נרות שבת. צילום זאב שטרן

זמני כניסת ויציאת השבת ומסר מפרשת השבוע

פורסם בתאריך: 9.7.21 14:07

כ"ט תמוז תשפ"א
ערב שבת, פרשת מטות מסעי
וערב ראש חודש מנחם אב

כניסת שבת: 19:29
יציאת שבת: 20:31

הרב יעקב מזרחי

הרב יעקב מזרחי מספר על פרשת השבוע:

אנו נמצאים בתקופה המכונה 'בין המצרים' בין חורבן ירושלים שהחל בי"ז תמוז ועד ט' מנחם אב שחרב בית המקדש. נוהגים בתקופה זו קצת מנהגי אבלות. אך השבתות של 'בין המצרים' מכילות משמעות כפולה: מצד אחד, הן חלק מהתקופה, ומצד שני, בשבתות אסור להתאבל ואדרבה, מצווה להתענג בהן. מבט זה מבטא את הטוב האמיתי שטמון בגלות. אמנם במבט שטחי הגלות היא דבר רע, אבל בפנימיותה תכלית של טוב נפלא עד שייהפכו ימים אלו לימי ששון ושמחה.

פרשיות מטות מסעי, שנקראות בשבת זו רומזות על התקופה. פרשת מטות – שבטים, 12 השבטים שבעם ישראל מכונים לפעמים 'שבט' ולפעמים 'מטה'.

גם 'שבט' וגם 'מטה' הם ענפים שנכרתו מאילן, אלא ש'שבט' הוא ענף רך, שעדיין מכיל את לחות האילן, ו'מטה' הוא ענף קשה ויבש.

שני השמות הללו רומזים לנשמה שירדה לעולם הזה הגשמי. היא כאילו נותקה משורשה, אלא שלפעמים היא כמו 'שבט' – עדיין שמורה בה ה'לחות' האלוקית ולעיתים היא בבחינת 'מטה' – אך אין יהודי המנותק לגמרי.

גם הפרשה השנייה 'מסעי' רומזת למסע של הנשמה אל העולם הזה התחתון.
ולמסע הנמוך יותר של עם-ישראל בתקופת הגלות. אך התכלית של הירידה הזאת היא כמובן העלייה. כך מבטאים השמות 'מטות' ו'מסעי' גם את התכלית של הירידה – להגיע לרמות גבוהות יותר של קשר עם הקב"ה. אלה מסעי בני ישראל מארץ מצרים הלא יצאו בפעם אחת ואחר כך 40 שנה של מסעות במדבר.?!
כל יהודי עובר מסעות בחייו. כל יום שעובר, כל שעה, כל דקה זה סוג של מסע לעומת המצב הקודם שהיה מונח בו. התורה מלמדת אותנו "לא להתייאש" גם אם אתה לא במצב שהיית רוצה להיות בו. תעשה 'מסע' בעצמך שים את עצמך שם ותגיע…

שבת שלום וחודש טוב.


הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו


אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"צומת השרון כפר סבא"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר