הדמיה מתחם סוקולוב משרד דרמן ורקבל אדריכלות בעמ

תכנית ההתחדשות במתחם סוקולוב: נדחתה העתירה שהגישו תושבי רחובות סמוכים

העותרים פנו לבית המשפט לאחר שהוועדה המחוזית דחתה את בקשתם לערער בפני המועצה הארצית. עורכת דינם של העותרים: "מדובר בהחלטה אומללה, התכנית שאושרה הרת אסון לתושבים בשכונה כולה"

פורסם בתאריך: 13.2.23 08:25

הפסד לתושבים: בית המשפט המחוזי מרכז לוד דחה לאחרונה עתירה מנהלית שהגישו ארבעה תושבי כפר סבא נגד אישור תכנית התחדשות עירונית במתחם סוקולוב בכפר סבא שמקדמות החברות ינוב ואשדר.

את העתירה הגישו, באמצעות עו"ד שרי סלע, תושבים מארבעה בתים משותפים ברחובות גולן והחרמון, הסמוכים לשטח התכנית המדוברת ושלטענתם מייצגים את התושבים האחרים בכל בנין. העתירה הוגשה נגד הוועדה המחוזית לתכנון ובניה מחוז מרכז והוועדה המקומית לתכנון ובניה כפר סבא.

מתחם סוקולוב נמצא בין הרחובות הגולן לחרמון, סמוך לרחוב ויצמן בדרום מערב העיר. במסגרת התוכנית שאושרה בוועדה המחוזית, ייבנו במתחם 137 יחידות דיור ב-5 מבני מגורים בני 5 ו-9 קומות, כש-20% מהן יהיו דירות קטנות. בנוסף יוקם מבנה לצרכי ציבור וכן שטחים ציבוריים פתוחים שיחברו בין מבני המתחם, וכן ייבנו שטחי מסחר מלווי רחוב. כיום קיימים במתחם 4 מבנים בני 4 קומות ובהם 45 יחידות דיור ישנות שייהרסו ויפונו.

העותרים, המתגוררים בבניינים הגובלים, טענו כי התוכנית לא הציגה הוכחה לראייה מרחבית, שהתחדשות עירונית בתחום התוכנית תושג בצורה מיטבית באמצעות תמ"א 38, ושהתוכנית הרחבה אינה מציגה שטחים פתוחים וחיבור לרשת השבילים הירוקה. ועדת המשנה לתכנון ובניה דחתה בינואר 2022 את התנגדות התושבים העותרים ונתנה תוקף לתכנית. בפברואר 2022 הגישו העותרים ליו"ר הוועדה המחוזית לתכנון ובניה בקשה לרשות ערעור בפני המועצה הארצית על החלטת ועדת המשנה אבל בקשה זו נדחתה והיוותה למעשה את העילה להגשת העתירה בית המשפט.

לטענת העותרים, שגה מ"מ יו"ר הוועדה המחוזית שדחה את בקשתם לרשות ערעור למועצה הארצית. העותרים טענו כי מכיוון שמדובר בפרויקט ראשון של התחדשות עירונית במרכז העיר שמגיע לשלב ההתנגדויות חייבת התכנית לשמש מודל רוחבי איכותי ומיטבי לתכנון במחוז כולו ומכאן שהם מצדיקים רשות ערעור למועצה הארצית.

לטענת העותרים, לא היה מקום לדחות את ההתנגדות שהוגשה על ידם לתכנית. לטענתם, לא היה נדרש ליצור תכנית מלאכותית עבור הבית ברחוב סוקולוב 10, התכנית אינה מציגה שטחים פתוחים וחיבור לרשת השבילים הירוקה וכי קיימים פגמים פרוצדורליים בהליך קבלת ההחלטות. לטענתם, ועדת המשנה להתחדשות עירונית קיבלה חלק זניח מטענותיהם אך לא דנה בסוגיה העקרונית שנטענה על ידם וכי מסמך ההחלטות מוכיח כי לא ניסו להתמודד עם הסוגיות המרכזיות.

בהחלטתה פסקה השופטת זהבה בוסתן כי ועדת המשנה להתחדשות עירונית דנה בכל אחת מ-57 הטענות והפגמים שהעלו העותרים בהתנגדויות שהגישו לפרויקט, והחליטה לדחות את מרביתם. משכך, השופטת קבעה כי החלטת הוועדה המחוזית סבירה, ונשענת על שיקולים תכנוניים שאין מקום להתערב בהם. לתפיסתה, התכנון המוצע נותן מענה טוב יותר להתחדשות המתחם, והוא תואם לעמדת המועצה הארצית להעדיף תכנון מתחמי להתחדשות עירונית על פני היתרי בנייה מכוח תמ"א 38.

השופטת ציינה בהחלטתה: "עיון בטענות העותרים מלמד כי מדובר בטענות פרטניות הנכונות למקרה הספציפי. העותרים מבקשים לקיים ערעור על החלטת הוועדה להתחדשות עירונית בהיותם ערים כי ערעור לבית המשפט לעניינים מנהליים יכול ולא ישיג את מטרתם בהינתן שבית המשפט לענייניים מנהליים אינו שם את שיקול דעתו תחת שיקול דעתם של מוסדות התכנון. לפיכך אני קובעת כי העתירה ככל שהיא נוגעת למתן רשות ערעור למועצה הארצית, נדחית". בנוסף, השופטת דחתה את כל טענות התושבים בעניין תכנית הבנייה עצמה.


הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו


 

 

 

בסיום החלטתה פסקה השופטת: "בצדק דחה מ"מ יו"ר הועדה המחוזית את בקשת הרשות של העותרים. דומה כי מטרת העותרים הייתה כי יתקיים דיון נוסף בהתנגדותם לאחר שהיא נדחתה. אין מקום לקבל את ההתנגדות העותרים שהתייחסה כולה לנושאים תכנוניים שנבחנו ונבדקו במסגרת ההתנגדות הוגשה על ידם וקיבלו מענה מקצועי וענייני. לאור האמור, העתירה על שני חלקיה נדחית".

בעקבות החלטתה, פסקה השופטת כי ארבעת העותרים חויבו בהוצאות ושכר טרחת עו"ד בסך 25 אלף שקל לכל אחד מששת המשיבים.

שגיא לנצ'נר, מנכ"ל חברת ינוב, אמר: "אנו מקדמים בשיתוף עם חברת אשדר את הפרויקט כבר כ-11 שנים ואני שמח שעברנו גם את המשוכה הזאת. למעלה מ- 90% מבעלי הדירות כבר חתמו על החוזים לפינוי בינוי. התוכנית כוללת הקמת מבני מגורים, מבנה מגורים מעורב תעסוקה ומסחר, ומבני ציבור משולבי מסחר, מבנה מגורים ושטח ציבורי פתוח. יוקם גם חניון תת קרקעי שישרת את הדיירים ואת מבני הציבור".

עורכת דין שרי סלע צילום פרטי

עורכת דין שרי סלע צילום פרטי

עו"ד שרי סלע, שייצגה את התושבים העותרים, מסרה בתגובה: "מדובר בהחלטה אומללה ביותר של בית המשפט. תכנית מתחם סוקולוב במתכונת שאושרה הינה תכנית הרת אסון לתושבים בשכונה כולה, לסביבה ולכפר סבא כולה. היא נולדה אך ורק מתוך מטרות פוליטיות ופופוליסטיות מבלי לקחת בחשבון את התושבים עצמם, את אופיה המיוחד של העיר כפר סבא ואת המטרות עצמן של התחדשות עירונית ותוך התעלמות מתכנית המתאר העירונית. הוועדה המחוזית למרבה הצער שיתפה פעולה.
התכנית דרסה תכנית אחרת מצוינת שהביאה בחשבון התפתחות עירונית מושכלת ויצרה מפלצת מבטון עבור 134 יחידות דיור תוך הפחתת שטחי ציבור פתוחים, ללא אפשרויות משחק לעשרות ילדים שיגורו במתחם, עם אפס פתרונות לשטחי תפעול על אף שמדובר בכ-2,100 מ"ר שטחי מסחר, 2,400 מ"ר שטחי תעסוקה, ו- 8,000 מ"ר מבני ציבור בנוסף על 134 יחידות הדיור. בית המשפט התעלם מהפגמים הרבים שהיו בהליך האישור בוועדה המחוזית. בית המשפט התעלם מהעובדה שהפרויקט כן מהווה דוגמה ושתהיה לו השלכה רוחבית לפחות על העיר כפר סבא, שמתחם סוקולוב היווה תכנית ראשונה במסגרת "התחדשות עירונית" וזאת סיבה מצוינת להביא התכנית לדיון מקצועי במועצה הארצית לתכנון ובניה. אף שאין זה מתפקידו של בית המשפט לבחון סוגות תכנוניות, בחרה השופטת להתייחס לחלקם מבלי שקיימה דיון או בחנה לעומק את הנתונים והסתפקה בטענות המעוותות של המשיבות. יתרה מכך, חמור ומעוות שפסק הדין ניתן רק אחרי דיון מקדמי קצרצר ומבלי שנערך דיון בטענות גופן. נראה כי המטרה שסומנה ע"י בית המשפט הייתה אחת, לוודא באופן סופי שתושבים לא יטרידו את המערכת. שתושבים יקבלו ללא יכולת של ביקורת על החלטות ועדות התכנון על אף שהשפעתה של התכנית עליהם הינה השפעה ישירה".

 

 

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"צומת השרון כפר סבא"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר