יגאל שרייבמן
יגאל שרייבמן

האדריכל שהפך בריכת מים ישנה למרכז אמנות לילדים, וסגר מעגל עם הוריו

מאחורי סיפור הקמת המרכז החדש במיקומו יוצא הדופן, מסתתר גם סיפורו של יגאל שרייבמן, מי שתכנן את בית המשפט המקומי ובן לאחת המשפחות הוותיקות בכפר סבא

פורסם בתאריך: 25.10.17 18:23

עיריית כפר סבא, בשיתוף מפעל המים ומשפחת שרייבמן, חנכה ביום שני את המרכז לאמנות ולקיימות, "ארט קיימא" – בית תהילה ואריה שרייבמן, הממוקם בתוך מבנה יוצא דופן: בריכת מים ישנה ששוקמה, ברחוב אז"ר 45 בעיר, צמוד למגדל המים.

המרכז החדש, הפתוח לכלל התושבים, מקיים פעילות חינוכית הממוקדת בחינוך חזותי, תוך חשיפה לאמנות, מדע וקיימות. הוא בנוי בשני מפלסים: בקומה העליונה קיימים מייצבים חווייתיים שמלמדים את המבקרים על תופעה מעולם הקיימות בתוך מרחבים סביבתיים, כמו למשל מרחב ימי ומרחב יבשתי, יום ולילה ועוד; ועל מושגים כמו גרביטציה, אשליה אופטית, סירה שמדמה חתירה, גשר שממחיש שיווי משקל ועוד. הקומה התחתונה מכילה מעבדת צילום אנלוגית (חדר חושך), מעבדת צילום דיגיטלית, סדנה פלסטית ומרחב דיונים. את המקום פוקדים מדי יום תלמידי בתי ספר מכפר סבא, וכעת המרכז נפתח לביקור הציבור הרחב ובשעות אחר הצהריים יפעלו במקום חוגים ויתקיימו אירועים ייחודיים לכל הגילאים.

בית תהילה ואריה

הארט קיימא, בית תהילה ואריה שרייבמן

פרט למיקום יוצא הדופן שנבחר למרכז, ולפעילות הייחודית שמתקיימת בו, גם מאחורי סיפור תכנונו מסתתר סיפור ייחודי: האדריכל של המרכז הוא יגאל שרייבמן, תושב כפר סבא בן 81, בן לאחת המשפחות הוותיקות בעיר, שהמרכז נקרא על שם הוריו, ומי שתכנן בין השאר את בית המשפט המקומי ומבנים רבים אחרים בעיר.

"בניתי הרבה מבנים בכפר סבא, החל מבית המשפט, קופת החולים, מבני מגורים, מרכז מסחרי באזור התעשייה", מספר שרייבמן, "במהלך השנים גם השתתפתי בתחרות סגורה לבניית בית ראש הממשלה וגם בעוד תחרויות, כמו למשל תכנון בית המשפט העליון, פרויקט שעבור תכנונו זכיתי בפרס. זכיתי בפרס גם על תכנון בניין גולדה – מרכז האופרה. אבל פרויקט כזה, כמו שימור בריכת המים ותכנון המרכז, טרם עשיתי בעיר, ובעיקר כשמדובר בפרויקט שיש לי בו נגיעה אישית. עשיתי את הפרויקט במסגרת המשרד שלי, שכיום הבן שלי בועז ממשיך את העשייה בו. בועז עובד בעסק במלוא כוחו ואני לקראת פרישה ויוצא קצת מהעניינים, אבל הספקתי לעשות הרבה דברים יפים".

ART קיימא תמונות פנים של המתחם. צילום אמיר זלצר

ארט קיימא מבפנים. צילום אמיר זלצר

למה דווקא בריכת המים?

"מדובר בבריכת מים שהוקמה ב־1931 על ידי מפעל המים בכפר סבא. כשהבריכה הזו נבנתה, כפר סבא היתה מושבה לא כל כך גדולה ובסיס קיומה היה פרדסים. כולה היתה טובלת בפרדסים, וכדי להשקות את אותם הקימו על גבעות בעיר בריכות כאלו. ההורים שלי, אריה ותהילה, מוותיקי המושבה, הכירו זה את זו בצעירותם בעבודה בפרדס בכפר סבא ובעקבות זה הם נישאו זה לזו וילדו שלושה ילדים. ההורים שלי היו אנשים מאוד משמעותיים בחיי התרבות והקהילה. אבא שלי, אריה, היה צייר והיה בין מקימי אגודת הציירים ציירי השרון. הוא גם ניגן בתזמורת המנדולינות בעיר והיה גם השוער הראשון של כפר סבא בכדורגל. הוא היה גם חבר במפעל המים, שסבא שלי היה בין מקימיו, והוא ואמא שלי היו מאוד פעילים בעשייה ציבורית בכפר סבא הקטנה של אז. חשוב היה לי ולאחי ואחותי להנציח את שמם".

בניית הבריכה

בניית הבריכה

 

איך התחלת לקדם את הפרויקט?

"אנחנו שלושה ילדים במשפחה: אני, אחי תושב כפר סבא ד"ר יואב שרייבמן שהוא רופא לצילום הדמיה ורנטגן, ואחותי ליאורה וקסמן ז"ל שנפטרה לפני כשנה ממחלת ריאות ולא זכתה להגיע לאירוע ולראות את התוצאה. שלושתנו רצינו מאוד להנציח את שמם של הורינו אותם אהבנו וכיבדנו, וחיפשנו זמן רב דרך לעשות את זה. בשלב מסוים נוצר קשר עם מפעל המים בכפר סבא, שם אמרו לנו ככה: 'יש לנו בכפר סבא בריכה שעומדת על גבעה, מוזנחת וללא שימוש במשך הרבה מאוד שנים. אולי תעשו עם זה משהו, כי אנחנו רוצים לשמר אותה ומחפשים דרך לשלב את השימור הזה עם משהו קונקרטי שאפשר גם להשתמש בו'. ואכן, הבריכה היתה מאוד מוזנחת ומכוסה בגרפיטי, אבל הרעיון מצא חן בעינינו, בעיקר בגלל שחיפשנו משהו להנציח דרכו את ההורים, שגם הכירו בפרדסים שהבריכות האלו השקו אותן.

יואב שרייבמן

יואב שרייבמן

ליאורה וקסמן

ליאורה וקסמן

נפגשנו עם מנכ"ל העירייה שהציע לנו לשלב בשימור גם את מרכז הקיימות והאמנות שפועל בעיר 20 שנה בשכונת עלייה, במקום מוזנח, ושהם מחפשים למרכז הזה פתרון יפה. לאחר הפגישה הלכתי לראות את המרכז בעלייה, ולמרות שהמקום היה מוזנח, הצוות והילדים הקסימו אותי. גם הבית שלנו היה בית בו האמנות היתה חלק בלתי נפרד ממנו, כי אבא שלי היה צייר וזה השפיע גם עלינו. חשוב לציין שגם אחי יואב היה שותף לעצם העניין ולכל ההחלטות. הוא לא רק אוהב את העיר ומוכר בה, הוא היה גם בין היוזמים של המרכז ושותף מאוד פעיל. גם הבן שלי היה מעורב, אבל בבניין הזה טיפלתי באופן אישי. הייתי מגיע הרבה פעמים לראות ולבדוק את התקדמות העבודה".

תהילה ואריה בעבודת האריזה בפרדס

תהילה ואריה בעבודת האריזה בפרדס

מה היו שלבי הביצוע?

"כיום מי שמגיע רואה בריכה יפה ומשוקמת, כשהפעילויות מסתתרות מתחתיה, בתוך חצר וקומפלקס שמעוצב בעיצוב מודרני. אבל מרגע שלקחנו את העבודה ועד הביצוע לקח משהו כמו חמש שנים. ההצעה שלנו התבססה על כך שהבריכה שעומדת על הגבעה תישאר כמו שהיא, ואנחנו נשקם אותה ונמקם בתוך הבריכה עצמה חלק מפעילות המרכז לאמנות. כך חלק מהמקום יהיה אינטראקטיבי ושאר הפעילויות של המרכז ממוקמות מתחת לבריכה, שם נחפור את חללי העבודה. התוצאה היא, כמו שאפשר לראות היום, היא שהבריכה שוקמה בצורה יפה והיא האלמנט הבולט בפרויקט, ומתחתיה מבנה שמואר בחצר יפה".

שיפוץ הבריכה

שיפוץ הבריכה

היו אתגרים בדרך?

"בוודאי. הבריכה עמדה בשיממונה הרבה שנים והיה צריך לשקם אותה ולקרות אותה מלמעלה, בצורה כזו שייכנס אור יפה. היה גם צריך לחפור מתחתיה ממש בזמן שהיא עומדת, ולבנות קונסטרוקציה שתחזיק אותה כדי שאפשר יהיה לבנות מתחתיה חללים נוספים. זה היה אתגר טכני ומקצועי ומאוד לא פשוט, אבל עברנו את זה. סייע לנו בתכנון מהנדס קונסטרוקציה ירון קרני, גם הוא יליד כפר סבא".

אתה מרוצה מהתוצאה הסופית?

"לא שואלים אמא אם היא מרוצה מהילד שלה, נכון? ארט קיימא התחיל לעבוד עם ילדים ולשמחתי ראיתי את האושר של הילדים בעיניים, ונראה לי שהמקום ימלא את תפקידו בצורה יפה והמטרה היא כמובן חשובה. אני יכול להגיד שקיבלתי תגובות מאוד טובות ומפרגנות וגם כמה הצעות, כמו למשל אדריכלית העיר של הרצליה שהזמינה אותי לפגישה כדי לחשוב על שיקום בריכה כזו שם".

בית תהילה ואריה. צילום אמיר זלצר

בית תהילה ואריה. צילום אמיר זלצר

מה ההורים שלך היו חושבים על הפרויקט?

"אני חושב שהם היו מאוד שמחים מכל האספקטים של המרכז. גם מהקשר לחקלאות ולאמנות ולמפעל המים, וגם בגלל שזה פונה לילדים. הכנסתי למבנה את רוח של העשייה של הוריי ואני מאמין שזה מה שהם היו רוצים להשאיר אחריהם. הכל ביחד נותן ביטוי יפה מאוד לעשייה שלהם ועל מה שהם חלמו. אני מאוד מתרגש מהפתיחה, והייתי מאוד שמח לשתף את ההורים בשמחה הזו. אני גם מקווה שהמקום ימלא את תפקידו בצורה יפה וכל הנוגעים בדבר יצאו בהרגשה טובה".

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"צומת השרון כפר סבא"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר