קלקיליה מעמדת תצפית בצור יגאל, דוברות המועצה
קלקיליה מעמדת תצפית בצור יגאל, דוברות המועצה

הרעשים שמטרידים תושבים בשרון: "החשש הוא שאלו חפירות של מנהרות"

ביישובים בשרון מוטרדים מתלונות על רעשי קידוחים בלילות ואומרים: "אחרי ה-7 באוקטובר התרחישים הכי קיצוניים הפכו לאיום הכי מיידי". הדרישה מהממשלה היא לשדרג את מרכיבי הביטחון באזור שחלקו מצוי מאות מטרים בלבד ואף פחות מכך מיישובים פלסטינים

פורסם בתאריך: 4.1.24 07:58

החשש בקרב תושבי השרון, בעקבות אירוע טבח ה-7 באוקטובר, עולה מדרגה: בשבוע החולף התרבו העדויות מתושבים באזור השרון השומעים לטענתם רעשים של חפירות וקידוחים מתחת לבתיהם, דבר המגביר את החשש מחדירת מחבלים במנהרות תת קרקעיות מכיוון היישובים הפלסטינים ביהודה ושומרון אל שטח ישראל. העדויות הראשונות הגיעו מהיישוב בת חפר, הסמוך לטול כרם, ובימים האחרונים הגיעו עדויות דומות גם מהיישוב כוכב יאיר צור יגאל, הסמוך לקלקיליה.

ברוך בן נריה, המתגורר בחלק של צור יגאל, סיפר השבוע ל"צומת השרון" על מה ששמע והרגיש בתקופה האחרונה: "בשנתיים האחרונות יוצא לי לעבוד בלילות בביתי, כששקט מוחלט מסביב. מדי פעם אני שומע רעשים וחשתי כמו רעידות אדמה קטנות, המיטה רעדה וזזה והקירות התחילו להתנועע. זה די הפחיד. זה יכל להימשך דקה עד שתי דקות. קישרתי זאת לרעידות אדמה כי מוקדי רעש יכולים להתרחש גם במקומות רחוקים יותר. זה חזר על עצמו מדי פעם בתדירות לא קבועה של אחת לשבועיים, אחת לחודש".

לאחר ה- 7 באוקטובר, המחשבות, באופן טבעי, הופנו לכיוונים אחרים: "לפני זה לא ייחסתי לזה חשיבה אחרת פרט לעובדה שאלו ספיחים של רעידות אדמה ממוקדים רחוקים. אחרי ה-7 באוקטובר פניתי לקב"ט היישוב כי אנחנו מרוחקים מאות מטרים מקלקיליה והחשש הוא שאלו חפירות מנהרות מתחת לביתנו שבאות מכיוון קלקיליה".

היו עוד תושבים ביישוב ששמעו דברים דומים?

"יש עוד מישהי ששמעה על רעשים של קידוח מכיוון המקלחת או בכיור. צריך להבין שכל האזור שלנו מורכב מאדמה סלעית ולא אדמה פריכה שאפשר לחפור עם מעדרים. לקדוח בתוך הקרקע שלנו זה רעש לא קטן".

עד כמה הפרסום גורם לחשש בקרב התושבים? זה הפך לשיחת היום ביישוב?

"יש כאלו שיותר חוששים ויש שפחות. אני מעריך שכנראה אלו היו רעידות אדמה שנובעות ממקור אחר אבל אני לא פוסל על הסף שמישהו עושה קידוחים מתחת לקרקע. אחרי מה שקרה בדרום אי אפשר לסמוך על האינטואיציה או על ניסיון החיים. היום כבר הכל יכול להיות. צריך להיות עם תחושה של חירום מסוימת אבל החיים נמשכים כאן כרגיל".

יובל ארד ליד גדר ההפרדה החדשה הנבנית, דוברות המועצה

יובל ארד ליד גדר ההפרדה החדשה הנבנית, דוברות המועצה

יובל ארד, ראש מועצת כוכב יאיר צור גאל, המונה כ-10,000 תושבים, אמר בעקבות טענות התושבים: "היום (שלישי – ש.י.) שר הפנים הודיע במפגש עם ראשי רשויות קו התפר על החלטת הממשלה לתקצב את צרכי הביטחון ביישובי קו התפר בסכום של מאה מיליון שקלים בשתי פעימות, 50 מיליון בסוף דצמבר 23 שיחולקו בשבועות הקרובים וחצי מהסכום בתקציב 24, לפי מפתח שייקבע על ידי פיקוד מרכז. זאת הפעם הראשונה שהממשלה מכירה בצרכי הביטחון על אזור השרון המזרחי. זאת פריצת דרך משמעותית. אני ועמיתיי, ראשי הרשויות בשרון, נאבקים על ההחלטה הזאת קרוב לחודשיים ויש פה שינוי כללי המשחק ובשורה אמיתית לתושבי השרון".

מה זה אומר לגבי היישוב שלכם?

"החלוקה הפנימית עדיין לא פורסמה אז אני לא יודע כמה יוקצה ליישוב שלנו וכמה ליישובים אחרים, אבל זה על בסיס אמות מידה שוויוניות ולפי צרכי פיקוד המרכז. צריך להבין שהבתים הדרומיים שלנו נמצאים במרחק של 300 מטר בלבד קו אווירי מקלקיליה. המרחק הזה מעלה חשש מובן אחרי טבח שמחת תורה בדרום. צריך להתייחס לאיומים האלו ברצינות, בעיקר לאיום מנהרות שחודרות תחת הגדר ויהוו איום של מחבלים שיחדרו לתוך יישובי השרון ושום דבר לא יעצור אותם גם להגיע לתל אביב. אנחנו הבטן הארוכה. עוטף גוש דן".

עד כמה העדויות האלו מדאיגות את התושבים?

"זה בוודאי מטריד כי מצטברות עוד ועוד עדויות ששומעים רעשים והדברים נבדקים על ידי הצבא. אני בקשר עם מפקד חטיבת אפרים שפועלת בגזרה שלנו ומקבל ממנו את העדכונים שעושים לניטור מנהרות. אחרי ה-7 באוקטובר התרחישים הכי קיצוניים הפכו לאיום הכי מיידי שהתושב מתייחס אליו והתפקיד שלי כראש רשות לוודא שביטחון התושבים נשמר ולוודא שנעשות הפעולות הנדרשות לכך. מדובר בבדיקות מקיפות שנעשות ואני בטוח שהדבר מטופל. בטוח שהצבא לא ישקוט על השמרים כי היום אף אחד לא מזלזל באיומים האלו ובחששות האלו. הצעד הראשון הוא החלטת הממשלה שאני מברך עליה".

מנהרה של חמאס ברצועת עזה, צילום דובר צה"ל

מנהרה של חמאס ברצועת עזה, צילום דובר צה"ל

בשבוע שעבר פרסמנו ב"צומת השרון" על הקמת פורום רשויות קו התפר. רפי סער, יו"ר הפורום, ראש עיריית כפר סבא, התייחס למצב הנוכחי: "הקמנו את פורום רשויות קו התפר אותו יזמתי בעקבות אירועי ה-7 באוקטובר ומתוך הבנה שתפיסת הביטחון השתנתה כליל ויש צורך דחוף לתגבר את אמצעי הביטחון בכל יישובי אזור השרון בתקצוב המדינה. העיר כפר סבא נמצאת קילומטר אחד בלבד מהעיר קלקיליה. הגדר המפרידה בין חלק מיישובי השרון לשטחי הרשות הפלסטינית היא גדר שניתן להפילה בנקל, וכבר ראינו מראות דומים ב-7 באוקטובר, גדר עם פרצות וללא אמצעי אבטחה. פנינו לשר הביטחון יואב גלנט והזמנו אותו לסיור באזור לראות מקרוב את אתגרי האזור. לכל הרשויות החברות בפורום יש אתגרים דומים אבל עכשיו זה מבחן המנהיגות שלנו, ואם לא נדאג לעצמנו אף אחד לא ידאג לנו. אני לא רוצה לראות שב"חים יותר בכפר סבא, לכן שיתוף הפעולה שלנו יחד הוא כל כך חשוב. חשוב שיכירו בנו, בצרכים של היישובים שלנו, בכדי שנוכל להתמודד עם האתגרים כערי קו התפר. אני קורא לממשלה להכין תוכנית ביטחון מרחבית לכל הרשויות בסמוך לגדר ולתקצב את צורכי הביטחון הדחופים שלנו".

אושרת גני גונן, ראש המועצה האזורית דרום השרון, אמרה: ״תפיסת הביטחון השתנתה לחלוטין מאז ה-7 באוקטובר. צריך להגדיר ישובים כיישובי קו תפר באופן נרחב יותר מההגדרות הקיימות ולשדרג את מרכיבי הביטחון בישובים השונים ולא רק באלו הצמודים לגדר. לצערנו למדנו שהיכולת של הגדר כמכשול מוגבלת וזוהי מחויבותנו לחזק ולהעצים את כיתות הכוננות ולטפל במרכיבי הביטחון בישובים: נשק, מיגון, גדרות, תאורה וכל מה שיסייע להן לתת מענה ראשוני ולהתמודד עם אירוע ביטחוני ככל שיהיה״.

 

 

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"צומת השרון כפר סבא"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר