רפי סער ואדית פישהוף גלבוע, צילום עיריית כפר סבא
רפי סער ואדית פישהוף גלבוע, צילום עיריית כפר סבא

שורדת השואה מכפר סבא יצאה לאיטליה לטקס לזכר האיש שהציל אותה

אדית פישהוף גלבוע, כמעט בת מאה, יצאה לייצג את כפר סבא בטקס הנצחת חסידי אומות עולם באיטליה. אדית ואחותה טרודה, ניצלו בזכות ג'וזפה אימפולטי, אזרח איטלקי שסיכן את חייו למענן

פורסם בתאריך: 23.10.22 12:38

מכפר סבא לאיטליה: שורדת השואה ותושבת העיר, אדית פישהוף גלבוע, הנושקת לגיל 100 – יצאה לייצג את כפר סבא בטקס הנצחת חסידי אומות עולם באיטליה. אדית ואחותה טרודה, ניצלו בזכות ג'וזפה אימפולטי, תושב איטליה שסיכן את חייו למענן. סיפורה המדהים של פישהוף גלבוע, שורדת שואה שעלתה לארץ לפני 25 שנה היישר לכפר סבא, הוא סיפור על משפחה, נתינה, רוח לחימה ואומץ גדול. היא יצאה לאיטליה ביום חמישי האחרון, לטקס שהתקיים בעיירה פונטביקו שבמחוז ברשיה באיטליה, להנצחתו של ג'וזפה אימפולטי, שהציל כאמור את חייה ואת חיי אחותה. בטקס ניגנה המשטרה המקומית את ההמנון הלאומי התקווה, לכבודה של אדית.

אדית נולדה באיטליה ביוני 1923. לאחר שעברו חוקי הגזע באיטליה היא ומשפחתה נאלצו לברוח מביתם ולנדוד כפליטים. בשלב מסוים אדית ואחותה ברטה פגשו את ג'וזפה אימפולטי, שהחליט לתת להן מחסה ואסף אותן אל ביתו תוך הצגתן כבנות הדוד שלו. השתיים מתחבאות מפני מכונת ההריגה הנאצית בחווה של ג'וזפה לאורך כל המלחמה, ובכך בעצם ניצלו חייהן.

 

"אני חיה בתחושה של שליחות גדולה ועושה כל שניתן לספר את הסיפור שלי ושל בני משפחתי, ואת סיפור העם היהודי", אמרה אדית בהתרגשות לא קטנה. "לצערי, בשנים האחרונות אנו עדים להתעוררות של האנטישמיות באירופה, בין היתר באיטליה, אליה אני נוסעת, ואני מרגישה חובה גדולה לנסוע שוב כדי לספר ולהזכיר את שעברנו בשואה, כדי שזו לא תחזור על עצמה. אני שמחה וגאה בהיותי תושבת כפר סבא ולייצג אותה בטקס. כמי שראתה עולם, כפר סבא מבחינתי לא זקוקה לקומפלימנטים, היא אחד המקומות היפים והטובים למגורים ולחיים בעולם".

יום לפני שטסה לאיטליה, נפגשה אדית עם ראש העירייה רפי סער, שאמר: "אדית היא אישה שפוגשים אולי פעם בחיים. פגשתי אישה רהוטה, חדה, חכמה, מאירת פנים וחייכנית. גאווה אמיתית של תושבת. הסיפור של אדית הוא סיפור שמוכיח שגם בתקופות הכי אפלות יש אנשים שלא מאבדים את המצפן המוסרי שלהם. שרוחות של סולידריות אנושית מנשבות גם כשמסביב הרוע מנסה לחרב כל חלקה טובה. שמעתי את הסיפור שלה מפיה, לקראת נסיעתה לאיטליה ואני לא זוכר מתי התרגשתי כך. המפגש עם אדית, הסיפור שלה והאישה שהיא העבירו בי צמרמורת של ממש. זה הסיפור של העם שלנו, שהצליח לקום מעפר ולהקים בית לאומי, זה סיפור של אנשים שהחליטו לסכן את חייהם כדי להציל חיים של אנשים שהם לא מכירים, זה סיפור על רוח האדם שתמיד תנצח".


הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו


אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"צומת השרון כפר סבא"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר