מימין עם כיוון השעון: חברי קהילת עולי דרום אמריקה, וקהילת יוצאי ברית המועצות
מימין עם כיוון השעון: חברי קהילת עולי דרום אמריקה, וקהילת יוצאי ברית המועצות

דרום אמריקה פינת ברית המועצות, גרסת כפר סבא

חוגים, התנדבות ואירועי הנצחה: חברים בשתיים מקהילות העולים הגדולות בכפר סבא מספרים על הפעילות השנתית ועל ההכנות לראש השנה

פורסם בתאריך: 21.9.17 11:01

 

טיולים בעולם וסרטים בספרדית

אחת מקהילות העולים מדרום אמריקה הגדולות בישראל נמצאת בכפר סבא. יחד הם יוצאים לטיולים, מפעילים חוגים ומתנדבים ברחבי העיר

אחת מקהילות העולים הבולטות בכפר סבא היא קהילת העולים מדרום אמריקה. הקהילה פועלת תחת הסניף המקומי של התאחדות עולי דרום אמריקה, אחד הסניפים הגדולים בארץ של ההתאחדות. בכפר סבא מתגוררים כיום אלפי ישראלים שהגיעו מדרום אמריקה לכפר סבא, חלקם לפני יותר מ־50 שנה, בין השאר ממדינות כמו קובה, ונצואלה וארגנטינה.

הסניף המקומי בכפר סבא פועל כבר 54 שנים, ולפני ארבע שנים חגג את אירועי היובל להיווסדו באמצעות רכישת 1,384 עצים אותם נטעה קק"ל ביער יתיר שבנגב. לפני כשבע שנים חנכה התאחדות עולי דרום אמריקה בכפר סבא אנדרטה לזכר הרוגי הפיגועים בארגנטינה שאירעו בשנות ה-90, האחד ב־1992 בשגרירות הישראלית שבו נהרגו 29 בני אדם והשני ב־1996, בבניין הקהילה היהודית בו נהרגו 85 בני אדם. מאז חניכת האנדרטה, מדי 18 ביולי מתקיים בה טקס אזכרה לזכר הנרצחים בפיגועים.

חברי קהילת עולי דרום אמריקה

חברי קהילת עולי דרום אמריקה

"אנחנו 500 חברים בהתאחדות עולי דרום אמריקה בכפר סבא, ואנחנו חלק מהתאחדות עולי דרום אמריקה שהיא ארצית, ויש לה יותר מ-20 סניפים בארץ", מספרת יושבת הראש של הסניף הכפר סבאי, אריאנה חידקל, "אנחנו קהילה מאוד פעילה וחברי הקהילה שלנו מאוד אוהבים את העיר. אנחנו מתנדבים בכל מיני עמותות בעיר, יש לנו מתנדבים בביטוח לאומי, בבית החולים מאיר ובעזרה לקשיש. אנחנו מתנדבים גם בעמותת סביון, עמותה למען הקשישים בכפר סבא, שם אנחנו מתנדבים במחלקה של דוברי הספרדית".

התאחדות עולי דרום אמריקה בכפר סבא עורכת פעילויות משותפות וחברי הקהילה נפגשים ארבע פעמים בשבוע בסניף המקומי שלהם שברחוב נחשון 9. יש להם חוגים בנושאים כמו תנ"ך, אמנות, ציור, מחשבים, תיאטרון ואפילו שיעורי טנגו. מדי ערב שישי החברים נפגשים יחד במועדון וצופים בסרטים מתורגמים לספרדית או בסרטים מדרום אמריקה.

חידקל מספרת על חיי קהילה עשירים ופעילויות מיוחדות שעורכים החברים: "במועדון יש לנו 3,000 ספרים בספרדית, ויש לנו ספריית וידאו של סרטים בספרדית. יש לנו הרבה פעילויות ביחד ואנחנו יוצאים לטיולים בארץ. בקרוב ניסע לצפון עם מדריכים בספרדית, ויש לנו גם טיולים משותפים בחו"ל. לפני מספר חודשים נסענו 40 איש מהמועדון לסלובניה. בכל שנה אנחנו עורכים תערוכות ציורים של התלמידים בקורס לאמנות במועדון, ומדי חודש אני מוציאה ירחון של פעילויות שיש לנו במועדון לחברים".

איך נראה ראש השנה במשפחה דרום אמריקאית?

"זה מאוד משפחתי וכל המשפחה מתכנסת ביחד. בכל בית מבשלים וקונים, ואנחנו מכינים את הדברים המסורתיים כמו תפוח בדבש, רימון, גפילטע פיש. זה תמיד חג מאוד משפחתי וכל בני המשפחה יושבים מסביב לשולחן ועושים שמח, כי אנחנו מאוד אוהבים שמח. המקררים מלאים אצלנו לקראת החג, ולכבוד החג גם עשינו אצלנו במועדון הרמת כוסית".

 

להקת רקדנים ושתי מקהלות

כמעט עשרת אלפים עולים מברית המועצות הגיעו לכפר סבא מאז שנות ה־90. בעיר פועלים שלושה מועדונים שונים עבור חברי הקהילה

קהילת יוצאי מדינות ברית המועצות היא אחת מקהילות העולים היותר פעילות בכפר סבא. החל משנות ה־90 ועד היום, עלו לכפר סבא ממדינות ברית המועצות לשעבר כ-8,223 עולים, ממדינות כמו רוסיה, אוקראינה, אוזבקיסטן ומולדובה. חברי הקהילה מפעילים לא פחות משלושה מועדונים במרכזים הקהילתיים ברחבי העיר, שמספקים להם שלל מפגשים ופעילויות פנאי – מועדון שלום עליכם, מועדון וטרנים ומועדון בים עולים. חברי המועדונים פועלים בשיתוף פעולה ויוצאים לטיולים יחד, עורכים הרצאות ותערוכות משותפות, ופועלים יחד גם בהוסטלים בעיר המיועדים ליוצאי ברית המועצות, בהם הוסטל הדרים בכפר סבא.

בכפר סבא פועלת מקהלת וטרנים עירונית, שחבריה מגיעים משלושת המועדונים של הקהילה. חברי המקהלה לחמו בשורות הצבא האדום בזמן מלחמת העולם השנייה נגד הנאצים, והם נפגשים באופן קבוע ומופיעים באירועים עירוניים. בשנת 2011 הוקם אתר הנצחה לווטרנים ברחבת כץ-מילר בכפר סבא, במטרה להנציח את סיפורם של החיילים היהודים שלחמו ערב מלחמת העולם השנייה בברית המועצות. לפני כשנתיים נחנכה אנדרטה במקום לזכרם. בשנת 2015, בטקס חגיגי בהיכל התרבות בכפר סבא, צוינו 70 שנה ליום הניצחון של בעלות הברית על הנאצים בהשתתפות יו"ר הכנסת, יולי אדלשטיין, כאשר בטקס, הופיעה מקהלת הוטרנים העירונית.

קהילת יוצאי ברית המועצות

קהילת יוצאי ברית המועצות

"יש לנו פעולות משותפות עם המועדונים האחרים", אומרת פניה פנייק, מנהלת מועדון שלום עליכם שפועל במתנ"ס גלר ורכזת החוגים במועדון, "אנחנו בין 400 ל־500 חברים פעילים בקהילה בכפר סבא. אנחנו עושים תערוכות ביחד, קונצרטים ועורכים הרצאות ביחד. אנחנו יוצאים לטיולים כל שלושה חודשים ביחד. היו לנו טיולים לירושלים, לזיכרון יעקב לאשדוד ולקיסריה".

בשנה הבאה יחגוג מועדון שלום עליכם 25 שנות פעילות בעיר. את המועדון ייסד ויקטור גין, מי שהיה עד לא מזמן תושב העיר. את המועדון מבקרים באופן קבוע כ־140 חברי קהילת יוצאי מדינות ברית המועצות לשעבר. "לפני ארבע שנים חגגנו 20 שנה למועדון שלנו. אני ממשיכה את הדרך של ויקטור, ואני מזמינה אותו לפעילויות שלנו. הוא הקים את המועדון וכיום הוא גר בירושלים. יש לנו חוגים רבים במועדון, חוג עברית, חוג אמנות, חוג אנגלית, חוג התעמלות ופילאטיס, חוג מחשבים וריקודי עם. להקת ריקודי העם שלנו, שאותה מנהלת לריסה יקובוביץ', מופיעה בכל מיני מקומות, למשל בדיור מוגן בהוד השרון וגם בבית אבות בית בכפר בכפר סבא. למועדון שלנו יש את להקת השלום, בניהול של רומן ינצפלד, שהוא חבר הקהילה בעיר, והלהקה מופיעה גם אצלנו בכפר סבא במועדון וגם בהוסטלים שאנחנו מתנדבים בהם. פעם אחת הופענו איתה גם בהוסטל בחדרה".

קהילת יוצאי ברית המועצות

קהילת יוצאי ברית המועצות

איך נראה ערב ראש השנה במשפחה שעלתה ממדינות ברית המועצות לשעבר?

"אנחנו מעדיפים לעשות את החג עם המשפחה המצומצמת. כל אחד עושה עם המשפחה שלו, ועל השולחן יש בדרך כלל סלטים, גפילטע פיש, דג מלוח, תפוח אדמה, תפוח בדבש ובלינצ'סים. לקראת ערב ראש השנה עשיתי הרצאה במועדון ועשינו הרמת כוסית לכבוד החג".

 

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"צומת השרון כפר סבא"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר