צילום אילוסטרציה
צילום אילוסטרציה

בשורה לקבלנים בכפר סבא? בוטלו ההנחיות המרחביות המהוות קו מנחה לאופי הבנייה בעיר

ההנחיות שקבעה הוועדה המקומית בכפר סבא בוטלו בעקבות ערעור של אדריכל העיר לשעבר יאיר גרול, שטען כי חלקן "נוגדות את התוכניות החלות בכפר סבא ולפיכך הן לא חוקיות". בוועדה שוקלים לאמץ את העקרונות כמדיניות מנחה במקרים פרטניים

פורסם בתאריך: 28.1.20 08:16

הוועדה המקומית לתכנון ובניה בכפר סבא הסכימה לפני כ-10 ימים לבטל את ההנחיות המרחביות שפרסמה, בעקבות ערעור שהוגש לוועדה המחוזית על ידי אדריכל העיר לשעבר, יאיר גרול. גרול, באמצעות עו"ד מיכה גדרון, טען כי חלק מההנחיות "נוגדות את התוכניות החלות בכפר סבא ולפיכך הן לא חוקיות". ואולם מבדיקת צומת השרון עולה כי למרות שהועדה המחוזית קבעה כי ביטול ההנחיות יבוא לביטוי גם באתר העירוני, נכון למועד פרסום הידיעה, הן עדיין הופיעו בו למרות שהן מבוטלות מזה כשבועיים.

נסביר כי חוק התכנון והבנייה מאפשר לוועדות המקומיות לאשר הנחיות מרחביות. הכוונה היא למסמך אשר עוסק בעיקר במראה החיצוני של הבניינים שייבנו בעיר כגון – גובה גדרות, אופן פיתוח המגרש, אופן חיפוי הבניינים, אופן הצבת חדרי אשפה ועוד. הנחיות כאלה נועדו להגביר את הוודאות התכנונית באופן שיזם או קבלן ידעו מראש כיצד עליהם לעצב את המראה החיצוני של הבניין והם לא יהיו צפויים להפתעות מצד גורמי התכנון שיחייבו אותם לשנות את התכנון.

אחד הכללים שנקבעו בחוק הוא כי ההנחיות המרחביות לא יכולות לסתור תוכניות תקפות. כמו כן, ההנחיות צריכות להיות בנושאים שאינם דורשים הפעלת שיקול דעת. הועדה המקומית בכפר סבא אישרה בחודש יוני 2019 הנחיות מרחביות, בשתי פעימות, אשר לטענת עו"ד גדרון באות ברובן להגשים את התפיסה התכנונית של מהנדסת העיר החדשה. ההנחיות החדשות (שכללו שלושה סעיפים – עיצוב מבנה, פיתוח ותנועה) אסרו, בין היתר, על בניית גגות רעפים בקומות העליונות של בתים משותפים כפי שמקובל בכפר סבא, מפלס החצר הצמודה אל הרחוב לא תעלה על 45 ס"מ מעל מפלס הרחוב הסמוך – למרות שהתוכניות בעיר מאפשרות גובה של 1.70 מטרים, בבנייה רוויה למגורים לא יאושר קירוי לחניות מעבר לתכסית השטח המפולש בקומת העמודים ועוד.

בערר על ההנחיות המרחביות שהגיש עו"ד גדרון לוועדת הערר המחוזית נטען כי הנחיות מרחביות רבות סותרות את התוכניות התקפות בכפר סבא – דבר המקשה לבצע תכנון בעיר. כמו כן נטען כי חלק אחר של ההנחיות סותרות את החוק משום שהן עוסקות בנושאים שנדרש להפעיל בהם שיקול דעת כמו למשל החיוב לבנות מרתפי חניה בכל בניין חדש שנבנה בעיר.

בדיון הסכימה באת כוח העירייה, עו"ד בתיה בראף, לבטל את ההנחיות כהנחיות מרחביות, אולם לא ביטלה את האפשרות שהעקרונות יאומצו כמדיניות מנחה במקרים מסויימים. "לאור המלצת ועדת הערר בהרכבה…", אמרה, "ומכיוון שממילא הועדה המקומית עומדת בפני קידום נושאי מדיניות ושינוי תב"ע, מוסכם כי העקרונות והנושאים אשר נכללו בהחלטות הוועדה המוקמית מה-3 ביוני 2019 ומה-23 בספטמבר 2019, לא יהוו הנחיות מרחביות כמשמעותן בסעיף 145 ד' לחוק התכנון והבניה. לצד זאת, תשקול הועדה המקומית האם לאמץ עקרונות ונושאים אלו כמדיניות מנחה בכפוף לשיקול דעתה במקרים קונקרטיים".

בהחלטת ועדת הערר לתכנון ובניה במחוז מרכז נכתב: "במסגרת הדיון שקיימנו בתיק, הבהירה הוועדה המקומית כי כיום מקודמות תכניות סטטוטוריות בנושאים אשר עוגנו על ידה כהנחיות מרחביות. כן, צוין על ידה, כי למרות שאין היא רואה עין בעין עם העורר במישור המשפטי, בנסיבות שעל הפרק אין להשקפתה מניעה כי הנושאים השונים יהוו מדיניות מנחה, בכפוף לשיקול דעתה הקונקרטי בהליך הרישוי, להבדיל ממסמך הנחיות מרחביות כמובנו בחוק.

"בנסיבות אלו בהמלצתנו ובהסכמת הצדדים, מבוטלות ההנחיות המרחביות אשר אומצו על ידי הוועדה מקומית וביטוי לכך יינתן גם באתר המנוהל על ידה במרשתת. לצד זאת מודגש, כי בהיבט האדריכלי-מהותי רואה ועדת הערר היגיון ויתרון למצער בחלק מקביעות כבוד הוועדה מקומית בהחלטותיה, אותן יהא בכוחה לאמץ כמדיניות מנחה, אם וככל שתמצא לנכון לעשות כן על פי שיקול דעתה המלא".

עו"ד גדרון אמר לצומת השרון: "ועדת הערר המחוזית ראתה איתנו עין בעין איתנו כי ההנחיות המרחביות שאושרו אכן נוגדות את הוראות החוק. לפיכך המליצה לוועדה המקומית להסכים לביטול ההנחיות. הועדה המקומית קיבלה את ההמלצה, וכך בוטלו ההנחיות. אני שמח שוועדת הערר הציבה תמרור אדום בפני הועדה המקומית, כי שינויים תכנוניים מהותיים יש לבצע באופן סדור, בהליך של שינוי תוכניות, שבו גם הציבור שותף, ולא בדרך של קביעת הגבלות תכנוניות במסגרת הנחיות מרחביות".

תגובת עיריית כפר סבא: "ביטול ההנחיות המרחביות לא נעשה בשל ערעור שהוגש לוועדה המחוזית על ידי האדריכל יאיר גרול. יו"ר ועדת הערר המליץ להפוך את ההנחיות המרחביות למדיניות עירונית, וזאת עקב העובדה שממילא העירייה מכינה מדיניות כוללת לעיר בתחומים אלו. אי לכך, נושא זה, לרבות החלטת ועדת הערר, יובאו לדיון בוועדת משנה הקרובה, בה יאומצו ההנחיות המרחביות כמדיניות הוועדה המקומית".

טל ברוך מ-TABA קידום פרויקטים, שמקדם בעשור האחרון פרויקטים רבים בכפר סבא מטעם בעלי דירות, אמר כי "מדובר על צעד חשוב מאד אשר יגביר את הוודאות התכנונית, ויקל על ייזום פרויקטים בעיר, בעיקר במציאות הנוכחית, שבה הוודאות התכנונית הולכת ונשחקת".


הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו


אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"צומת השרון כפר סבא"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר