רפי סער בהפגנה נגד מיקום הדפו המתוכנן ב-2021
רפי סער בהפגנה נגד מיקום הדפו המתוכנן ב-2021

החלטה מעוררת סערה להשאיר את הדפו בצפון כפר סבא. סער: "לא ניתן לזה לצאת לפועל"

"החלטה שערורייתית, בעיתות מלחמה, בדיונים סגורים": הות"ל החליטה לדחות את המלצות החוקרת המיוחדת שמינתה המדינה ולהשאיר את הדפו של המטרו בצפון כפר סבא בסמוך לשכונה הירוקה. ראש הרשויות מבטיחים: המאבק יימשך

פורסם בתאריך: 26.12.23 08:41

ההחלטה שמעוררת התנגדות חזקה בקרב ראשי הרשויות המקומיות באזור השרון: הוועדה לתשתיות לאומיות (הות"ל) אישרה אתמול (שני) את מיקום הדפו (מוסך הרכבות) לקו המטרו במקטע הצפוני ובכך למעשה אישרה את הפקדת התכנית ודחתה את המלצת הוועדה החוקרת להעביר את הדפו מאזור צפון כפר סבא לאזור טירה. מדובר על מקטע המטרו שיחל בצומת חולון בדרום ויסתיים ברעננה ובכפר סבא בצפון.

במאי 22 החליטה הועדה לתשתיות לאומיות במינהל התכנון על פיצול ההחלטה, כך שבשלב הראשון יקודם מקטע התכנית מצומת חולון ועד גלילות. מקטע זה אושר לפני שנה' בחודש דצמבר 2022. למקטע שנידון ביום שני בוועדה הוגשו הערות והתנגדויות שהתמקדו בנושאים כגון מיקום הדפו, הארכת התוואי ושינויי תוואי מוצעים. בין ההתנגדויות שהוגשו נכללה השגה של תושבים ובעלי קרקע בכפר סבא ודרום השרון שטענו שמיקומו של הדפו המופקד שגוי וכי יש לבטלו. לטענות אלו הצטרפו עיריית כפר סבא, הוועדה המקומית דרום השרון, עיריות טירה, טייבה וקלנסואה והמועצה המקומית כוכב יאיר-צור יגאל שביקשו לבטל את הדפו המוצע מצפון לכפר סבא ולהעבירו לשטח בין מחלף אייל לטירה.

חוקרת התכנית המליצה לקבל באופן חלקי את ההתנגדות ולבחון שינוי במיקום הדפו מדרום לטירה תוך הארכת התוואי בכ- 4 ק"מ נוספים. בנוסף, המליצה שבמידה ומיקום הדפו מדרום לטירה יימצא ישים יהיה צורך להעבירו לבחינה הוועדה לתשתיות לאומיות במינהל התכנון שתכריע בין החלופות. החוקרת נימקה את המלצתה בכך שחלופה בטירה יוצרת הזדמנות להרחבת השירות התחבורתי לישובים שבהם אין תחבורה ציבורית מפותחת היום, תוך יצירת קישוריות עם המסילה המזרחית וכביש 6. נוסף על כך, ציינה כי קישורית זו תאפשר לתושבי הצפון והמזרח להגיע במהירות למרכזי התעסוקה, למרכזים הרפואיים, למוקדי השכלה גבוהה ועוד, ותייצר הזדמנות לאוכלוסייה הערבית במשולש להשתלב בפעילויות במטרופולין.

כאמור, הוועדה לתשתיות לאומיות במינהל התכנון החליטה שלא לקבל את המלצת החוקרת בעניין העברת הדפו ולהשאירו במיקומו המקורי. הוועדה ציינה בהחלטתה כי השיקול של חלוקה שוויונית של המשאבים הציבורים וקישוריות תחבורתית הינו שיקול ראוי, אך אינו מצדיק לעת הזו את הזזת הדפו. מדובר בשינוי שמשמעותו היא הליך ארוך ומורכב אשר עשוי לארוך מספר שנים ולעכב משמעותית את אישור התוכנית ואת יכולת ביצועה ומימושה האקוטי לכל מרחב המטרופולין.

עוד ציינה הוועדה כי הארכת זמן התכנון תשליך באופן ישיר על היכולת לבצע את המטרו בצפון המטרופולין ובכך תיגרם פגיעה לכלל תושבי המטרופולין שיימנע מהם לקבל שירות תחבורה ציבורית עתירת נוסעים יעיל ונוח. זאת בעוד בחירה בחלופה המופקדת תאפשר קבלת שירות זה בטווח קצר בהרבה, על ההשלכות התחבורתיות והכלכליות המשמעותיות הנובעות מכך.

הוועדה אף ציינה כי הנימוקים עליהם התבססה החוקרת ניתנים להשגה גם ללא העברת הדפו ממיקומו והנחתה את משרד התחבורה לקדם תכנית נפרדת להמשך שלוחת המטרו המזרחית בכפר סבא עד לחיבור עם המסילה המזרחית, תוך בחינת האפשרות ליצירת תחנה נוספת אשר תשרת את כל יישובי הסביבה. בנוסף, ובעקבות השגות נוספות שהוגשו לתוכנית, החליטה הוועדה על שינויים בתוכנית, לרבות שינוי מיקום תחנות, פתחי יציאה, אתרי התארגנות ומתקני תשתית. זאת על מנת להקטין ככל הניתן את הפגיעה הקניינית. לכן, עתיד להתקיים הליך של פרסום נוסף שבמהלכו ישמעו מתנגדים נוספים.

ראשי הרשויות המקומיות באזור השרון הביעו זעם רב על החלטת הוועדה לתשתיות לאומיות. רפי סער, ראש עיריית כפר סבא, אמר: "התבשרנו היום על ההחלטה המנותקת של הוועדה לתשתיות לאומיות להקים את מוסך הרכבות (דפו), כחלק מפרויקט המטרו, בסמוך לשכונת מגורים בכפר סבא. חשוב להבין, פרויקט המטרו צפוי לפעול רק בעוד כ-3 עשורים, אך אנו חושבים על דור העתיד כבר מהיום. ההחלטה התקבלה בדיונים סגורים, בעתות מלחמה ובניגוד לעמדת החוקרת המיוחדת שמונתה ע"י המדינה, וביצעה עבודה מקצועית במשך שנים והמליצה להקים את המתחם בסמוך לעיר טירה ומחלף אייל – בהתאם לחלופה שאנו הצענו. הנזק הסביבתי והבריאותי שייגרם עלול להוביל לנזקים ארוכי טווח ואנחנו לא נאפשר זאת. הנחיתי את הלשכה המשפטית לפעול בכלל האמצעים העומדים לרשותנו, על מנת למנוע את המהלך ולקדם את החלופה שנתמכת ע"י התושבים וכל הרשויות המקומיות בשרון ובשומרון. יחד עם כל ראשי הרשויות, לא ניתן לפגוע ולא נתפשר על איכות החיים, עתיד של ילדינו ובסביבת המגורים שלנו. לא ניתן להחלטה השערורייתית הזו לצאת לפועל. בימים הקרובים אקים ועד פעולה משותף לתושבים ולעירייה, שיפעל כמטה אחוד לטובת מאבק זה".

אושרת גני גונן, ראש המועצה האזורית דרום השרון, אמרה: "בלתי סביר כי הות"ל דחה על הסף מסקנות עבודה מקצועית שהכנתה ארכה כמעט שלוש שנים, והכל בדיון סגור, רחוק מעיניי הציבור והרשויות המעורבות שהקו יעבור בשטחן. נוסיף להיאבק באמצעים שלרשותנו כדי לקדם את החלופה שהצענו ושזכתה לתמיכת כל הרשויות המקומיות בשרון ובשומרון ואף החוקרת שמונתה המליצה לות״ל לקבל אותה. מן הראוי שהמדינה שמינתה את החוקרת תבחן את טענותיה המקצועיות באופן יסודי ועמוק".

ראש מטה התכנון הלאומי ויו"ר המועצה הוועדה לתשתיות לאומית, הרב נתן אלנתן: "ההחלטה על אישור הדפו במקומו המופקד יאפשר את המשך קידום והקמה של פרויקט המטרו. מדובר על אבן דרך חשובה אשר תאפשר לממש ולהקים את המטרו בזמן הקרוב לטובת כלל תושבי המטרופולין".

במינהל התכנון מציינים כי מערכת קווי המטרו עתידה לחבר את כלל מטרופולין תל אביב, החל בלוד, רמלה ורחובות בדרום ועד רעננה וכפר סבא בצפון ופתח תקווה במזרח. המערכת תהווה מענה נוסף ועיקרי להקלת הגודש בכבישים ותאפשר את הגדלת ההשקעה בתחבורה הציבורית וקיצור מרחקי הנסיעה למרכזי התעסוקה במטרופולין.

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"צומת השרון כפר סבא"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר