משמאל ההפגנה בכפר סבא צילום גבריאל מלצר, למעלה מימין ההפגנה בהרצליה צילום זאב ינאי, למטה מפגינים צעירים ברעננה צילום עדן פרנקל
משמאל ההפגנה בכפר סבא צילום גבריאל מלצר, למעלה מימין ההפגנה בהרצליה צילום זאב ינאי, למטה מפגינים צעירים ברעננה צילום עדן פרנקל

"לוין רוצה שופטים שכפופים לשלטון, לא נאפשר זאת". אלפים מחו בכפר סבא

עשרות אלפי אנשים השתתפו אתמול בערי השרון במחאה נגד המהפכה המשפטית. ח"כ יאיר לפיד אמר: "הממשלה לא יכולה לנהל שיחות בבית הנשיא, ואז שיריב לוין יעמוד בהפגנה ויכפיש את שופטי בג"ץ כאחרון בריוני לה פמיליה"

פורסם בתאריך: 30.4.23 09:31

המחאה נגד המפכה המשפטית נמשכה אמש (מוצ"ש) ביתר שאת ברחבי הארץ וכמובן גם במרכזי הערים בשרון. המשותף לכל ההפגנות הוא הדברים החריפים שנשאו הנואמים נגד נאומו של יריב לוין, שר המשפטים, בהפגנה של תומכי הרפורמה שהתקיימה בירושלים ביום חמישי האחרון.

בכפר סבא הגיעו אמש על פי הערכה כ-18 אלף מפגינים לעצרת בכיכר העיר, זה השבוע ה-13 ברציפות. בין הנואמים היו: ח"כ יאיר לפיד, ראש הממשלה לשעבר ויו"ר האופוזיציה, פרופ' גור אלרואי – רקטור אוניברסיטת חיפה, הסופר ינץ לוי וליה שפר, נציגת הנוער. לפיד אמר: "אנחנו לא ניתן להם להרוס את צה"ל ואת המשטרה. אנחנו לא ניתן להם לרסק את בתי המשפט. מדינת ישראל זקוקה לחוזה חדש, נכון יותר וצודק יותר: אנחנו נמשיך להיאבק עד שתהיה למדינת ישראל חוקה המבוססת על מגילת העצמאות".

בהמשך דבריו תקף לפיד את שר המשפטים: "הממשלה לא יכולה לנהל שיחות בבית הנשיא, ואז שיריב לוין יעמוד בהפגנה ויכפיש את שופטי בג"ץ כאחרון בריוני לה פמיליה. מי שהכריז מלחמת חורמה על בית המשפט העליון לא יכול להיות ולא יהיה מי שימנה את נשיא בית המשפט העליון הבא".

רקטור אוניברסיטת חיפה, פרופ' גור אלרואי, אמר בנאומו: "המבצר הבא שהממשלה הנוכחית רוצה להפיל אחרי בג"צ והתקשורת הוא האקדמיה. רמז לכך ראינו כאשר שר החינוך ניסה להשתלט על הספרייה הלאומית ונסוג רק בגלל שתורמים הודיעו שלא יתרמו עוד לספריה. היא רוצה להפוך את האקדמיה הישראלית לאקדמיה נוסח ערוץ 14. אקדמיה חנפנית שתיישר קו עם הממסד ותחניף לו. הביביזם הפופוליסטי מבקש לחסל אליטות בכלל ואת האליטה האקדמית בפרט".

איציק מנהיימר, דובר ההפגנה בכפר סבא, מסר בשם המארגנים: "אחרי הפגנת תומכי הרפורמה ביום חמישי ברור לכולם שההידברות היא למעשה מסך עשן להמשך המהפכה המשטרית. אנחנו לא ניתן שירמסו את הדמוקרטיה של מדינת ישראל כאסקופה נדרסת".

בהרצליה השתתפו בהפגנה אמש כ-13 אלף איש שהגיעו למחות ברחבת בניין העירייה. הנואמים בהרצליה היו ח"כ גדעון סער מסיעת המחנה הממלכתי ושר המשפטים לשעבר, ח"כ יואב סגלוביץ' (יש עתיד) – סגן השר לביטחון פנים לשעבר, פרופ' ירון עוז – לשעבר רקטור אוניברסיטת תל אביב, עו"ד יהל בן נר, מנכ"לית התאחדות המלונות לשעבר.

גדעון סער אמר בהפגנה: "ביום חמישי נשא שר המשפטים נאום של הסתה ושקרים שהוציא את דיבת המערכת שהוא עומד בראשה. בושה! במהלך דברי הבלע אמר את האיוולת: "לא עוד מערכת משפט של צד אחד". של צד אחד? בושה. לסווג שופטים לצדדים זה דבר חמור. זה מעיד על כך ששר המשפטים לא מבין מהי מערכת משפט עצמאית ובלתי תלויה. אני מעולם לא עסקתי בסיווג שופטים ל"צדדים". מי שרוצה שופטים מ"הצד שלו" רוצה שופטים שכפופים לשלטון. כאשר מאשימים את שופטי בג"ץ האשמות שקריות שהוא מחפש להקל על אנסים ומחבלים זה במטרה להשניאם. זה במטרה להפוך אותם ללא לגיטימיים וזה דבר מסוכן. הכל במטרה לסלול את הדרך לבחירת שופטים על ידי השלטון ולפגוע ביכולת לקיים ביקורת שיפוטית. לא, השר לוין – אנחנו לא נאפשר זאת".

ח"כ סגלוביץ' הוסיף: "השר לוין אמר את האיוולת: "לא עוד מערכת משפט של צד אחד". זה דבר חמור שמעיד שהוא אינו מבין מהי מערכת משפט עצמאית ובלתי תלויה. כשכיהנתי כיושב ראש הועדה לבחירת שופטים מעולם לא שאלתי שופט או מועמד לשיפוט "מאיזה צד הוא". מי שרוצה שופטים מ"הצד שלו" – רוצה שופטים שכפופים לשלטון. לא, לא, השר לוין, אנחנו לא נאפשר זאת".


הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו


ברעננה החליטו החליטו מארגני ההפגנות נגד הרפורמה המשפטית לארגן את ההפגנה בצורה קצת מיוחדת ושונה וברוח מגילת העצמאות ויום העצמאות. מספר המפגינים שהתכנס בחניון היובל ברעננה עמד על כ-12.5 אלף מפגינים.

האירוע אמש, שהוא גם השבוע ה-14 של המחאה ברעננה, התחיל גם הפעם עם התכנסות ליד בניין העירייה. לאחר מכן התקיימה צעדה לאורך אחוזה שהחלה ב-20:00, עד לבית יד לבנים. את הצעדה הובילו בני הנוער ממחאת בני הנוער של רעננה בחולצות מיוחדות, בליווי תזמורת ובקריאות "הנוער לא שותק כשהבית מתפרק". אחריהם צעדו שאר המפגינים ונשאו איתם עותק של מגילת העצמאות בגודל של 10 מ"ר וגם דגל בגודל 10 מ"ר. ב-20:15 התחילה עצרת המחאה עצמה בחניון היובל מול בית יד לבנים.

את הערב פתח גבריאל קולדרו, יו"ר הקהילה הצ'יליאנית בישראל, פעיל נגד ה-BDS ומרצה בסוכנות היהודית על אנטישמיות וציוניות. קולדרו, שחי בזמנו בצ'ילה תחת שלטון החונטה הצבאית שיתף את הקהל בניסיונו מידע אישי בדיקטטורה ורודנים. אחריו נאם יו"ר סיעת המחנה הממלכתי, בני גנץ, שאמר: "כיבדנו את זכות ההפגנה של מי שבעד הרפורמה אבל לא את ההתנהגות המבישה שדורכים על תמונות של שופטים. זה מתחיל בזה, זה מתחיל בגניבת סמל של רכב וזה נגמר בהלוויה. תארו לעצמכם שאני כשר ביטחון הייתי הולך לתקוף את צה"ל ומשמיץ את מערכת הביטחון. זו מערכת המשפט הישראלית, עצמאותה ועוצמתה הם שמאפשרים לנו לשמור על ביטחוננו וככה צריך להישאר. במקום לתקוף את מערכת המשפט צריך לחזק אותה".

הנואמים האחרים היו האלוף במיל' עמוס מלכא לשעבר ראש אמ"ן ומראשי המאבק, מאיר שטרית – לשעבר שר המשפטים ושר האוצר, פרופ' רות הלפרין-קדרי שהיא פרופסור למשפטים באוניברסיטת בר אילן וכן פעילה בינלאומית ובמגזר הדתי למען זכויות נשים. לצידם דיבר גם אלון הבר, מורה בתיכון וחבר בקהילה הלהט"בית ותושב העיר. האמנית האורחת הייתה הזמרת אלה תדמור.

בנוסף לרשימת הדוברים, המארגנים ערכו הפעם גם מעין מופע בידור. מופע זה כלל חידון טריוויה גדול שכלל שאלות שונות הקשורות למחאת רעננה. במהלך האירוע המפגינים הוזמנו לחתום על עותק של מגילת העצמאות. מדובר בעותק בגודל של 6X25 מ"ר. במהלך הערב אף הוקרן סרטון בן דקה שבו הראו כיצד מודפסים בסין כ-250 אלף עותקים של המגילה ומוטסים ארצה. אחד ממארגני המחאה בעיר, חגי פרנקל, עלה לאחר מכן לבמה ואמר: "עותק אחד הגיע אלינו וכולם מוזמנים לחתום עליו. חבל שלא הצלחנו לצעוד איתו ביום העצמאות. אנחנו לא נגד אף אחד, רק רצינו שקולנו יישמע, ואנחנו מצפים מחברי המועצה גם למעשים ולא רק לדיבורים או למעשים סמליים כמו לתלות את מגילת העצמאות על בניין העירייה". כמו כן, למקום הובא גם המיקרופון המקורי שבו הכריז בזמנו דוד בן גוריון את ההכרזה המפורסמת של "אנו מכריזים בזאת". המעוניינים יכלו להצטלם עם המיקרופון.

 

אולי יעניין אותך גם

תגובות

תגובה אחת
  1. לא חייבים להגזים...

    מי נתן את ההערכה שהיו בכפר סבא 18,000 איש.
    הייתי שם לא מתקרב אפילו לרבע מהמספר הזה..

🔔

עדכונים חמים מ"צומת השרון כפר סבא"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר