פיזור יתושים עקרים בכפר סבא, דוברות העירייה
פיזור יתושים עקרים בכפר סבא, דוברות העירייה

האם זה הפתרון לעקיצות? היתושות בכפר סבא יזדווגו עם יתושים עקרים

היתושות לא יודעות: במוקדים שונים ברחבי העיר מתבצע פיזור של יתושים עקרים, מתוך מטרה לצמצם למינימום את תופעת העקיצות ואת הסכנה הבריאותית מיתוש הנמר האסייאתי

פורסם בתאריך: 17.8.23 07:02

פתרון ירוק וחדשני בכפר סבא לטיפול בנושא היתושים, שמספרם עולה בחודשי הקיץ בישראל: עיריית כפר סבא, באמצעות אגף חזות העיר, יחד עם חברת "סנסיו" של היזם הכפר סבאי חנן לפק וחברת "איתן עמיחי הדברה" מבית רנטוקיל העולמית, החלו השבוע במבצע לפיזור יתושים זכרים מעוקרים בפארקים עירוניים ובמרחבים הציבוריים בעיר – כחלק מפתרון חדש לדילול כמות היתושים בעיר, תוך ביצוע הדברה ביולוגית.

מעל 700 מיליון איש נפגעים מדי שנה ברחבי העולם ממחלות המועברות על ידי עקיצת נקבת היתוש. לאור עליית הטמפרטורות ושינויי האקלים, האתגרים בטיפול ביתושים והתפשטותם הופכים את הטיפול ביתושים בשיטות המסורתיות לקשה יותר ויותר. יתוש הנמר האסייתי הוא זן שמקורו מיבשת אסיה ובשנים האחרונות הפך לבעיה עולמית, מאחר שהתפשט לאזורים אחרים בעולם, ביניהם גם ישראל. הימצאותו יכולה לעיתים להיות מסוכנת לבריאות התושבים, מאחר שהוא עלול לשאת מגוון של מחלות, כולל קדחת דנגי, צ'יקונגוניה ועוד.

 

 

שיתוף הפעולה בין חברת "סנסיו" לעיריית כפר סבא יאפשר לבצע הדברה ביולוגית, שתלווה בניטור אחר השטחים בהם יפוזרו היתושים העקרים, לצורך מעקב אחר יעילות השיטה החדשה, שתוביל כאמור להפחתה בכמות היתושים. מאחר שרק נקבת היתוש עוקצת (הדם נדרש להפקת הביצים), בסיס השיטה מציע פיזור של יתושים זכרים, שאינם עוקצים, אשר עברו עיקור (למשל באמצעות הקרנה של קרני XRAY או קרינת גאמא). לאחר פיזור היתושים במרחבים הפתוחים, הם מזדווגים עם הנקבות, אך מאחר שהינם עקרים – לא נוצר דור המשך.

יתרון השיטה טמון בין היתר בעובדה שנקבת היתוש מזדווגת פעם אחת במחזור חייה, כאשר עם פיזור חוזר בכל שבוע של יתושים זכרים עקרים, אוכלוסיית היתושים סביב רדיוס הפיזור מצטמצמת בהדרגה. היתוש זכר המעוקר, הוא "היתוש הטוב", לרוב הוא קטן יותר פיזית, אינו עוקץ ומסייע להקטין את כמות האוכלוסייה.

חנן לפק, מנכ"ל חברת סנסיו, אמר: "חברת סנסיו פועלת בהצלחה במספר מקומות ואנו שמחים על הרחבת פעילותנו המסחרית לכפר סבא. כתושב העיר ויזם הייטק, שמחתי למצוא בעירייה אוזן קשבת לצורכי התושבים, ולהביא פתרון ירוק ומוכח לרווחתם".

ראש העירייה, רפי סער, אמר: "אנחנו שמחים להוביל בעיר פתרון ירוק של יזם כפר סבאי, שנועד לשפר את איכות חיי תושבינו תוך שמירה על הסביבה וקידום עסקים מקומיים. בעיית היתושים היא בעיה הפוקדת את כל חלקי הארץ ואני גאה לעמוד בראש עיר שמובילה חדשנות וקיימות גם בתחום זה, ומהווה מודל ודוגמה לערים אחרות בישראל".

אולי יעניין אותך גם

תגובות

תגובה אחת

🔔

עדכונים חמים מ"צומת השרון כפר סבא"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר