תחבורה ציבורית בסופ"ש, צילום סטודיו רן לוצקי

מדד החופש: כפר סבא עלתה לשלישיה המובילה בארץ

תנועת "ישראל חופשית" פרסמה את "מדד החופש" לשנת 2021. כפר סבא עולה למקום השלישי, הוד השרון משתתפת השנה לראשונה במדד

פורסם בתאריך: 20.12.21 08:00

לחופש אולי אין מחיר, אבל יש לו ציון. תנועת "ישראל חופשית" פרסמה את "מדד החופש" לשנת 2021 ונראה כי ערים רבות צריכות לעשות בדק בית. בדקנו מה קורה אצלנו בעיר ובערים השכנות והתוצאות לפניכם: כפר סבא בשלישייה הראשונה, הרצליה בירידה תלולה, הוד השרון מצטרפת לעשירייה הראשונה, רעננה יורדת מקום בעשירייה השנייה, פתח תקווה נשארת במקום, ראש העין מצטרפת למדד ותופסת מקום בתחתית הטבלה.

המדד בדק האם ועד כמה פועל השלטון המקומי נגד הדרת נשים, כמה כסף מקצה העירייה למועצה הדתית ולשירותי הדת מתוך התקציב העירוני, איזו עירייה מאפשרת רחצה נפרדת בבריכה העירונית ועוד מתמרצת את זה בהנחה משמעותית, האם אגף החינוך העירוני מפקח על כניסת עמותות דתיות לבתי הספר, מאיזו עיר ניתן לצאת בשבת רק באמצעות מונית ספיישל או רכב פרטי, מי בעד לקדם נישואים אזרחיים בתחומי העיר ואף מאפשרת קבורה אזרחית בבית העלמין.

במקום הראשון מובילה עם ציון של 76% במדד החופש, העיר גבעתיים, שמדיחה את תל אביב והרצליה מהובלה במדד. זו השנה הראשונה שגבעתיים משתתפת במדד החופש העירוני, והיא גורפת את המקום הראשון כעיר החופשית ביותר בישראל לשנת 2021. גבעתיים מפעילה תחבורה ציבורית בשבת, תומכת בקהילת הלהט"ב ומבין הערים הראשונות אשר מפעילות רישום נישואים אזרחיים בעירייה. מנגד, לתושבי העיר אין מענה למבקשים להיקבר בקבורה אזרחית ע"פ וחוק, והעירייה אינה מציינת בדרך כלשהי את ציון הנובי גוד.

כפר סבא ממוקמת במקום השלישי לאחר שהעפילה אליו מהמקום החמישי בשנה שעברה, עם ניקוד של 69%. השיפור בדירוג העיר נובע בין היתר, הודות לרישום נישואים אזרחיים שמפעילה העירייה לזוגות, ולהפעלת תחבורה ציבורית בשבת על ידי העירייה. מנגד, העירייה לא מחוייבת למניעת הפרדה מגדרית והדרה במרחב הציבורי, והיא גם לא לוקחת אחריות על אילו עמותות יפגשו עם תלמידי העיר.

הרצליה יורדת למקום החמישי עם ציון של 67% במדד החופש, לאחר שבשנה שעברה הגיעה למקום הראשון לצד תל אביב. אמנם העירייה תומכת באופן משמעותי בקהילה הגאה בעיר, מפעילה קווי אוטובוס בשבת ויש בה קבורה אזרחית, אך מנגד גם השנה עיריית הרצליה לא ראתה לנכון לפעול למיגור ההפרדה המגדרית באירועים ציבוריים בשטחה, והיא מסבסדת מחירי רחצה בהפרדה בכ-50%.

הוד השרון מגיעה למקום התשיעי, עם 57% במדד החופש. העיר הצטרפה השנה אל המדד לראשונה ומיד התברגה בעשירייה הראשונה. הוד השרון מקדמת מסחר בשבת, תומכת בקהילת הלהט"ב ומובילה על כל שאר הערים בחלוקת תקציבי הדת. יחד עם זאת, העיר לא מפעילה תחבורה ציבורית בעיר בסופי השבוע ולא עסקה בבחירת נציגי המועצה הדתית.

רעננה יורדת מקום אחד מהשנה שעברה ומתמקמת במקום 14, עם ציון של 43% במדד החופש. העירייה אמנם מפעילה קבורה אזרחית לתושבי העיר ותומכת בקהילת הלהט"ב, אך היא אינה מפעילה תחבורה ציבורית בסופי השבוע ובתקופה בה העיריות סביבה משתפות פעולה ומקדמות יחד תחבורה ציבורית יעילה בשבת, חוסר הפעילות של עיריית רעננה בתחום מהווה הצהרה בפני עצמה. בנוסף, העירייה הצהירה שהיא אכן מקיימת אירועים בהפרדה.

פתח תקוה נשארת שנה נוספת במקום ה-19 עם ציון נמוך של 30% במדד החופש. זאת מאחר והעירייה אינה תומכת בהפעלת תחבורה ציבורית בשבת, היא מעניקה הנחה משמעותית לרוחצים בהפרדה ובאופן יחסי לשאר העיריות מעניקה לא מעט מתקציבה לטובת תקציבי הדת. אולי בשנה הבאה תסתיים בניית בית העלמין האזרחי בעיר, העירייה תתמוך עוד יותר בקהילת הלהט"ב, תהפוך את נוהל פיקוח הכניסה לעמותות לרשמי ותעלה כמה מקומות בדירוג המדד.

ראש העין השכנה ממזרח במקום ה-24 עם ציון של 24% בלבד. זו השנה הראשונה שראש העין מצטרפת אל מדד החופש העירוני, אך היא מתברגת בשליש התחתון שלו. בראש העין לא פועלת תחבורה ציבורית בשבת, אין נוהל פיקוח על כניסת עמותות אל בתי ספר ותקציבי הדת בה גבוהים מאוד. אולי עם הפעלת בית העלמין האזרחי הנמצא בבנייה בימים אלו, עם תמיכה נרחבת יותר בקהילת הלהט"ב והפעלת נוהל לאירועים בהפרדה – נצפה בשנה הבאה בראש העין במיקום גבוה יותר.

 

ומה לגבי המקום האחרון? אותו תופסת העיר בית"ר עילית עם ציון של 0% במדד החופש. זאת לאחר שבמשך שלוש שנים ברציפות, החזיקה בתואר האחרונה העיר בני ברק, שהשנה ממוקמת במקום הלפני אחרון עם ציון של 4%. מחד, בני ברק באמת משקפת את אופי הציבור החרדי שמהווה בה רוב – העיר סגורה במהלך השבת וכל התרבות הציבורית בעיר היא תורנית, בהתאם לצרכי רוב התושבים. מאידך, עיר שלא מאפשרת צמיחה וחופש למיעוטים החיים בה לא יכולה להיות חופשיה במובן העמוק של המילה.

מנכ"ל תנועת ישראל חופשית, אורי קידר, אמר: "מדד החופש העירוני של ישראל חופשית מוכיח זו השנה הרביעית ברציפות שראשי ערים אמיצים ונחושים יכולים לקדם מדיניות ליברלית בעיר שלהם, ומחלק שוב את נבחרי הציבור לכאלו שעושים וכאלו שמתרצים. בשנים האחרונות שבהן פרסמנו את המדד, ראינו כיצד העיריות נכנסו לוואקום שהשאירה מאחוריה ממשלה שמרנית שנשלטה על ידי גורמים דתיים קיצוניים, ודווקא אל מול ממשלת השינוי, ניתן לצפות מהעיריות להיות אמיצות יותר, אך גם מהממשלה לא להתמכר לקידום נושאים רק על ידי העיריות, ולקיחת אחריות נרחבת בעצמה. את מה שעשו הרשויות המקומיות בתחבורה הציבורית צריכה היום לעשות הממשלה … הגיע הזמן שהממשלה תלמד מהרשויות שלפני שלוש שנים לקחו על עצמן לעשות תחבורה ציבורית בשבת ושינויים נוספים, ולא תותיר אותן לבדן על המגרש. הגיע הזמן לשינויים מאסיביים במיסוד הזוגיות של כל הזוגות בישראל, לא רק ברישום בעירייה אלא גם בממשלה, לתחבורה ציבורית שאינה מוגבלת לאוטובוסים אלא גם לרכבת ולרכבת הקלה, למניעה מוחלטת של ההפרדה המגדרית במרחב הציבורי ולתמיכה תקציבית וציבורית בקהילת הלהט"ב בכל עיר וישוב…".


הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו


אולי יעניין אותך גם

תגובות

2 תגובות
  1. היהודי הגאה במדינה

    לסיכום מי בעל הציון הגבוה לשלילת היהדות מהמדינה. . עולם הפוך אני שומע כאן

🔔

עדכונים חמים מ"צומת השרון כפר סבא"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר