צילום ליאור קפלן

כוח יוסף | מאחורי פרשת השבוע וזמני כניסת ויציאת שבת בכפר סבא

בגלות, העם היהודי לא יכול להתנתק מהעולם לטובת דבקותו בקב"ה. הוא חייב לשמור על אמונתו ודבקותו בה' תוך כדי העיסוק בטרדות העולם. את הכוח לעמוד בתפקיד קשה זה מקבל עם ישראל מיוסף הצדיק

פורסם בתאריך: 25.12.20 08:07

כניסת השבת בכפר סבא: 16:12

יציאת השבת בכפר סבא: 17:22

כוח יוסף: פרשת ויגש

יוסף לא יכול יותר לעצור את עצמו, וסוף סוף מגלה לאחיו שהוא אחיהם יוסף. הוא גם מרגיע אותם שלא יצטערו על כך שמכרו אותו למצרים, מכיוון שכתוצאה מכך הוא יכול לכלכל את משפחתו בשנות הרעב.

נאמר בספר תהילים: "רועה ישראל האזינה נוהג כצאן יוסף". מסביר רש"י: "כל ישראל נקראים על שם יוסף, לפי שהוא פרנסם וכלכלם בימי הרעב", כפי שמסופר בהרחבה בפרשת השבוע.

בתקופה אחת, קצרה למדי, פרנס יוסף את ישראל, ולא רק משום כך נקרא כל העם היהודי לאורך השנים בשם יוסף. השם 'יוסף' בא במסגרת הבקשה "רועה ישראל האזינה". הכינוי 'יוסף' מבטא את זכותו ומעלתו של העם היהודי. מוסבר בתורת הקבלה והחסידות שכל תופעה גשמית הקיימת בעולם מתחילה ומשתלשלת מתופעה רוחנית. העובדה שיוסף פרנס את ישראל בימי הרעב (הגשמי) מלמדת שיוסף הוא המעניק לעם ישראל כוחות רוחניים בימים קשים (ימי רעב רוחני). בתקופות של הגלות וחושך רוחני – יונקים את הכוחות מיוסף הצדיק.

אחיו השבטים היו רועי צאן שהתרחקו מהעולם, כדי שלא יפריעם בעבודת השם. לעומתם, יוסף היה במרכז חיי העולם. בתחילה כפוף לפוטיפר ואחר כך לפרעה. כל טרדותיה של הנהגת מצרים היו על ראשו. הוא עמד במרכז העשייה והחיים המדיניים במצרים. ובכל זאת, לא פגם הדבר באמונתו ובדבקותו בקב"ה, עד שגם בשיא הטרדות היה דבוק וקשור עמו.

בכך מסמל יוסף (יותר מהשבטים, ואף יותר מהאבות) את מהותו של עם ישראל. גם העם היהודי נשלח לגלות, כשהוא נתון לשליטתן של האומות. אין הוא יכול להתנתק מהעולם לטובת דבקותו בקב"ה. הוא חייב לשמור על אמונתו ודבקותו בה' תוך כדי ההימצאות בגלות והעיסוק בטרדות העולם.

את הכוח לעמוד בתפקיד קשה זה מקבל עם-ישראל מיוסף הצדיק. כשם שהוא פרנס את השבטים בימי הרעב הגשמי, כך יוסף הוא שנותן את הכוחות לעמוד מול ה'רעב' הרוחני – הגלות, טרדות העולם, רדיפות והפרעות. כאשר עם ישראל רוצה לבטא את זכותו ומעלתו, הוא מכנה את עצמו 'יוסף' – כי ההתמודדות נוכח קשיי הגלות היא בכוח 'יוסף' שיש בכל יהודי.

שבת שלום!

הרב יעקב מזרחי הוא מנהל בית חב"ד כפר סבא.


הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו


אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"צומת השרון כפר סבא"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר