הדמיית תוכנית מתחם סוקולוב כפי שהוצעה על ידי הוועדה המקומית. באדיבות העירייה
הדמיית תוכנית מתחם סוקולוב כפי שהוצעה על ידי הוועדה המקומית. באדיבות העירייה

כעס גדול על העירייה בעקבות עצירת פרויקטים של תמ"א 38 במרכז העיר: "נסגור את הרחובות"

הוועדה המחוזית אישרה את בקשת העירייה לעצור את מתן היתרי הבנייה בארבעה פרויקטים בכפר סבא, שניים מהם כבר אושרו בוועדה המקומית. הסיבה: העירייה מקדמת במתחמים תוכנית כוללנית להתחדשות עירונית. "יש אנשים שכבר נפטרו מאז החל הפרויקט", אומר אחד הדיירים. העירייה: "התוכנית תקודם תוך הסתכלות כוללת"

פורסם בתאריך: 14.11.19 16:32

הוועדה המחוזית לתכנון ולבניה (מרכז) החליטה השבוע להיעתר לבקשת עיריית כפר סבא ולעצור שני פרויקטים של תמ"א 38/2 (הריסה ובנייה מחדש) בכפר סבא שכבר אושרו בוועדה המקומית של כפר סבא – במתחם סוקולוב-ויצמן ובמתחם ששת הימים בעיר. בנוסף, עצרה הוועדה המחוזית שני פרויקטים נוספים של חיזוק מבנים באמצעות תמ"א 38 במתחמים התפוז וההסתדרות. הסיבה: בעירייה מתכוונים לקדם במתחמים האלה תוכניות כוללניות של התחדשות עירונית.

הפרויקטים המשמעותיים יותר, אלה שכבר היו ערב פינוי הדירות ותחילת העבודות, הם בסוקולוב-ויצמן ובמתחם ששת הימים. בפרויקט סוקולוב וייצמן של חברת אשדר וינוב, נמצא ברחוב סוקולוב 8-4 בעיר. במקום 35 דירות כיום מתוכננות להיבנות בו 105 דירות חדשות. פרויקט ששת הימים של חברת ינוב כולל שישה מבנים בני 48 דירות, תחתיהם ייבנו ארבעה בניינים ובהם 145 דירות. בעירייה מסבירים כי אפשר לראות הבדל בין התוכנית שהוצעה על ידי היזמים לבין זו שהוצעה על ידה הכוללת גם שטחים ירוקים ומבני ציבור, ולא רק בניינים.

מתחם סוקולוב בכפר סבא. צילום באדיבות התושבים

"הוועדה ערה לעובדה כי ישנם פרויקטים שנמצאים בהליך רישוי מתקדם על פי תמ"א 38 ולחובתה של הרשות המקומית לבחון את ההתחדשות העירונית בראיה רחבה תוך עשיית שימוש במגוון כלים תכנוניים", נכתב בהחלטת הועדה. "כמו כן מכירה הועדה בקושי הקיים במתן היתרים נקודתיים, שניתנים ללא ראיה מתחמית, העלולים לסכל במקרים רבים התחדשות עירונית במתחם כולו. היתר בודד עלול שלא למצות את עוצמות הבנייה האפשריות במתחם, ומונע מעצם טיבו עירוב שימושים במקומות בהם הדבר הכרחי. הוועדה אינה מקלה ראש בכך שהיתר בודד, הנמצא בשלב מתקדם משקף הליכים ממושכים של היזמים והדיירים מול הרשות המקומית, והטלת המגבלות מחזירה את הפרויקט שנים אחורה. מתוך המתחמים שהוצגו הובהר כי שניים מהמתחמים (סוקולוב וששת הימים) נמצאים בהליך רישוי מתקדם לפי תמ"א 38".

מתחם ששת הימים גאולה בכפר סבא. צילום באדיבות התושבים

בוועדה מסבירים כי במתחם סוקולוב, שנמצא בסמוך לרחוב ויצמן, קיימים בפועל ארבעה בניינים. הבקשות שהוגשו להיתרי בניה במתחם זה, בהתאם לתמ"א 38, כוללות שלושה בניינים בלבד ומותירות את הבניין האחרון ללא פתרון תכנוני, כפי שהובהר על ידי נציגי הועדה המקומית. לגבי מתחם ששת הימים, נכתב כי "הובהר לוועדה כי גם במקרה זה הליכי הרישוי והתכנון התמשכו זמן רב, ועודכנו לפרקים בהתאם לשינויי מדיניות בוועדה המקומית".

"הוועדה מודעת ומסכימה עם האמירה כי נכון לקדם תכנון למתחמים בשלמותם", נכתב, "יחד עם זאת מבחינה הועדה בין מתחמים התפוז וההסתדרות שאינם נמצאים בהליך מתקדם לעומת המתחמים סוקולוב וששת הימים הנמצאים בהליך מתקדם".

לפיכך, החליטה הוועדה כי במתחמים סוקולוב וששת הימים לא יינתנו היתרי בנייה למשך תקופה של שישה חודשים או עד להפקדת תכנית. בתחמים התפוז וההסתדרות לא יינתנו היתרי בנייה בתחום מתחמים אלה לתקופה של 12 חודשים או עד להפקדת תכנית. הובהר כי "על הועדה המקומית לעדכן את לשכת התכנון לגבי התקדמות התכנון במתחמים בתוך שישה חודשים. יו"ר הועדה תעביר עדכון לוועדה בהתאם".

טל ברוך, מחברת TABA קידום פרויקטים, המלווה את היזמים וחלק מבעלי הדירות במתחמים ופעיל בעשרות פרויקטים נוספים בעיר, אומר: "העירייה אישרה את הפרויקטים האלה אחרי עשור של עבודה צמודה בתיאום עם העירייה. ההנחיות שניתנו לפרויקטים במהלך התכנון היו של המהנדסת הקודמת, ענת צ'רבינסקי, וראש העיר הקודם צביקה צרפתי. עכשיו בא ראש עירייה חדש ואמר 'מבחינתי מה שהיה לא קיים'. זה חסר תקדים. היזמים הסתמכו על זה ובחלק מהדירות הדיירים כבר עזבו כי אמורה הייתה להתחיל הריסה והבנייה.

"ראש העיר הנוכחי, רפי סער, רצה לקבל היטלי השבחה ולהקים משרדים מתחת לבניינים שלהם. באחד הדיונים מהנדסת העיר אמרה שהיא רוצה שתהיה בסוקולוב קומת מסחר. באים תושבי הבניינים ואומרים רגע, אצלנו זה לא קיים בתוכניות. אנחנו 10 שנים יורקים דם ועכשיו פתאום משנים לנו. זה מחזיר את הפרויקט שמונה שנים אחורה. הדיירים כבר הבהירו שלא יחתמו על שום הסכמים כי הם לא רוצים מסחר מתחת לדירות שלהם. יכול להיות שראש העיר כבר לא יהיה בתמונה אחרי הבחירות הבאות, אבל בעוד כמה שנים כבר יהיה קשה לתקן את זה. עורכי הדין שלנו אומרים שהסיכוי נמוך שהעירייה תצליח בתוך חצי שנה להגיש את התוכניות. הם לקחו עצמם הימור גדול ואם לא יצליחו זו תהיה מכה גם תדמיתית עבורם".

טל ברוך מחברת TABA קידום פרויקטים. צילום פרטי

בעלת דירה במתחם ששת הימים שנותרה ללא שוכרים מספרת: "הפרויקט הזה נמשך כבר הרבה שנים וקיבל תאוצה בשנה האחרונה וקיבלנו את כל האישורים בוועדה המקומית והרגשנו שזה אוטוטו נסגר. לכן רשמתי הערה בחוזה השכירות שהפרויקט תכף מסתיים והם יצטרכו לפנות את הדירה אם יחל הפרויקט. זה הפחיד אותם והדיירים עזבו, וכך נשארתי עם דירה ריקה. אני מפסידה כסף כל עוד הדירה לא מושכרת ועומדת ריקה. אני חושבת שההחלטה של הוועדה לא הוגנת ולא מתחשבת בטובת הדיירים שנמצאים כאן כבר הרבה שנים ומחכים שהפרויקט יתממש. הדירות מתפוררות ואי אפשר לגור בהן. סוף סוף אחרי כל כך הרבה שנים שחיכינו וקדמנו את הפרויקט למצב שתכף הכל סגור וחתום פתאום העירייה החליטה שהיא רוצה לעשות את זה בצורה אחרת".

אחד מחברי הוועד הפעילים במתחם ששת הימים, בני גרינברג: "היה אישור של הוועדה המקומית חודש לפני הבחירות. עכשיו בעירייה רוצים כסף מחנויות ואנחנו לא נסכים. אנחנו מקווים שהם לא יצליחו להגיש את התוכנית, אבל גם אם כן, נביא כתבים בעיתונות הכתובה והמשודרת. בכל הפרויקטים יש יותר מ-100 משפחות. נסגור את הרחובות ונפגין מול העירייה. לא ניתן לו מנוח. אנחנו גם נפנה לבית המשפט בעניין הזה. עורך הדין שלי חוזר היום מחו"ל ונדבר איתו. יש אנשים שכבר נפטרו מאז החל הפרויקט. זו ממש התעללות".

תגובת העירייה: "על פי המדיניות החדשה, במסגרתה הוקמה אף מינהלת התחדשות עירונית חדשה בכפר סבא, תקודם התחדשות עירונית תוך הסתכלות כוללת על הצרכים שנובעים מגידול האוכלוסייה, מהצורך בשיקום מבנים ישנים, בחינה כוללת של צורכי הסביבה והמרחב הציבורי, לרבות מבני חינוך, מוסדות ציבור, שטחים ירוקים, פתרונות תחבורה ותשתית ומסחר. תוכנית האב מייצרת הזדמנות לחדש ולחזק את מרכז העיר, תוך כדי חידוש מבני המגורים הישנים ותוספת של יחידות דיור חדשות.

"תוכנית האב מייצרת הזדמנות לחדש ולחזק את מרכז העיר, תוך כדי חידוש מבני המגורים הישנים ותוספת של יחידות דיור חדשות. בנוסף, תוכנית האב תייצר ודאות ובהירות בנוגע להליך התכנוני הנכון עבור כל חלקה וחלקה במרכז העיר, תציע פתרונות במקומות מורכבים והנחיות תכנוניות ברורות, כך שכל תושב יוכל להבין בדיוק מה האפשרויות העומדות בפניו בנוגע להתחדשות הבניין בו הוא גר. התוכנית אף תאפשר קיצור בלוחות הזמנים בקידום תוכניות התחדשות ו/או בקשות להיתר במרכז העיר והגברת השקיפות בהליך התכנוני המורכב".

אולי יעניין אותך גם

תגובות

4 תגובות
  1. אמיתי

    העיריה צודקת במאה אחוז. צריך תכנון כולל לכל איזור.
    כרישי הנדל"ן שמריחים דם יכולים לקפוץ לי.

  2. תושב כפר סבא

    בני גרינברג, אתה חושב שבית משפט יזיז לעירייה?
    העתירה שהוגשה ע"י 5 משפחות לבית משפט נגד פרוייקט מהיר לעיר בוייצמן לא עזר כי הוחלט שהעבודות ימשכו, גם לא תצליח בבית משפט בנעניין פקויירט תמ"א 38, כל עוד חברות הממשלתיות וקומבינות ושחיתות בשטח, לא יעזור בית משפט, זה בזבוז כסף וזמן לעורכי דין.
    גם אם בית משפט יפסול לטובתכם, זה יכול לשתק את כל הפרוייקטים של תמ"א בארץ ולא הגיוני.
    סבלנות משתלמת, העירייה שילמה כסף על פרוייקט ויצמן, יש דברים חשובים יותר מתמ"א 38 (בטיחות בכביש).
    בהצלחה.

  3. קובי

    העירייה בהחלט צודקת, צריך לחשוב ברמת המאקרו ולא נקודתית על בניין. אותה דיירת שאיבדה שוכרים מצד אחד טוענת שהשוכרים עזבו מצד שני טוענת שאי אפשר לגור בדירות, אישה לא מובנת

  4. עמנואל חיים

    אנשים משקיעים קצת כסף בדירות ישנות מאוד, ולאחר מכן דורשים דירות גדולות וחדשות. הם לא מתגוררים בדירות האלו שנים. למה הציבור צריך לממן את האנשים האלו שיש להם כסף? העירייה מוותרת על הכנסות עצומות וכן הממשלה ואנשים מנצלים זאת לרעה. כל מי שלא גר בדירות האלו ומשכיר אותם יש לקחת ממנו את כל סכום המס במלואו. אני רוצה להזכיר לכולם שברחוב ששת הימים בצד הצפוני, אישרו פינוי בינוי בתקופתו של יהודה בן חמו, בגלל עסקן שהיה בליכוד ותמך ביהודה בן חמו בשביל לקבל היתרי בנייה לפרויקט. ולאחר מכן קיבל פנטהאוז של מיליונים. וכמה הוא השקיעה בדירה הישנה? 18,000 אלף דולר. בישיבה שאישרה את התכנית נוכחתי עם מספר עיתונאים ובאם לא הייתי שם לב לכך היה עובר הכול חלק ללא ידיעת הציבור. שנה לאחר מכן ראיתי כתבה בעיתון ארצי ונוכחתי לראות שהעירייה וויתרה על עשרות מיליונים ש"ח.

🔔

עדכונים חמים מ"צומת השרון כפר סבא"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר