הפגנת תושבים מהשכונה הירוקה נגד הריחות צילום באדיבות התושבים

לאחר שנה של "הפסקת קורונה": תושבי השכונה הירוקה הפגינו נגד הריחות | צפו

כמאה תושבים יחד עם תלמידים מבתי הספר חידשו את המחאה נגד מה שהם מכנים "חוסר הטיפול בתלונות על מפגעי ריח". הם דורשים לקבל מידע מהמשרד להגנת הסביבה ומעלים טענות רבות נגד העירייה, שם אומרים כי מתגבש הסכם מול בעלי המפעל

פורסם בתאריך: 5.7.21 09:14

כ-100 תושבים מהשכונה הירוקה הפגינו ביום שישי נגד מה שהם מכנים "ריחות רעים", שלטענתם באים ממפעל בראון בשכונה, דבר שמוכחש על ידי בעלי המפעל. את ההפגנה קיימו יחד עם תושבים מהשכונה הורים ותלמידים מבתי הספר לאה גולדברג וש"י עגנון, זאת לאחר שנה של "הפסקת קורונה", כהגדרתם.


ההפגנה התקיימה בכניסה לשכונה ובכך התחדשה המחאה לאחר תקופה ארוכה של המתנה לשינוי בשטח שלא הגיע. כזכור, הפעם האחרונה בה נעשה ניסיון לטפל בנושא הייתה בספטמבר 2020, אז המשרד להגנת הסביבה ערך למפעל בראון שימוע בנוגע למפגעי ריח בלתי סבירים שאירעו בשכונה ב-2019 ובחלק מ-2020. בהיעדר פרסום של תוצאות השימוע והפסקת מפגעי הריח בפועללאענת התושבים, נציגי צוות אוויר נקי הגישו בקשות למידע לפי חוק חופש המידע למשרד להגנת הסביבה בנוגע לדיווחים על מפגעי ריח בשכונה שהתקבלו במשרד בשנת 2020 ובנוגע לשימוע וסיכומו. בקשות המידע לא נענו, לאחר דחיות של חודשים ארוכים מצד המשרד. הסבלנות פקעה, וחברי הצוות החליטו להגיש עתירה מנהלית כנגד המנכ"ל של המשרד ונגד המשרד להגנת הסביבה.
מטעם נציגי צוות אוויר נקי נמסר: "תושבי השכונה מאסו באוזלת היד של הרשויות הארציות והעירוניות בטיפול במפגעי ריח בלתי סבירים וזאת לאור הכמות האסטרונומית של דיווחים על מפגעי ריח שהתקבלו במוקד העירוני לבדו בשנים 2019 -2020".

לאור הבנייה הצפויה של בית ספר יסודי נוסף בסמוך למקור מפגעי הריח, שתלמידיו יתווספו ליותר מ-1,000 ילדי יסודי וגני ילדים, הוסיפו נציגי אוויר נקי: "יש להזכיר, כי גם עיריית כפר סבא נערכה, לכאורה, לעריכת שימוע, אך עד כה נראה כי ההיערכות הייתה הצהרתית בלבד ולא נעשה דבר בפועל. אנו מקווים, כי ראש העיר וחברת המועצה שביקשה לייצג את השכונה יזכרו את התחייבותם לתושבי השכונה לטפל בעניין בחריצות ונחרצות, לשפר את איכות החיים של התושבים בשכונה ולפתור את מפגעי הריח, כי בינתיים זה לא נראה כך. המשרד לאיכות הסביבה יודע מה היה שם, העירייה יודעת ואנחנו התושבים לא יודעים".

מטעם ועד הפעולה שמארגן את ההפגנות נמסר: "מאסנו בסחבת של העירייה ולכן הפעם הפנייה היא ברורה כלפי העירייה ורפי סער לפעולה ולא גרירת רגליים הנמשכת מאז הקמת השכונה. אנו דורשים מרפי סער לקיים את הבטחתו מאז כניסתו לתפקיד לפעול נחרצות לטפל במפגעי הריח במגוון הכלים הקיימים לרשותו. היו פגישות וניסיונות, אבל במבחן התוצאה אנחנו עדיין סובלים מהסירחונות ושום דבר לא השתנה. אנחנו לא נעצור עד שהמפגע יסולק. בנוסף לזה. ועד פעולה הפגנות מתכנן להמשיך בהפגנות עד אשר יראה שינוי אמיתי בהליכים לסילוק מפגעי הריח מהשכונה או עד אשר יוחלף ראש העיר לכזה שידאג למפגע שאינו אמור להיות בתוך שכונת מגורים, בטח לא בצמוד ל-2 בתי ספר יסודיים".

לאה מנסור, המרכזת את פעילות ועד השכונה: "אני מניחה שאחרי שנת קורונה, שבה לא יכלו להפגין, אז התושבים מבקשים להזכיר לעירייה שמבחינתם דבר לא השתנה. לגבי צוות אוויר נקי – לנו נמאס מהסחבת של הרשויות. עכשיו, כשכבר יש ממשלה ואי אפשר להשתמש בתירוץ הדלוח של בחירות/ חוסר יציבות/ תקציבים – אז זה הזמן להזכיר לכל הנוגעים בדבר שהתושבים בכפ"ס הירוקה עדיין סובלים, ולא ייתכן שאלפי תלונות יובילו לכלום. לא ייתכן שמשרד ממשלתי ימשיך להתעלם מהחובה שלו לשתף מידע עם הציבור. כמה אפשר להתעלם מתושבים ואזרחים? גם לנו נמאס. מבחינתנו, גם המשרד להגנת הסביבה וגם עיריית כפר סבא לא עומדים בהבטחות שלהם לטפל במטרדי הריח. במבחן התוצאה – אין שום שינוי כבר יותר מ-8 שנים".

ערן ורנר תושב השכונה הירוקה, שעתר נגד המשרד להגנת הסביבה: "תושבי השכונה הירוקה נואשו מגרירת הרגליים של כלל הגורמים אשר הבטיחו לטפל במפגעי הריח בשכונה. כחבר בצוות אוויר נקי פניתי מספר פעמים בשנה האחרונה למשרד להגנת הסביבה בבקשות חופש מידע שלא נענו. לא ייתכן, שדווקא הגורם האמון על שמירת הסביבה ימנע מתושבים את זכויותיהם בעניין הזה ובכלל זה הזכות לפקח שהרשויות עושות את הכל בשביל להפסיק את הפגיעה באיכות החיים שלנו. לכן, פנינו בשבוע שעבר לבית המשפט בירושלים כנגד המשרד להגנת הסביבה, על מנת לכפות על המשרד למסור את הנתונים והמידע אודות דיווחי הריחות בשכונה וביחס לשימוע שנערך למפעל ותוצאותיו. אנו משוכנעים שעצם פרסום היקף התלונות האסטרונומי ומתן אור לגבי הליכי השימוע, יחייב את העיריה והמשרד להגנת הסביבה להתייחס ברצינות לנושא ולטפל בכך שייפסקו מפגעי הריחות".
חברת המועצה ומחזיקת תיק השכונות הירוקות במועצת העיר, עדי לוי סקופ, אמרה: "המאבק להסרת מפגע הריח של בראון הוא מאבק ממושך מאד למעלה מ-8 שנים והגיע הזמן אחת ולתמיד שהסבל של התושבים והתושבות ייפסק. נעשו פעולות משפטיות לטיפול במפגע – הן על ידי הרשות והן על ידי המשרד להגנת , וכולי תקווה שפעולות אלו, במצורף לשיח מול בעלי המפעל, יוביל להפסקת הריחות אחת ולתמיד ובעת הקרובה".

תגובת עיריית כפר סבא: "מפגעי הריח בשכונה הירוקה מכיוון מפעל בראון, היא תופעה בלתי נסבלת שבמהלך השנה האחרונה הופחתה משמעותית, הודות לשיח אשר מוביל ראש העיר רפי סער בשיתוף מחזיקת תיק השכונות הירוקות מול בעלי המפעל. מדובר במשא ומתן רגיש ומורכב, אשר מנוהל ללא עירוב התקשורת, על מנת להבטיח את הצלחתו. תושבי שכונת כפר סבא הירוקה נהנים מרמת חיים מהגבוהות בישראל, ולא נתפשר על פחות מכך. עם סגירת הפרטים, תוכל העירייה לפרסם את פרטי ההסכם שיביא להפסקה מוחלטת של פגע הריחות".

מהמשרד להגנת הסביבה נמסר בתגובה: "המשרד להגנת הסביבה מכיר את הנושא לעומק, ובהתאם לפניות התושבים ערך סיורים רבים. המשרד פעל בנחישות וערך שימוע לבעלים בגין אירועים שבהם תועדו מטרדי ריח בשכונה. המשרד ממשיך לעקוב אחר הנושא, ובמקביל הוחלט לקדם חקירה של המשטרה הירוקה במטרה לבחון אם יש בסיס לכתב אישום בנושא. נושא זה נמצא כעת בשלב מתקדם של הכנה וגיבוש ומטבע הדברים, לא נוכל להרחיב בשלב זה. בהתייחס לבקשות חופש המידע – המשרד עושה כמיטב יכולתו לטפל בכל הבקשות לקבלת מידע. מספרן של הבקשות עולה מידי שנה והמשרד מצוי בעומס רב. משהוגשה עתירה, התשובות יינתנו במסגרת מענה עליה".

תגובת מפעל בראון לא התקבלה, ותובא כאן כאשר תתקבל.


הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו


אולי יעניין אותך גם

תגובות

2 תגובות
  1. רוני

    הגיע הזמן שמפעיל בראון נסגר!!!!לא הגיוני שמזלזלים בחיי אדם ובמיוחד ילדים …מה זאת אוזלת היד הזאת?היכן העיריה?היכן המשרד לאיכות הסביבה?יש כבר שר חדש,קדימה לעבודה…לא נשלח את הילדים להיות הפקר!!!!!תתעוררו אנשים!!!

  2. אסתי

    שתי שאלות – אם כ"כ מסריח למה לא עוברים דירה?

    אם כ"כ מסריח למה השכונה רק גדלה ומחירי הדירות עולים?

🔔

עדכונים חמים מ"צומת השרון כפר סבא"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר