רפי סער, ראש עיריית כפר סבא, צילום דוברות העירייה

סער: "הכספים שיועברו לקרן הארנונה יכניסו את כפר סבא לגירעון"

ראש העירייה מדבר על המאבק נגד קרן הארנונה, המשמעות עבור כפר סבא, יוצא נגד פקידי האוצר, ומבהיר: "אין שום פשרה בעניין הזה". ראיון

פורסם בתאריך: 16.5.23 17:08

"יש תחושה שהמדינה והממשלה פועלות נגד ראשי הרשויות. כאילו הראש מנותק מהגוף", כך אומר רפי סער, ראש עיריית כפר סבא, בראיון ל"צומת השרון" ,בהתייחסו להחלטה על אישור קרן הארנונה שעברה אמש בוועדת הכספים לקראת אישורה בכנסת כחלק מחוק ההסדרים.

לאחר שאתמול התקיימה שביתה ברשויות רבות שכללה גם את השבתת מערכת החינוך, במרכז לשלטון מקומי החליטו אמש להקל על ההורים והתלמידים, כך שהשביתה תימשך עד יום חמישי, אבל היא לא תכלול את מערכת החינוך שחזרה הבוקר לשגרה. במרכז לשלטון מקומי הוחלט כי השביתה תכלול מהיום גם השבתה של כל פעילות הועדות לתכנון ובניה.

ראשי הרשויות המובילות מצאו את עצמם בימים האחרונים במאבק קשה מול החלטת הממשלה להעביר חלק מכספי הארנונה של הרשויות המבוססות יותר עם אזורי תעסוקה גדולים למען רשויות מוחלשות יותר לצורך שיפור הדיור. החלטה זו נתקלה בהתנגדות של ראשי רשויות רבים שכאמור החליטו על השבתת המערכת המוניציפלית בטענה כי ילכו עם המאבק הזה עד הסוף.

אחד מהם הוא רפי סער, ראש עיריית כפר סבא, שהסביר, עוד לפני שהדבר אושר בוועדת הכספים, מדוע לדעתו החליטה הממשלה על הצעד הזה: "לצערי, הפקידות באוצר מסתכלת על השורה התחתונה שזה המספרים אבל מעבר למספרים הכלכליים יש פה דברים מהותיים. מה מעמדו ועצמאותו של השלטון המקומי ומה קורה עם הכסף של התושבים שמשלמים ארנונה לרשות שלהם ולא מצפים שהכסף יילך לרשות אחרת. הרי אנחנו, ראשי הרשויות, כל הזמן אומרים לתושבים שהם מקבלים תמורה בעד כספי הארנונה".

דבר איתנו במספרים. מה תהיינה ההשלכות עבור כפר סבא?
"צריך להבין, כפר סבא היא לא עיר עשירה. אנחנו עיר חזקה ואיתנה אבל מתנהלים בצורה מאוזנת חכמה. אין עדיין מספר קבוע אבל ההערכה שזה ינוע בין 6 ל- 7 מיליון שקלים מכספי הארנונה של התושבים בשנה שנצטרך להעביר לקרן. זה בוודאות יכניס את העירייה לגירעון. אם אנחנו מסיימים כל שנה ביתרה של בין חצי מיליון שקל למיליון וחצי זה אומר שהכסף הזה חיוני לנו מאוד כדי להישאר מאוזנים".

זה יבוא על חשבון שירות לתושבים?
"בוודאי, כי כמו שאמרתי זה יכניס אותנו לגירעון. צריך להבין שהמאבק כרגע הוא עקרוני. לא על כסף ועל קרן. אלא על המהות. האם תושבי כפר סבא ורשויות מובילות אחרות צריכים להעביר כסף למקום אחר? האם העצמאות של העיריות תיפגענה? האם נכון להעביר לעיר אחרת או לא? יש מדינה וממשלה שצריכה לדאוג לערים האחרות לעזור להם להתנהל כרשות עצמאית בפני עצמה ולא להישען על תקצוב כזה או אחר של הכנסות".

אנחנו מדברים לפני קבלת החלטות על המשך השביתה. לאן הולכים מפה?
"ברור לנו שמי שמשלם בסוף זה התושבים והילדים ולכן צריך לראות איך להחריף את השביתה, אבל לא על חשבונם. יש תושבים רבים שצידדו בהשבתת מערכת החינוך, אבל ברור שאין לנו רצון להכביד על ההורים. צריך לאזן את המאבק בין טובת התושבים לבין פעולות שיגרמו לממשלה להבין שיש כאן טעות גדולה מאוד".

בממשלה מתרגשים מהשביתה הזאת?
"אני לא חושב שהשביתה נופלת על אזניים ערלות. גם בליכוד יש אנשים שמבינים את המצב ומרגישים לא טוב עם זה. זה לא נח להם. חלקם לא נכנסים להצבעה, חלקם מורידים את הראש בצורה מבוישת כי יודעים שזה לא צודק. בליכוד יצטרכו לקבל החלטה מה נכון ומה לא".

 

 


הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו


זה ייגמר בפשרה כלשהי?
"אין שום פשרה בעניין הזה. היום נתפשר על איקס אחוזים מהקרן ובעוד כמה שנים ידרשו מאיתנו עוד ואחר כך ימציאו המצאה אחרת. השלטון המקומי צריך להיות עצמאי וחזק. לקחת ערים שמתנהלות בצורה טובה ולהוריד אותן למטה, אז מה עושים בזה? זה ייגמר בגירעון ואז יתקפו את ראשי הרשויות".

מה אתה עונה לטענה של האוצר על חוסר הצדק שנוצר בין הערים החזקות במרכז עם אזורי תעסוקה גדולים ומניבי ארנונה גבוהה לבין ערי הפריפריה?
"זאת אמירה שבאה מאנשים שיש להם דף מסרים ולא מבינים את המהות. אני חושב שפקידי האוצר מנותקים מהמציאות. חיים בהוויה של לפני 30 שנים. היום במערך התשתיות הקיים הפריפריה התקרבה מאוד למרכז המדינה. צריכה להשקיע בקידום אזורי תעסוקה בפריפריה ולתת הטבות לחברות שיבואו לשם. אזורי תעשייה שלמים שצריכים לקום לאורך כביש 6".

אתה צופה שהמחאה שהייתה נגד הרפורמה המשפטית תיקח כיוון להתנגדות לקרן הארנונה?
"המחאה היא לא רק נגד הרפורמה אלא של תושבים מודאגים שלא מבינים למה המדינה שולחת יד ארוכה לכיס של הרשות המקומית שבסוף זה הכספים שלהם. יש גיבוי נרחב של תושבים שלא מסכימים עם זה. בממשלה צריכים להבין שמדובר על ציבור שעומד על שלו ומוכן להקריב בשביל הצדק. כמו שזה נראה, אני מעריך שיש הרבה מאוד דלק למחאות נוספות".

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"צומת השרון כפר סבא"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר