נרות שבת. צילום זאב שטרן

שבת שלום: זמני כניסת ויציאת השבת ומסר מפרשת השבוע

פורסם בתאריך: 25.6.21 09:09

ט"ו תמוז תשפ"א
ערב שבת פרשת בלק
כניסת שבת: 19:30
יציאת שבת: 20:33

הרב יעקב מזרחי

הרב יעקב מזרחי מספר על פרשת השבוע, פרשת בלק

 

פרשתנו נקראת על שם בלק, והנביא בלעם שהיה נביא גוי. כאשר הוא פותח את פיו ה' שם בפיו ברכות לעם ישראל, באמרו שאינו יכול לקלל את העם שה' בעצמו לא מקלל…

לאחר שראה בלק מלך מואב "את כל אשר עשה ישראל לאמורי", הוא נמלא פחד וביקש מבלעם הנביא לסייע לו להיפטר מעם ישראל. בלק סבר שבני-ישראל נמנעו ממלחמה נגדו, רק בגלל הברית הצבאית שהייתה לו עם סיחון מלך האמורי ועוג מלך הבשן. ולא ידע שבני-ישראל הצטוו "אל תצר את מואב". לאחר שראה שבני-ישראל הכריעו את בעלי בריתו, הוא היה בטוח שכעת בא תורו – ולכן פחד. כל זה באשר לבלק.

אבל בלעם, שהיה נביא, ודאי ידע מהצו המפורש שהטיל הקב"ה על ישראל, לא ללחום במואב. מדוע הוא לא גילה זאת לבלק.? מכאן למדים, מה תהומית הייתה שנאתו של בלעם לישראל.
בשונה מבלק ששנא אותם כי ראה בהם איום על מלכותו – בלעם רחש אליהם שנאה טהורה, ללא שום סיבה. ומשום כך, הוא קפץ על ההזדמנות לקלל אותם.

הסוף הידוע היה, שתוכניתו של בלעם השתבשה והוא נאלץ לברך את עם ישראל. ולא סתם ברכות, אלא כאלה שהיוו את המענה ההולם לשנאתו: כשם ששנאתו הייתה ללא שום טעם וסיבה – כך הברכות ביטאו את האהבה העצומה שרוחש הקב"ה לבניו, שאינה כפופה למגבלות הטעם והדעת האנושיים. זו גם הסיבה שדווקא בלעם ניבא על מלך המשיח שיגאל את ישראל באחרית הימים.

כי כמו הברכות שיצאו מפיו, גם הגאולה היא תופעה שלמעלה מהדעת וההשגה האנושית.

****

כה התנבא בלעם הרשע: קיום עתידו של עם-ישראל מובטח, הוא איננו זקוק לקסמים, מכשפים, מאבקים ומלחמות במעצמות-תבל, שכן הינו "עם כארי", בזכות אבותיו הקדושים וכוחותיו המוסריים-רוחניים, הודף בעוצמה את עצת אוייביו והופך את כוונות הזדון שלהם לברכות טובות!

לבלעם הרשע גדול נביאי אומות העולם, כוחות טומאה רוחניים אדירים ביותר, עד כדי כך שהוא מהווה 'משקל-נגד' לעוצמתו האדירה והקדושה של משה רבינו, וכשאותו רשע פוער פיו ומקלל – קללותיו משפיעות ופוגעות, עתה נותר לבלק לפתות את בלעם במתנה הגונה, כדי שיקלל ויפגע בישראל בקללותיו האכזריות.

אך לפתע מרגיש שאינו יכול לקלל, השפע האלוקי וכוח הנבואה ניטל ממנו, ואז הוא מנסה לרדוף ולהשיג כוח על-ידי הקמת שבעה מזבחות והקרבת שבעה פרים, הליכה לקראת נחשים והתבודדות, ובכך כביכול להכריח את ה' לשנות דעתו ולהסכים לתת לו כוח לקלל את ישראל; אולם ה' "שומר ישראל" והכריחו לברך את העם ולא לקללם.

וכמו בימים ההם, גם בזמן הזה "שומר ישראל" מגן על עמנו מאויבינו חורשי המזימות-רעות:

"בכל דור ודור עומדים עלינו לכלותינו וה' מצילינו מידם", פירשו בחסידות "בכל דוד ודור" בכל אמצעי ואמצעי, בכל דרך וצורה מנסים האויבים לפגוע בנו, אבל "ה' מצילינו מידם", מכל מיני האויבים, הן אלו הבאים באמצעים טבעיים – כלי משחית וחבלה גשמיים, והן הבאים באמצעים על טבעיים – כוחות טומאה רוחניים.


הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו


אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"צומת השרון כפר סבא"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר