השטח מצפון לרחוב בן יהודה. צילום עזרא לוי
השטח מצפון לרחוב בן יהודה. צילום עזרא לוי

עוקף בג"ץ: 7,000 יח"ד חדשות בצפון כפר סבא יקודמו במסלול המהיר

קבינט הדיור הכריז על 1,000 דונם בצפון העיר כמתחם מועדף לדיור, והתוכנית תקודם בותמ"ל. תושבי צופית ביקשו צו ביניים נגד ההכרזה

פורסם בתאריך: 20.11.17 12:37

הוועדה הארצית לתכנון ולבנייה של מתחמים מועדפים לדיור תקדם תוכנית להקמת 7,000 יח"ד בצפון כפר סבא, בשטחים החקלאיים של מושב צופית. כך החליט בדקות האחרונות (יום ב') קבינט הדיור. מדובר בשטח של בין 900 ל-1,000 דונם, רובם שטחים של מושב צופית, שאמורים להיות מסופחים לכפר סבא. משמעות ההכרזה על השטח כעל מתחם מועדף לדיור, היא כי תקודם בו תוכנית מואצת לבניית השכונה. עורך הדין המייצג את תושבי צופית, אמיר רנן, הגיש לבג"ץ בקשה למתן צו ביניים נגד ההחלטה, ובית המשפט קבע הבוקר שהתוכנית לא תוכל להיות מקודמת עד 10 בדצמבר. עד אז, אמורה המדינה להגיש את תשובתה לבג"ץ.

לפי התוכנית מדובר ב-1,000 דונם שבחלקה הצפוני של כפר סבא, ובצמידות דופן לשכונות הקיימות בעיר. המתחם מצוי בחלקו בתחום השיפוט של העיר ויתרת שטחו מצויה בתחום השיפוט של המועצה האזורית דרום השרון, וכולל שטחים גם של קיבוץ ניר אליהו ומושב גן חיים. "המתחם כולל לפחות 7,000 יח"ד, במגוון דפוסי בינוי, ובנוסף כולל במסגרתו ייעודי מסחר מקומיים ושטחים עבור מבני ציבור, פארקים וגנים הנדרשים עבור השכונה והעיר", נכתב בהמלצת מנהלת מינהל התכנון דלית זילבר להעביר את התוכנית לותמ"ל. "פיתוח המתחם יאפשר תוספת נרחבת של יח"ד באזור ביקוש במרכז הארץ, תוך ניצול מיטבי של משאב הקרקע".

במהלך השנים היו כמה נסיונות לקידום בנייה בשטח המדובר. תושבי צופית אף עתרו נגד מינהל מקרקעי ישראל, עיריית כפר סבא והקרן הקיימת במטרה למנוע תוכנית שהיתה אמורה להתקדם במסלולי התכנון על אותם 1,000 דונם, עתירה שעדיין מתבררת. "נכון להיום, למרות שידעו שיש עתירה, מתברר שהותמ"ל ורמ"י קידמו, למיטב ידיעתנו, תוכנית, וזה גם מה שאנחנו טוענים בפני בג"ץ", אומר עו"ד רנן, "הם עשו את זה בלי לשתף אף אחד. ידוע לנו שהמועצה המקומית דרום השרון לא היתה שותפה לזה. גם פרקליטות המדינה לא ידעה מזה. לראשונה נודע לנו על התוכנית הזו לפני חמישה ימים, כשהיא פורסמה ב-15 בנובמבר וקבעו אותה לדיון לאישור בקבינט הדיור היום, 20 לחודש.

"משמעות התוכנית הזו היא הכרזה על חיסולו של היישוב צופית כיישוב חקלאי, כי מדובר בנטילה של מחצית מהאדמות החקלאיות שלו. הצגנו בפני בג"ץ חומר תכנוני רב, לפיו לתוכנית הזו יהיו השלכות הרסניות מבחינת הסביבה, שאין בה נחיצות מבחינת כפר סבא שיש לה מספיק עתודות קרקע, ובעיקר שאין היום שום הנחייה איך מתבצע הליך כזה של חיסול יישוב, כשלמעשה כל פקיד בגוף רשותי, יכול להחליט לקדם תוכנית שתחסל יישוב שקיים כמעט 90 שנים".

תושב שכונת הדרים בכפר סבא, איציק מנהיימר ממובילי המאבק נגד תוכנית המתאר בכפר סבא אמר: "הותמ"ל הוא גוף אנטי דמוקרטי המזיק לערים בישראל. הגוף הזה הוא זיקוק של רודנות, חוסר תכנון וראייה קצרת טווח של פוליטיקאים. כתושבי כפר סבא אנו צריכים להיות מודאגים לעתיד העיר. הותמ"ל יחמיר את בעיית התחבורה בעיר – נתגעגע לצאת מהעיר תוך חצי שעה. הותמ"ל מסכן את מצבה הפיננסי של העיר – הצפת אלפי תושבים בזמן קצר תגרום לגירעון. אנחנו צריכים להתאחד בכדי להסיר מעלינו את הסכנה הזאת".

תגובות

אין תגובות

אולי יעניין אותך גם

🔔

עדכונים חמים מ"צומת השרון כפר סבא"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר