פעילויות בתוך הקהילות ועד הקצאת משאבים ותקציבים במטרה לאפשר את המענים המתאימים לכל צרכי האוכלוסיות השונות. במקביל, פעל ראש העירייה, והציג למועצה נוהל עירוני המסדיר את ההנחיות בנושא כניסת / ואי כניסת עמותות לבתי הספר – נוהל שאושר במועצת העיר וגם- בקיץ האחרון, נערכו על גג בניין העירייה טקסי נישואין של זוגות גאים. עיריית הרצליה והעומד בראשה, ימשיכו לטפח את העיר הרצליה כעיר פלורליסטית, שוויונית, המכבדת כל אדם באשר הוא ומאפשרת מסגרות פעילויות ותוכנים לכל מגווני האוכלוסיות".


הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו


אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"צומת השרון כפר סבא"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר