מימין: אושילנד, רחוב ויצמן, קניון G צילומים דודו בכר, עזרא לוי
מימין: אושילנד, רחוב ויצמן, קניון G. צילומים דודו בכר, עזרא לוי

העירייה מודה: במרכז העיר אנחנו אוכפים יותר את האיסור על פתיחת עסקים בשבת

באת כוח העירייה בבית המשפט: "עסקים שנמצאים בסמוך לאזורי מגורים הם עסקים שהאכיפה כנגדם תהיה האכיפה הכי אינטנסיבית כדי שלא יהוו מטרד"

פורסם בתאריך: 12.9.17 11:27

במסגרת דיון שהתקיים אתמול (שני) בעתירה שהגישו סוחרים במרכז כפר סבא נגד העירייה ונגד הקניונים G ואושילנד, עתירה שבה דרשו מהעירייה לאכוף את חוק העזר העירוני האוסר על פתיחת עסקים בשבת, אמרה עורכת הדין מטעם העירייה בתיה בראף בבית המשפט כי העירייה אוכפת את חוק העזר ביד רמה יותר במרכז העיר מאשר בפאתי העיר. "בכפר סבא, שיקול הדעת שמתווה את שלטונות האכיפה בעיר הוא שעסקים שנמצאים בסמוך לאזורי מגורים הם עסקים שהאכיפה כנגדם תהיה האכיפה הכי אינטנסיבית כדי שלא יהוו מטרד ולא יפריעו את מנוחת המגורים גם מבחינת רעש וגם מבחינת איכות החיים של מגורים", אמרה עו"ד בראף, "לעומת זאת, באזורים שהם אזורים של פאתי העיר כגון אזורים הנמצאים בגבולות של כבישים ראשיים כמו כביש 531 או 4, אזורים שמבחינת מפת העיר הם בשוליים של העיר, כאן האכיפה היא פחות מוגברת והיא נעשית בלוגיקה שככל שיש שם אזורי בידור ואזורים שהקהל הרחב מגיע לשם כדי לראות סרטים או להיות במסעדות, הרי זה מתחם סגור לחלוטין שלא מפריע לכאורה לאיש בסביבה הקרובה ושם האכיפה פחות מוגברת".

עו"ד בתיה בראף לצומת השרון: "העירייה טוענת שחוק העזר העירוני בפר סבא הוא ארכאי, משנות ה-40, כך שיש פה בו זמנית עניין של סגירת ופתיחת עסקים לא רק בנושאי השבת. למשל, על פי החוק, כל ימי שלישי החנויות צריכות להיסגר ב-13:00. יש בחוק הזה שורה רבה של דיסציפלינות שככל שהעירייה מחליטה לאכוף את חוק העזר היא יכולה למצוא את עצמה במצב של אבסורד טוטלי מול מצב המציאות העסקית. העירייה, כשהיא צריכה לאכוף חוק עזר, צריכה להפעיל שיקול דעת. שיקול הדעת שהעירייה נוקטת בו זה שיש סטטוס קוו שנשמר בכפר סבא לאורך שנים. באזורים שיכולים להוות מטרד היא נוקטת בהם ביד קשה ולא נותנת לעסקים להפתח בשבתות וככל שהפעילות נמצאת מחוץ למרכז העיר או בפאתי העיר העירייה לא עושה אכיפה אינטנסיבית אלא אכיפה לפי שיקול דעת. למשל, אם מתייחסים לאושירה (אושילנד), יש שם עסקים של בידור הסעדה ובתי קפה שאלו עסקים שמותר שיפעלו בשבתות ושכדאי שהציבור יגיע דווקא לאזור הזה ולא לתל אביב למשל. ככל שיש שם עסקים אחרים שפתוחים בשבת, שזה החלק המינורי של המרכז הזה, העירייה שולחת להם התראות וגם שולחת מכתבי אזהרה לפני נקיטת אמצעים".

נזכיר שמדובר בעתירה מינהלית שהגישו בחודש נובמבר התאחדות הסוחרים, בשיתוף קואליציית שבת שיוויון ועשרות בעלי עסקים קטנים בעיר, הדורשים לחייב את העירייה לאכוף את חוק העזר העירוני ולכפות על הקניונים לסגור את החנויות בשבת.

בחודש מרץ הגישה העירייה כתבי אישום נגד קניון G ונגד קניון אושילנד על כך שבחודש ינואר נמצאו בתי עסק שנפתחו בהם בשבת. בדיון שנערך אתמול תקף עורך הדין אורי ישראל פז, המייצג את העותרים, את התנהלות העירייה באכיפה ואמר: "ביקשנו לנקוט בכל האמצעים. לא מספיק לשלוח מכתבי התראה ולהטיל קנסות… ביקשנו לנקוט בכל האמצעים העומדים לרשותם לפי חוק העזר בכל מה שקשור לאכיפה בנוגע למנוחה בשבת… אנו מבקשים שביום המנוחה מרשיי יוכלו לנוח עם המשפחות שלהם".

בנוסף אמר עו"ד פז המייצג את העותרים, בהתייחס למדיניות האכיפה השונה בין האזורים בעיר: "לגבי ההבחנה הגאוגרפית בין מרכז העיר לבין פאתי העיר, חוק העזר לא עורך הבחנה כזו ואילו חברתי הייתה אומרת שהם רוצים לתקן את חוק העזר הייתי רוצה לראות אילו צעדים נעשו כדי לתקן את חוק העזר. לא ידוע לנו שזה עומד על הפרק. זה שמישהו פותח בפאתי העיר יש לזה השפעה על כל מי שיש לו עסקים באותו ענף מסחרי במרכז העיר.. מי שקונה נעליים בשבת בפאתי העיר לא יקנה נעליים באמצע השבוע במרכז העיר".

הוא אמר גם שעברו חודשים רבים מאז שהוגשו התראות לבעלי העסקים אך טרם הוגשו כתבי אישום. "נוהל יועמ"ש קובע שימוע בכתב בסדר זמנים של 30 יום. לא יכול להיות מצב שהתראות שנשלחו בינואר עד היום לא קיבלו שום כתב אישום".

עו"ד פז לצומת השרון: "עם פתיחת החנויות בשבת בקניון אושילנד בקיץ שעבר, ובכללם חנויות ביגוד גדולות בשבת, נוצר אפקט דומינו שהשפיע לרעה על שאר הקניונים ברחבי העיר כפר סבא דוגמת קניון G שהחנויות בו החלו להפתח בשבת כפטריות אחרי הגשם. אוזלת ידה של עיריית כפר סבא שלא אוכפת בכל האמצעים העומדים לרשותה את חוק העזר העירוני כנגד עברייני החוק פוגעת קשה בפרנסתם של בעלי העסקים במרכז העיר וגורמת להפיכת מרכז העיר לאזור מת מבחינה עסקית. אין שום סמכות לעירייה לפי חוק העזר העירוני לבצע חלוקה באכיפה בין מרכז העיר ליתר העיר".

בסיום הדיון החליטה שופטת בית המשפט המחוזי, זהבה בוסתן, שהעירייה תגיש תצהיר משלים לענייני האכיפה שהיא נקטה מאז הוגשה העתירה המנהלית על ידי בעלי עסקים, ביניהם כתבי האישום שהגישה העירייה נגד קניון G וחברת אושירה וכן ההתראות ששלחה לבעלי העסקים שפתחו את עסקיהם בשבת בקניונים אלה בטרם נקיטת הליכים של הגשת כתב אישום כנגדם.

תגובות

אין תגובות

תגיות:

אולי יעניין אותך גם

🔔

עדכונים חמים מ"צומת השרון כפר סבא"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר