ההפגנה בכפר סבא, צילום פרטי
ההפגנה בכפר סבא, צילום פרטי

"תבינו, אהובים שלי, זה לא רק עניין הסבירות". אלפים מחו בכפר סבא נגד המהפכה המשפטית

בין הנואמים בכפר סבא היו מורן זר קצנשטיין, מייסדת "בונות אלטרנטיבה", ח"כ מיכל שיר היזם והפעיל החברתי אבי בוסקילה, ותא"ל (במיל.) אמיר השכל. בהרצליה הוקם מאחז הדמוקרטיה בסגנון חומה ומגדל

פורסם בתאריך: 16.7.23 10:13

המחאה נמשכת, גם בערי השרון: בכפר סבא העריכו המארגנים כי כ-13 אלף מפגינים השתתפו בהפגנה אמש בכיכר העיר. בין הנואמים היו מורן זר קצנשטיין – מייסדת "בונות אלטרנטיבה", חברת הכנסת מיכל שיר (יש עתיד), היזם ופעיל חברתי אבי בוסקילה, ותת אלוף (במיל.) אמיר השכל – ממובילי המחאה.

חברת הכנסת שיר אמרה: "עכשיו יושב לו ביבי ורואה איך חורבן בית שלישי מגיע והוא מחייך, הוא זחוח, הוא אדיש, ולמה? כי הוא והשותפים שלו רוצים להחריב את הבית השלישי ותחתיו לבנות בית אחר. בית קיצוני. בית חשוך. בית גזעני. זה כואב. אבל זו האמת. תבינו, אהובים שלי, זה לא רק עניין הסבירות, כמה אנשים באמת מבינים מה זו סבירות? אבל על זה בדיוק הם בונים".

אמיר השכל אמר: "עלינו לעבור למרי אזרחי לא אלים. מרי מעצם הגדרתו הוא מעשה לא חוקי. מרי מופנה תמיד נגד שררה, חוקיה או מעשיה. השררה דורשת ציות לחוק בשם החוק. מרי אזרחי קורא לאי ציות החוק בשם הצדק ואני חוזר, מרי אזרחי קורא לאי ציות החוק בשם הצדק. אין צודק יותר מלהתקומם נגד הניסיון לפגוע בדמוקרטיה שלנו. מרי אזרחי הוא חובה קדושה, אשר ממשלה הפכה למופקרת או מושחתת ולדאבוני אנחנו במצב הזה".

מאחז הדמוקרטיה בהרצליה צילום זאב ינאי

מאחז הדמוקרטיה בהרצליה צילום זאב ינאי

עדיין לא ברור איך תשפיע המחאה על המהפכה המשפטית, אבל דבר אחד בטוח: המחאה בהרצליה היא אחת המקוריות בארץ. לאחר שבשבוע שעבר הקימו לפנות בוקר מאהל במחלף הסירה, הפתיעו אתמול (שבת) פעילי המטה הדמוקרטי הרצליה שוב כאשר בשעת בוקר מוקדמת הגיעו עשרות מהם למדשאה שבין בניין העירייה ובית המשפט השלום ברחוב בן גוריון והקימו תוך זמן קצר מגדל בנוסח "חומה ומגדל", אותו כינו כ"מאחז הדמוקרטיה". לידו הוקם אוהל מחאה נוסף.

על המגדל, שגובהו שישה מטרים, נתלתה מגילת העצמאות. ראשי המאבק אמרו כי הם מזמינים את ארגוני המאבק והפעילים לערוך בו פעילויות ולמצוא בו בית. "מהר מאוד נראה מאחזים נוספים מוקמים ברחבי המדינה", אמר גיא משיח ממטה המאבק הרצליה, שהוביל את בניית המגדל. "אנשים מחפשים מקום להגיע אליו ולהתחבר ביום יום למאבק על חלומם להמשיך לחיות במדינה חופשית. דמוקרטיה דורשת מאבק מתמשך, תמידי ועיקש וזה מה שאנחנו עושים כאן".

 

 

דנה אורן-ינאי, ממובילות המטה ההרצלייני וחברת מועצת העיר, הוסיפה: "השבוע הממשלה הולכת להעביר חקיקה שתעביר אותנו את הסף הדיקטטורי. אנחנו עם הגב אל הקיר ולכן החלטנו להקים את מאחז הדמוקרטיה הראשון ברוח חומה ומגדל. הם ואוהל המחאה שלצידם יישמרו מצד אחד על בית המשפט ומהצד השני על בית העירייה. שני מוסדות חשובים של הדמוקרטיה בזירה המקומית. אנחנו לא נזוז עד שנראה שהסכנה עוברת ועצרנו את המהלך שמוביל לביטול הזכויות והחירויות שלנו".

מאוחר יותר בערב התקיימה בסמוך ההפגנה השבועית, כאשר על פי הערכות המארגנים הגיעו אליה כעשרת אלפים מפגינים. בין הנואמים היו ניצן הורוביץ, השר והח"כ לשעבר, חן יצחקי ואורי ארבל – פעילים ממטה המאבק שנעצרו בהפגנות, ד"ר יעל שומר – מרצה בכירה באוניברסיטת תל אביב, נרי זוטן – נציג התנועה הקיבוצית, יולי יבין – בוגרת כיתה י"ב ומובילת המאבק "קהלת לא בבית ספרנו" ובן אדם – שחקן יוצר ופעיל פוליטי. לאחר ההפגנה יצאו המפגינים לצומת כדורי הסמוך (בן גוריון – הרב קוק) וחסמו את התנועה לזמן קצר.

הזעם והתסכול המצטברים בקרב מתנגדי הרפורמה המשפטית הביאו את כמות המפגינים שהגיעו לחניון היובל ברעננה (המכונה כיום חניון הדמוקרטיה) לשיא חדש, כאשר להערכת המארגנים היו במקום כ-16 אלף איש. החניון היה גדוש במפגינים עד כדי כך שאחת המשתתפות בהפגנה הגדירה זאת כ"עמדנו אחד על השני". היא הוסיפה כי "יותר ויותר אנשים מתחילים להבין את המצב, וזה כולל גם מצביעי ימין. לכן, יותר אנשים מגיעים להפגנות והם גם מאוד נחושים. אנחנו נמשיך וניאבק עד הסוף".

ההפגנה התחילה ב-20:00 בצעדה על המדרכה מבניין העירייה לכיוון החניון. כרגיל, הצעדה לוותה בכלי נגינה ובזמבורות. ב-20:15 התחילה העצרת עצמה בחניון. בין הנואמים אפשר לציין את אלוף (במיל') דני יתום, ראש המוסד לשעבר, ד"ר עידית שפרן גיטלמן, חוקרת בכירה במכון למחקרי ביטחון לאומי, ומיכל צור, מייסדת משותפת ונשיאת חברת קלטורה, חברת וידיאו ארגוני. על החלק האמנותי הייתה אחראית יערה גיא. בסוף ההפגנה הוזמנו אלה המעוניינים בכך להבדלה.

 

אולי יעניין אותך גם

תגובות

תגובה אחת
  1. אזרח ישראלי

    איזה אנשים הזויים. בושה! שאלו מתימרים להיות "מגני הדמוקרטיה". הם מיצרים האנרכיה הפוגעת בחופש התנועה הציבורי. אלו גם מפרי חוק הפוגעים בסדר הציבורי! שילכו ליפן וילמדו איך מפגינים בדמוקרטיה בלי לגרום סבל לאחרים!

🔔

עדכונים חמים מ"צומת השרון כפר סבא"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר