נרות שבת. צילום זאב שטרן

שבת שלום: כניסת ויציאת השבת ומסר מפרשת השבוע

פורסם בתאריך: 17.6.21 16:39

יום שישי ח' תמוז תשפ"א
ערב שבת פרשת 'חוקת'

הדלקת נרות: 19:29
צאת השבת: 20:32

הרב יעקב מזרחי מספר על פרשת השבוע, פרשת חוקת

הרב יעקב מזרחי

פרשת חוקת כוללת בתוכה אירועים שונים מתקופות רחוקות.
הפרשה פותחת בדיני הטהרה על-ידי פרה אדומה דינים שנאמרו בשנה השנייה לשהות בני-ישראל במדבר, כדי ללמדם כיצד להיטהר לקראת הקרבת קרבן הפסח. בהמשך הפרשה מובאים אירועים מהשנה הארבעים לשהות במדבר: שילוח מרגלים לממלכת עוג, כיבוש ארצו של סיחון ועוג מלך הבשן. הסיבה שפרשתנו נקראת חוקת הינה בגלל שהיא דנה במצוה של פרה אדומה.

בימי התנ"ך מי שמשתתף בלוויה, או בקבורה (זו אחת המצוות הגדולות ביותר להביא מת יהודי לקבר ישראל), נעשה טמא בטומאה החמורה ביותר, המגע עם מת מביא לטומאה מן הסוג החמור ביותר. כדי שאדם ישוב לחיי טהרה, הוא חייב לעבור תהליך בן שבוע ימים של היטהרות, ובימים אלו הוא אינו יכול לבקר בבית-המקדש, או להביא קרבן, או לנגוע ב"טהרות", היינו מאכלים שהוכנו בטהרה, וכן הלאה. כל זה כמובן, נוגע לתקופת התנ"ך והמקדש, אך לא להיום. כיום, רק הכוהנים שומרים על כמה ממצוות הטהרה והטומאה.

תהליך זה של היטהרות כלל הזאה של מי מעיין שמעורבים עם אפר הפרה האדומה אשר נשרפה בדרך מיוחדת מאד ועוד מרכיבים. תהליך שנשמע מוזר, בשכלנו, אין אנו יכולים להבינו.

ובכל זאת, התורה אומרת,"זאת חוקת התורה". אם זה לא מוצא חן בעיניך תוכל להישאר לא טהור. הרמב"ם אומר שבכל ההיסטוריה היו תשע פרות אדומות, ואת העשירית יעשה המלך המשיח.

"חוק הינו ציווי שאדם נברא לא יכול להבין את טעמו". התורה אומרת "זאת חוקת התורה" ולא "זאת חוקת הפרה האדומה".
כאילו בא לומר, "זהו האב-טיפוס של חוקת התורה כולה. אם רצונך לדעת מה עניינה של התורה, הסתכל בפרה אדומה".

במצוה זו יש מסר שה' רוצה להעביר לנו וזה משפיע על כל התורה. אחד הדברים המוזרים שיש בפרה אדומה שהיא מטמאת את הכהן שמתעסק בה כביכול כפיות טובה, והמסר כאן כמו אדם שהלך ללוות מת – לוויה – זה נקרא גמילות חסד של אמת, כי את הטובה האמיתית אנו עושים לנפטר והוא לא יכול להגיד לך תודה. יש כאן מסר עוצמתי של 'אהבת ישראל' זו חוקת התורה לעשות למישהו אחר ולא רק שלא יגידו לך תודה ויעריכו, אלא ייתכן שגם תיאלץ להיות מורחק וטמא..


הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו


אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"צומת השרון כפר סבא"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר