מפעל בראון בכפר סבא צילום עזרא לוי

המשטרה הירוקה חוקרת תלונות על מטרדי ריח נגד מפעל בראון

ערן ורנר: "אם יש אור בקצה המנהרה, זה ההודעה שנפתחה חקירה של 'המשטרה הירוקה', ועל זה נאמר - מוטב מאוחר מאשר אף פעם"

פורסם בתאריך: 3.3.22 07:53

המשטרה הירוקה פתחה בחקירה פלילית נגד מפעל בראון בגין תלונות על מטרדי הריח בשכונה הירוקה. כך עולה מתגובת המשרד להגנת הסביבה לצומת השרון, ומהודעה שמסרה ראש תחום פניות הציבור וחופש המידע במשרד, מיכל ריבלין, בנושא עתירה מנהלית שהגיש תושב השכונה הירוקה ערן ורנר יחד עם צוות אוויר נקי בשכונה, ביחס לבקשות חופש מידע שביקש. יש לציין, כי המשטרה הירוקה היא הזרוע העיקרית העומדת לרשות המשרד להגנת הסביבה בתחום האכיפה וההרתעה. תפקידה המרכזי לאכוף את החוקים, התקנות והצווים בנושא איכות הסביבה בישראל.

בתשובה לפניית צומת השרון בנוגע לטיפול בתלונות תושבים ולטענות שהעלה ורנר בנוגע לכך, נמסר מהמשרד להגנת הסביבה: "מחוז מרכז של המשרד להגנת הסביבה מטפל באופן רציף בפניות תושבים אודות מטרדי ריח שמקורם, לכאורה, במפעל בראון הסמוך לשכונה הירוקה בכפר סבא. התלונות נבדקו באמצעות סיורים והפעלת צוותי מריחים. לאחר ניתוח הממצאים שעלו מצעדי פיקוח אלה, הוחלט על פתיחה בהליך אכיפה מנהלי מול בעל המפעל, לרבות שימוע שנערך בחודש ספטמבר 2020. לאחר שהפניות לא פסקו, הנושא הועבר למשטרה הירוקה של המשרד להגנת הסביבה להמשך טיפול באמצעות חקירה פלילית. בהתאם לממצאים של המשטרה הירוקה הנבחנים, המשרד ישקול את המשך צעדיו, לרבות בחינת הגשת כתב אישום כנגד המפעל. לאור העובדה שהנושא בחקירה, לא נוכל לפרט אודותיה בשלב זה מטבע הדברים או למסור מידע נוסף".

כזכור, בחודש נובמבר 2020 ולאחר מכן בחודש פברואר 2021 הגיש ורנר, תושב השכונה הירוקה וחבר בצוות אוויר נקי, שתי בקשות חופש מידע למשרד להגנת הסביבה. בקשה אחת נגעה לשימוע שנערך למפעל בראון בחודש ספטמבר 2020 ובקשה שנייה לקבלת כלל הדיווחים והתלונות של תושבים על מטרדי הריח בשכונה. המשרד להגנת הסביבה לא השיב לבקשות חופש המידע למרות שחלפו כל המועדים הקבועים בחוק וחרף תלונה של ורנר ליחידה הממשלתית לחופש המידע. בלית ברירה, הגיש ורנר בחודש יוני 2021 עתירה מנהלית לבית המשפט המחוזי בירושלים בדרישה לחייב את המשרד להגנת הסביבה למתן מענה לבקשות חופש המידע. לאחר שהמשרד נדרש להשיב לעתירה, הוא הודיע בחודש אוקטובר 2021 בתשובה לעתירה על סירובו למסור את המידע המבוקש בטענה כי המשרד נמצא בהליך אכיפה מול מפעל בראון ומסירת מידע כעת תפגע במאמצי החקירה: "מחוז מרכז של המשרד להגנת הסביבה נמצא בעיצומו של הליך אכיפה מול המפעל. התיק מצוי בידי הייעוץ המשפטי של המחוז לצורך בחינה האם יש מקום להעביר את המידע הקיים בעניינו של המפעל לחקירת המשטרה הירוקה. מסירת המידע המבוקש בעת הזו תפגע ביכולת המשרד לבצע את תפקידו כגוף אכיפה. על כן, אין באפשרותי למסור את המידע המבוקש המצוי ברשותנו", נכתב בתשובת המשרד לעתירה.

 

בעקבות התנהלות זו, נדרש המשרד להגנת הסביבה לשלם הוצאות משפט של 2,500 שקלים לעותר ורנר. בחלוף חודשיים, בדצמבר 2021 הגיש ורנר עתירה נוספת, אשר תוקפת את חוקיות הסירוב לענות על בקשות חופש המידע. בשבוע שעבר, כאמור, עת נדרש המשרד להגנת הסביבה להשיב לעתירה השנייה, הוא הודיע כי בימים האחרונים חל שינוי משמעותי ומסר כי ב-16.2 "הוחלט על ידי הגורמים האמונים על הדבר לפתוח בחקירה פלילית על ידי "המשטרה הירוקה" כנגד מפעל בראון, אשר בעניינו התבקש המידע בבקשות שבסימוכין". עם זאת, המשרד הממשלתי עומד בסירובו למסור את המידע עקב הנסיבות החדשות שנוצרו. בהמשך הודעת המשרד נאמר: "לאור השינוי המהותי במצב העובדתי כאמור המידע המבוקש על ידך בבקשות שבסימוכין מהווה חומר חקירה, לפיכך, חל הסייג הקבוע בסעיף 14א (8) לחוק חופש המידע, המחריג את תחולת חוק חופש המידע על המידע המבוקש על ידך. באם אתה עדיין עומד על בקשתך לקבל את המידע, עליך לפעול ולפנות בהתאם להנחיית פרקליט המדינה 14.8 "בקשה מצד גורמים שונים לעיין במידע המצוי בתיק חקירה".

כאמור, על פי תגובת המשרד לצומת השרון הממצאים נבחנים. ורנר בירך על ההחלטה לפתוח בחקירה, אך מודע לכך שהדרך עדיין ארוכה: "המשרד להגנת הסביבה גורר רגליים בטיפול במפגעי הריח בשכונה הירוקה ופעל בניגוד לחוק, כאשר התעלם מבקשות חופש המידע, בפרט ביחס למידע החייב בפרסום. הגורמים שאמונים על שמירת איכות חיינו מתישים את התושבים, אבל אנחנו לא נרפה. אם יש אור בקצה המנהרה, זה ההודעה שנפתחה חקירה של 'המשטרה הירוקה', ועל זה נאמר – מוטב מאוחר מאשר אף פעם. יחד עם זאת אין לי ספק שזמן רב עוד יעבור לפני שתהיה בשורה משמעותית בעניין לשכונה".

לא התקבלה תגובת מפעל בראון.


הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו


אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"צומת השרון כפר סבא"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר