נרות שבת. צילום זאב שטרן

שבת שלום: זמני כניסת ויציאת השבת בכפר סבא

הרב יעקב מזרחי מספר על פרשת השבוע, פרשת כי תשא

פורסם בתאריך: 5.3.21 10:06

ערב שבת פרשת 'כי תשא' ושבת 'פרה'

כניסת השבת בכפר סבא: 17:21
יציאת השבת: 18:18

הרב יעקב מזרחי מספר על פרשת השבוע, פרשת כי תשא:

הרב יעקב מזרחי

בתחילת הפרשה משה רבנו רוצה להרים את ישראל לרמה רוחנית גבוהה. פונה לה' כיצד.?!

ובתשובה הוא מקבל את מצוות מחצית השקל 'מחצית השקל – לכפר על נפשותיכם'. משה רבינו התקשה איך ייתכן שאדם ייתרום כסף וזה יהיה כפרה.? הראה לו הקב"ה כמין מטבע של אש – כאשר יהודי תורם מכסף שעבד עליו בכל גופו זה בהחלט יכול להיות כפרה. מצוות מחצית השקל מגלמת את הרעיון, שיהודי מודע ומרגיש שאינו אלא 'מחצית', ורק כאשר הוא קשור אל הקב"ה נחשב לשלם. אמנם מטבענו, קיים הקשר הזה אצל כל אחד מאתנו. וצריך לגלות אותו – להפוך ל'מטבע של אש' – לבעור באש של אהבה גדולה אל הבורא.

בהמשך מסופר על 'חטא העגל'. עם ישראל סופר 40 יום ומשה לא מגיע, השטן הראה להם מיטה כאילו מת, באו לאהרון וחור ראשי העדה, חור שניסה להרגיע נהרג.

ראה זאת אהרון אמר להם הביאו אלי את כל הזהב שיש לכם ונשליך לאש – ויצא עגל הזהב. ההמשך ידוע משה יורד ושובר הלוחות. בסיפור הנ"ל לא מובן איך ייתכן שאהרון הכהן הגדול ככה ינהג.? יש כלל בהלכה – כאשר מדובר בציבור, מוטב לעשות עבירה קטנה מלעשות ריבוי עבירות. בחטא העגל לאחר שהרגו את חור פחד אהרון שיהרגו גם אותו ויתחיל בלאגן הרבה יותר גדול של עבודה זרה בסיטונאות. העדיף אהרון שייבנה העגל וזה עדיין 'שיתוף' ולא עבודה זרה ממש.

עדיף עבירה קטנה מאשר שיעברו על כל התורה.

****

פרשת 'פרה' שנקרא השבת מצוות 'פרה אדומה'. שאפילו שלמה המלך 'החכם מכל האדם' לא ידע עניינה. היתה כפרה על חטא העגל. התפקיד לשחוט הפרה ולטהר את עם ישראל, לא ניתן לאהרון משום שהטהרה שמביאה לכפר על הטומאה שנוצרה מחטא העגל, חטא שאהרון גרם לו בעקיפין, ולא התאים כי ה'קטיגור' יהפוך ל'סניגור'.

נאמר 'ויקחו אליך (אל משה) פרה אדומה". ממילה הזאת, לומדים על הקשר של משה לפרה אדומה שמטהרת את כל עם ישראל – כיוון שלעשות כפרה על חטא כזה צריך להיות משהו מעל הטבע. ורק למשה גילה ה' את הסוד שלה. ובכוח זה משה רבינו העביר את כוח ההיטהרות מעבירות (טומאה) לעם ישראל לאורך כל הדורות עד הגאולה שאז הכהן יקריב את הפרה אדומה ויטהר את עם ישראל. כולנו תפילה שנגיע כבר לרגע המיוחל הזה…


הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו


 

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"צומת השרון כפר סבא"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר