מחאה נגד תחנות כוח, מימין: ניר ברטל ראש מועצת אורנית, שלום בן משה ראש עיריית ראש העין, רפי סער ראש עיריית כפר סבא, אושרת גני גונן ראש מועצה אזורית דרום השרון ויובל ארד ראש מועצה מקומית כוכב יאיר צור יגאל צילום ערן אבידור
מחאה נגד תחנות כוח, מימין: ניר ברטל ראש מועצת אורנית, שלום בן משה ראש עיריית ראש העין, רפי סער ראש עיריית כפר סבא, אושרת גני גונן ראש מועצה אזורית דרום השרון ויובל ארד ראש מועצה מקומית כוכב יאיר צור יגאל צילום ערן אבידור

חדשות טובות: הממשלה ביטלה את הקמת תחנת הכוח מזרחית לכפר סבא

רפי סער: "הצלחנו לבטל החלטה נוראית". אושרת גני גונן: "השכל הישר ניצח את האינטרסים הכלכליים". לצד זאת אישרה הממשלה בהחלטה מוזרה הקמת תחנה בצומת קסם, קרוב מאוד לבתי תושבים

פורסם בתאריך: 30.5.23 09:51

חדשות טובות לתושבי השרון והשומרון: הממשלה ביטלה את התכנית להקמת תחנת הכוח בדרום השרון, ממזרח לכפר סבא, בסמוך ליישובים רבים, בין כפר סבא לג'לג'וליה וליישובי גוש חורשים. לצד זאת אישרה הממשלה הקמת תחנת כוח מזהמת בצומת קסם, תכנית נגדה יימשך המאבק.

מדובר במאבק שנמשך 5 שנים ובמהלכו התנגדו 18 רשויות להקמת תחנת הכוח "מפגש השלום" של חברת ריינדיר, שתוכננה להיבנות מזרחית לכפר סבא, בין כבישים 444 במערב, 6 במזרח ו-55 בצפון. כזכור, בשנת 2020 הגישה עיריית כפר סבא, יחד עם 17 רשויות נוספות עתירה מינהלית לבית המשפט המחוזי בירושלים כנגד תת"ל 91. בעתירה דרשו הרשויות לחשוף מידע ומסמכים רלוונטיים הקשורים בהקמת תחנת הכוח "מפגש השלום". בעקבות לחץ רשויות המקומיות, החליטה הממשלה להימנע מהקמת תחנות כוח חדשות וכפתרון לכך ניתנה העדפה להרחבת תחנות כוח קיימות. החלטה זו הייתה אמורה להביא לביטול התוכנית להקמת תחנת הכוח באזור.

הרשויות ציינו בעתירה כי עברה החלטת ממשלה לפיה תחנת כוח חדשה תקום רק בסמיכות לתחנה קיימת, והמלצת הות"ל הנוכחית בנוגע לתחנות הכוח היא בניגוד לעמדת והחלטת ממשלה. ראשי הרשויות טענו עוד כי התכנית תפגע בבריאותם של חצי מיליון תושבים ובין היתר תפגע אנושות בסביבה, תביא לחיסול השטחים הירוקים בשרון ותוביל לסיכון בטחוני של ממש, הואיל והתחנה מתוכננת לקום בסמיכות לגדר ההפרדה ובמרחק של 170 מטר בלבד מהעיר קלקיליה.

על אף שהוכח מעל כל ספק שמדובר במפגע בריאותי, סביבתי וביטחוני שמסכן את תושבי השרון, פעלו דרגי המקצוע במשרדי הממשלה לאשר את התוכנית, כאשר הרשויות בשרון טענו להתעלמות מההשלכות הבריאותיות והביטחוניות. בשל קידום התכנית על ידי הוות"ל (הוועדה לתשתיות לאומיות) הגישו מספר רשויות עתירה נוספת לבג"ץ בחודש ינואר האחרון.

ביום ראשון עלו ראשי רשויות בשרון ובשומרון ותושבים פעילים במאבק לירושלים כדי להביע את התנגדותם לתכנית וזאת לקראת ישיבת הממשלה שדנה בנושא. מתברר שהלחץ עזר והתכנית בוטלה על ידי הממשלה.

רפי סער, ראש עיריית כפר סבא, אמר לאחר ההחלטה: "עליתי לירושלים יחד עם חבריי, ראשי הרשויות, על מנת לעצור את הניסיון להרעיל את האוויר של תושבינו ותושבי האזור ולמנוע את הקמת תחנת הכוח בסמוך לעיר שלנו. בתום מאבק של שנים ארוכות – הצלחנו לבטל החלטת ממשלה נוראית, להקים את תחנת הכוח 'מפגש השלום' של חברת ריינדיר. מימוש התוכנית היה עלול להוביל להשלכות הרסניות של פגיעה באיכות הסביבה ובבריאות התושבים כתוצאה מזיהום אוויר, קרקע ומי תהום, מפגעי רעש וקרינה, וסכנה בטיחות. אני רוצה להודות לחבריי למאבק. נמשיך להיאבק נגד הקמת תחנת 'קסם' הסמוכה לראש העין".

אושרת גני גונן, ראש המועצה האזורית דרום השרון, אמרה: "השכל הישר ניצח את האינטרסים הכלכליים. נאבקנו בכל האמצעים; פוליטית, ציבורית ומשפטית נגד הקמת תחנת הכוח המזהמת, המיותרת והמסוכנת מבחינה ביטחונית. פעלנו להשפיע על החלטת הממשלה, שאם הייתה מתקבלת כפי שהיא הייתה מהווה בכייה לדורות. נוסיף לפעול ככל יכולתנו  כדי לקדם את המעבר לייצור אנרגיות מתחדשות וירוקות, ונוסיף להיאבק בהקמת תחנת הכוח ׳קסם׳ שאמורה להיבנות בסמוך לראש העין".


הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו


לצד זאת, אישרה הממשלה בהחלטה מוזרה את הקמת תחנת הכוח בצומת קסם. בעקבות זאת הודיעה עיריית ראש העין כי תמשיך להיאבק בתכנית ותעתור נגדה לבג"צ.

בהודעת עיריית ראש העין, תחת הכותרת "עותרים לבג"צ – נלחמים בתחנת הכוח", נמסר: "הממשלה אישרה את התוכנית הרעה להקמת תחנת הכוח בצומת קסם. להקמת התחנה התנגדו שלוש שרות: השרה להגנת הסביבה, עידית סילמן, שרת התחבורה, מירי רגב, ושרת המודיעין, גילה גמליאל. אנחנו ממשיכים במאבק ונדרוש מבג״צ להתערב ולפסול את החלטת הממשלה להקים תחנת כוח בקסם. לאורך כל הדרך התוכנית התקדמה באופן קלוקל תוך התעלמות ועדות התכנון מנושאים סביבתיים, ביטחוניים, ופגיעה במאגרי המים. צר לכולנו כי שרי הממשלה האחרים בחרו להפקיר את בריאות תושבי ראש העין וללא כל הצדקה מספקת – לדברי המומחים כולם, ולאור המסמך האחרון אותו הפיצה לפני ימים אחדים השרה להגנת הסביבה לקראת ההחלטה. המאבק מבחינתנו לא ייפסק. אנו נמשיך לפעול בכל האמצעים העומדים לרשותנו כדי למחוק את רוע הגזרה. אנו מבקשים להודות למטה מאבק התושבים, אשר במשך חמש שנים קשות ניהל עמנו את המאבק החשוב.
עוד לא תמה הדרך. נמשיך במאבק.

גם פעילי ציבור בפתח תקוה קיבלו את ההחלטה המוזרה להקים תחנת כוח מזהמת קרוב כל  כך לאוכלוסייה גדולה בכעס ובהפתעה. יעקב אברמוביץ, פעיל ציבור תושב שכונת אם המושבות, ומרכז התנגדות תושבי העיר לתחנת קסם, אמר: "הקמתה של תחנת הכוח בצומת קסם תהיה בכייה לדורות עבור תושבי האזור כולו, בהם גם תושבי פתח תקוה. למעלה מ-50 אלף מתושבי השכונות אם המושבות החדשה, אם המושבות הוותיקה, נווה גן ונווה דקלים ימצאו עצמם במרחק קילומטרים ספורים מתחנת כוח מזהמת, ויהיו לכך משמעויות כבדות בכל הקשור לאיכות האוויר ואיכות החיים של כולנו. ראש העירייה רמי גרינברג ומהנדס העיר הביעו שניהם את התנגדות העיר להקמה בתהליכי התכנון של תחנת הכוח, ואף בירכתי אותם בשעתו על המהלך. אולם לצערי כעת, ברגע האמת, כאשר ראשי רשויות מכל הסביבה הקרובה והרחוקה פעלו במאמץ על-אנושי על מנת להסיר את הצעת ההחלטה מסדר יומה של הממשלה, מאכזב היה לגלות שהעירייה לא מצאה לנכון לבטא בצורה נחרצת ועוצמתית את התנגדות העיר לתחנה. אני כולי תקווה שהעירייה תבצע מהלך מתקן, ותעתור עצמאית לבג"צ נגד החלטת הממשלה, או לחילופין תצטרף לעיריות ראש העין וכפר קאסם המתכוננות לעתור לבג"צ".

מדוברות עיריית פתח תקוה נמסר: "מיקום תחנת הכוח בקסם מרוחק מהעיר והוא נוגע לערים ממזרח. יחד עם זאת, העירייה והעומד בראשה פעלו באופן מקצועי ואחראי בכל הנוגע להתקדמות תחנת הכוח, ולראיה ההישג המשמעותי שהושג עם ביטול התכנון להצבת מסוף הסולר בתחומי העיר. המסוף נועד להזנת תחנת הכוח בזמן חירום, ובשל התנגדות העירייה הצבת המסוף בתחומי העיר ירדה מסדר היום. העירייה מלווה את תכנון תחנת הכוח כבר למעלה משנתיים וראש העירייה שותף לכל הדיונים הרלוונטיים שמתקיימים בנושא".

 

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"צומת השרון כפר סבא"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר