הדר לביא (צילום נטלי קוסקי), ערן ורנר (צילום פרטי) ורפי סער (צילום אילן ספרא)

הטענות העיקריות בעתירה נגד ראש העירייה התקבלו ברובן: השתמש בתעמולה אסורה

מסר ברור: יו"ר ועדת הבחירות האיזורית, קבעה בתגובה לעתירת הדר לביא וערן ורנר כי סער והעירייה עשו שימוש שלא כדין במסרונים, עמוד פייסבוק עירוני וסרטונים. בעירייה רואים את הההחלטה אחרת

פורסם בתאריך: 19.12.21 10:40

שופטת בית המשפט המחוזי, חנה קיציס, בשבתה כיו"ר ועדת הבחירות האזורית, קיבלה את מרבית טענות חברת המועצה הדר לביא והפעיל הקהילתי ערן ורנר, בעתירותיהם כנגד ראש עיריית כפר סבא, רפי סער ונגד עיריית כפר סבא. בין היתר אמרה השופטת: "אין פסול ברצונה של העירייה לפרסם את פעולותיה בדרכים שונות לרבות במדיה הדיגיטלית ואולם נאסר עליה ליחס את פעולותיה לפועלו של ראש העיר, כך שראש העיר והעירייה יהפכו לישות אחת". עוד ציינה השופטת קיציס: "גם אם הפרסום עצמו יהיה מותר, זהות המפרסם אף היא עלולה לשנות את סיווגו של פרסום – מפרסום מותר לתעמולה אסורה, וככלל חל איסור על כריכה במפורש או במשתמע של שמו של נבחר ציבור מכהן עם פעילותיה של הרשות הציבורית".

בית המשפט הורה בהחלטתו, כי יש להסיר את שמו של רפי סער מכל פרסום ושילוט אינפורמטיבי של עיריית כפר סבא, לחדול באופן מיידי משימוש במאגרי המידע של העירייה לצורך משלוח הודעות מטעמה בצירוף שמו של ראש העיר, על עיריית כפ"ס לחדול מכל שיתוף/תיוג של פרסומים מעמוד הפייסבוק האישי של ראש העירייה. כמו כן הורה בית המשפט כי העירייה תסיר כל שיתוף ופרסום שכזה שנעשו בעבר וכן יוסרו הסרטונים נושאי העתירה מהמדיה הדיגיטלית. בנוסף, רפי סער ישלם הוצאות משפט לעותרים בסכום של 4,000 שקלים כל אחד, סכום שלא ישולם מקופת העירייה.

העותרים, הדר לביא וערן ורנר בירכו על החלטת בית המשפט ואמרו: "לכולנו ברור ששימוש במשאבי הציבור לטובת יחצנות של ראש העיר הוא מנהג פסול שיש להפסיקו". מנגד, בעיריית כפר סבא, הציגו את ההחלטה אחרת ומסרו: "העירייה מברכת את בית המשפט על החלטתו לדחות את מרבית טענות העותרים. נדגיש כי מעט הטענות אשר התקבלו מיושמות בידי העירייה זה מכבר".

הדר לביא וערן ורנר צילומים פרטיים

בנושא המסרונים ציינה השופטת: "מצאתי לקבל את טענת העותרת בעניין שימוש ראש העיר במערכת המסרונים של העירייה. הוא שלח באמצעות מערכת זו מסרון ברכה לחג הפסח שנחתם במילים – "אני מודה לכם על האמון שנתתם בי בהובלת המשבר ומבטיח להמשיך ולהוביל באחריות את כפר סבא, העיר הטובה בישראל'. דברים אלו מובילים למסקנה שתכליתו העיקרית של הפרסום היא כזו שיש בה להניע את הבוחר ולהשפיע על העדפותיו הפוליטיות".

לגבי עמוד הפייסבוק של עיריית כפ"ס, ציינה: "כתוצאה מהתנהלות העירייה, הופך העמוד העירוני לפלטפורמה להצגת מסריו של ראש העיר. בדרך זו הוא משתמש במשאבי הרשות לצורך הדהוד מסריו". עוד ציינה השופטת: "שיתוף מסרי ראש העיר מביא למיתוגו בעיני הציבור כחלק בלתי נפרד מהעירייה וכמתאים לתפקידו ובכך ניתן לו יתרון בלתי הוגן על פני מועמדים אחרים".

בעניין הסרטונים: נזכיר כי עיריית כפ"ס הפיקה שני סרטונים בהם מופיע ראש העיר. הראשון הוא סרטון ברכה לשנת הלימודים החדשה והשני הוא סרטון ברכה לחג הפסח. השופטת ציינה: "בהתאם להנחיית היועמ"ש, השתתפות ראש העיר בסרט מבוים שאין בו דיווח אינפורמטיבי על פעולות העירייה – אסורה. על כן, לא היה מקום להפיק את הסרטים במתכונתם זו, לפרסמם במדיה החברתית ולשלוח אותם לתושבי העיר באמצעות מערכת המסרונים".

עם זאת, ביהמ"ש דחה את טענות העותרים בנושא שלטי הברכה לפסח ולפתיחת שנת הלימודים: "מדובר בשילוט נקודתי הכולל ברכה לאירוע מוגדר והשפעתו על ציבור הבוחרים אפסית.

כמו כן, נדחו טענות העותרים בנושא חלוקת מתנות וברכות לתושבים: "מדובר במשלוח שי לקבוצות ספציפיות בעלות זניחה. שמו של ראש העיר צורף לדף הברכה והוא אינו מוטבע על גבי המתנה. בכל הקשור למאפים שנשלחו הובהר כי מדובר בפעולה חד פעמית שמטרתה מתן יחס אישי לבני/ות המצווה לאחר שבשנה האחרונה בשל משבר הקורונה נמנע מראש העיר להיפגש עם התלמידים פנים אל מול פנים".

 

רקע: בחודש אפריל השנה, עתרו חברת מועצת העיר מטעם האופוזיציה, הדר לביא, ותושב העיר והפעיל הקהילתי, ערן ורנר, כנגד ראש עיריית כפר סבא, רפי סער, כמו גם העירייה, לחדול משימוש פסול במשאבי ציבור לרבות שימוש במאגרי המידע של עיריית כפ"ס לטובתו האישית והפרסומית של ראש העירייה, ובין היתר, הסרת פרסום שמו משלטי יידוע או ברכה, הסרת ייחוס עבודות העירייה לראש העירייה, חדילה מחלוקת מתנות לתושבי העיר בחסות העירייה ובחתימת ראש העירייה, הסרת סרטונים ותמונות בהם מופיע רפי סער, והסרת שיתופים מדף הפייסבוק העירוני של פרסומים מדף הפייסבוק האישי של ראש העירייה. בית המשפט קיבל, כאמור, את מרבית הטענות של השניים וחייב את ראש העיר לפצות את העותרים בסכום כולל של 8,000 שקלים. חברת המועצה הדר לביא הודיעה, כי תתרום את הכסף שהשופטת דרשה מרפי סער לפצותה, לעמותה העוסקת בשקיפות: "זאת על מנת להבליט את הערך של שקיפות וממשל תקין בכלל ובשלטון המקומי בפרט".

על החלטת השופטת אמרה לביא: "אני שמחה שוועדת הבחירות הביאה צדק לציבור בכפר סבא. לכולנו ברור ששימוש במשאבי הציבור לטובת יחצנות של ראש העיר הוא מנהג פסול שיש להפסיקו. חבל שנאלצנו לעתור על מנת להפסיק את ההתנהלות המבישה הזאת. את הכסף שרפי סער משלם לי בכוונתי לתרום לעמותה שעוסקת בשקיפות או באיכות השלטון בכדי לחזק את ערכי השקיפות והממשל התקין בהן אני מאמינה ועליהם אני עומדת".

ערן ורנר אמר: "כל הסעדים שביקשתי בעתירה התקבלו. העירייה הוציאה עשרות אלפי שקלים מכספי המיסים שלנו לטובת סרטונים ופרסומים אסורים, ועוד עשרות אלפי שקלים מכספנו לטובת הגנה משפטית חסרת סיכוי מול עתירה איתנה שלא היה לה שום סיכוי להתמודד מולה. פסק הדין שם סוף לניצול דוברות העירייה לשימושו האישי של ראש העיר, כך יש לקוות. מדובר בתקדים ברמה ארצית שיביא לחישוב מסלול מחדש בעירייה, כדי שזו תוכל להתרכז יותר בעשייה למען התושבים ופחות ביחצנות מופרזת".

מעיריית כפר סבא נמסר: ״העירייה מברכת את בית המשפט על החלטתו לדחות את מרבית טענות העותרים. נדגיש כי מעט הטענות אשר התקבלו מיושמות בידי העירייה זה מכבר. כל פרסום אשר מקדמת העירייה כחלק מתקשורת עם התושב, אינו שונה מבכל רשות מקומית אחרת. ראש העירייה הוא הדמות המייצגת והמובילה את מדיניות העירייה ומתוקף כך מלווה חלק נכבד מפרסומי העשייה העירונית, כפי שקיים בכל יישוב אחר״.


הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו


 

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"צומת השרון כפר סבא"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר