יהודה בן חמו בבית המשפט, צילום עזרא לוי
יהודה בן חמו בבית המשפט, צילום עזרא לוי

עונש מאסר בפועל ליהודה בן חמו: "כיעור רב בשליחת יד בכספים שנועדו לנזקקים"

ראש עיריית כפר סבא לשעבר הורשע, לאחר ניהול הוכחות, בריבוי עבירות של גניבה בידי עובד ציבור, קבלת דבר במרמה בנסיבות מחמירות, הפרת אמונים ועבירת מס

פורסם בתאריך: 24.4.22 16:40

שנתיים מאסר בפועל. בית המשפט המחוזי גזר 24 חודשי מאסר בפועל על ראש עיריית כפר סבא לשעבר, יהודה בן חמו. עוד גזר השופט, ד"ר עמי קובו על הנאשם עשרה חודשי מאסר על תנאי וקנס כספי בסך של 200,000 שקלים. בן חמו הורשע, לאחר ניהול הוכחות, בריבוי עבירות של גניבה בידי עובד ציבור, קבלת דבר במרמה בנסיבות מחמירות, הפרת אמונים ועבירת מס.

מגזר הדין עולה, כי הנאשם הקים מנגנון לאיסוף תרומות בתווי קניה מאנשי עסקים שפעלו בכפר סבא. בפני התורמים הוצג מצג שווא שלפיו תרומותיהם יועברו כסיוע לנזקקים. התווים שהתקבלו מהתורמים היו בסך של כ-600,000 שקלים. חלק מהתווים הללו אכן הגיעו בפועל לנזקקים, ולגבי התווים הללו נקבע כי לא מדובר בעבירה פלילית, על אף שאופן ניהול הפרויקט כולו היה שלא בהתאם לכללי המנהל התקין. חלק אחר מן התווים שהתקבלו בסך של 250,000 שקלים, לא הועבר לחלוקה לנזקקים. סכום זה נותר לשימושו של הנאשם עבור עצמו ועבור מקורביו, וחולק על ידו כראות עיניו, לרבות לעובדי הלשכה שקיבלו מהנאשם באופן קבוע תווים מהנאשם לראש השנה ולפסח, זאת מתוך התווים אשר נתרמו על ידי התורמים עבור הנזקקים. העברת התווים למי שאינם נזקקים, מהווה מרמה כלפי התורמים, אשר סברו שתרומותיהם מועברות לנזקקים בלבד. מתוך התווים האמורים אשר הנאשם קיבל במרמה וגנב, הוא נטל חלק בלתי מבוטל לשימושו האישי: חלקם נתפסו ברשותו, חלקם שימשו לרכישות שביצע, בחלקם מנהלת לשכתו רכשה עבורו מתנות, בחלקם רכשה עובדת עירייה מתנות לבני משפחתו, בחלקם לבקשת הנאשם, אשתו באותה התקופה עשתה שימוש לקניית מתנות ובחלקם אף שילם חלק משכרה של עובדת משק הבית שלו.

בנוסף, הורשע בן חמו בעבירה של הפרת אמונים, כאשר עסק באופן פעיל בענייניו של חברו הטוב וקידם אותם תוך ניגוד עניינים מובהק. מדברי השופט קובו: "הנאשם פגע בערכים של טוהר המידות ושמירת ניקיון כפיהם של משרתי הציבור, כמו גם פעילותו התקינה של המִנהל הציבורי, ויש בהם כדי לפגוע באמון הציבור במערכות השלטון. קיימת חומרה רבה במקרים שבהם נבחרי ציבור רמי דרג מנצלים את כוח המשרה ואת תפקידם הציבורי לשם הפקת טובות הנאה ולתועלתם האישית ומעדיפים את ענייניהם על פני האינטרס הציבורי שעליו הם אמונים, ותוך הפרת חובת הנאמנות לציבור. נפגע העבירה ממעשים אלה הוא הציבור בכללותו. בשל כך, הענישה בגין מעשים אלה בכללותם, מחייבת הטלת עונש מאסר מאחורי סורג ובריח לתקופה משמעותית. קיים כיעור רב בשליחת יד בכספים שנועדו לסייע לנזקקים מעוטי יכולת, החלשים בחברה, לארוחות חג בראש השנה ובפסח, בעוד שתפקידו של הנאשם כראש עירייה הוא לסייע להם. אין המדובר במעידה חד פעמית, אלא במעשים שנמשכו במשך שמונה שנים".

באשר לסוגיית הקלון, נקבע כי במעשיו של הנאשם אכן דבק קלון, כך לדברי השופט קובו: "עבירות של שחיתות שלטונית הכוללות גניבה בידי עובד ציבור, מרמה בנסיבות מחמירות והפרת אמונים, מעצם טיבן נמנות עם העבירות שיש עמן קלון. מעשי הנאשם, לא היו בגדר מעידה חד פעמית, אלא נמשכו לאורך שנים וכללו מעשי מרמה וגניבה תוך הפרת אמונים וניצול תפקידו ומעמדו הרם לביצוע העבירות. הניצול לרעה של התפקיד והמעמד הציבורי לשם הפקת טובת הנאה לנאשם, מהווים מעשים שדבק בהם פגם מוסרי חמור".

 

 

על אף המסקנה שדבק קלון במעשיו של הנאשם, קבע בית המשפט כי אין הצדקה לשלול את זכויותיו של הנאשם לגמלה, כפי שעתרה המאשימה. "זכויותיו הפנסיוניות של אדם מהוות את כרית הביטחון הכלכלית שלו כך שלא יושלך לעת זקנה, והגמלה נועדה להוות את מטה לחמו של אדם בגיל זקנה, ולאחר לכתו אף לשאריו. העבירות שבהן הורשע הנאשם אינן נוגעות לגמלה שצבר", ציין שופט בית המשפט המחוזי קובו.

בנוסף, בית המשפט הביא בחשבון את עדויות האופי שנשמעו מטעמו של בן חמו ואמר: "מעדויות אלה עלה, כי בן חמו פעל במשך שנים רבות כדי לסייע לנזקקים והחלשים בחברה, זאת גם מעבר למילוי דרישות תפקידיו הציבוריים. מעשים אלה של הנאשם עומדים לזכותו, על אף שחטא דווקא בשליחת יד בתווים אשר נועדו לשמש תרומה לנזקקים".

בין עדי האופי שהובאו היו שר האוצר לשעבר, משה כחלון, ניצב (בדימוס) וחבר מועצת העיר כפר סבא יוסי סדבון; חבר הכנסת לשעבר שלמה מולה, ראש עיריית רעננה לשעבר, זאב בילסקי, אשר תיארו את תרומתו הרבה של הנאשם לנזקקים והחלשים בחברה. כמו כן, גם נשלחו מכתבים כעדויות אופי מטעם חה"כ לשעבר ד"ר יהודה לנקרי, הרב שלמה עמר, הרב הראשון לציון, יו"ר ראש הכנסת לשעבר, דליה איציק.

כזכור, בחודש אוקטובר 2021 הרשיע ביהמ"ש את יהודה בן חמו, אשר כיהן כראש עיריית כפר סבא בין השנים 2003-2018 בשלושה אישומים שונים – גניבה בידי עובד ציבור, קבלת דבר במרמה בנסיבות מחמירות, מרמה והפרת אמונים, מרמה, ערמה ותחבולה. בן חמו זוכה מעבירות של הטרדת עד והפרת הוראה חוקית באישום הרביעי.


הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו


אולי יעניין אותך גם

תגובות

תגובה אחת
  1. אזרח

    רק שנתיים? זה לא מספיק.
    צריך 10 שנים בפועל + בדיקה בועדת השחרורים אחרי 10 שנים.

🔔

עדכונים חמים מ"צומת השרון כפר סבא"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר