מושב צופית. צילום עזרא לוי
מושב צופית. צילום עזרא לוי

תכנית הבנייה הגדולה: אחרי דחיית העתירה הוגש ערעור נוסף, הפעם בנוגע להרחבת כביש

בנובמבר האחרון נדחתה בבית המשפט עתירה נגד התכנית, והעותרים אף חויבו בהוצאות משפט. עתה מערערים העותרים ומבקשים ביטול חלקי של החלטת הדחייה, בנוגע לחלק מכביש 5503

פורסם בתאריך: 12.3.24 07:37

תכנית הבנייה הגדולה מגיעה לבית המשפט העליון: לאחרונה הוגש ערעור על החלטת בית המשפט המחוזי מרכז-לוד שדחה לפני כארבעה חודשים את העתירה בעניין תכנית הבנייה "כפר סבא צפון – שכונת המוביל" ובכך למעשה נתן תוקף לתכנית. השופטת חנה קיציס מבית המשפט המחוזי מרכז-לוד דחתה בנובמבר את כל הטענות שעלו בעתירה ואף חייבה את העותרים בהוצאות משפט בסך 40 אלף שקלים

מדובר בתכנית בנייה גדולה ששטחה משתרע על פני 754 דונם בחלקה הצפון מזרחי של כפר סבא, מצפון לשכונת כפר סבא הצעירה ו"בית ונוף", ממזרח למושב צופית וממערב לשכונת קפלן. על פי התכנית, אמורים להיבנות בה כ-3,660 יחידות דיור למגורים, 58 אלף מ"ר לתעסוקה, ו- 23 אלף מ"ר למסחר וכמובן שטחים למוסדות ציבור ושטחים ירוקים.

העתירה המנהלית נגד התכנית, שנדחתה בנובמבר האחרון, הוגשה אז על ידי חברי המועצה וחברי ועדת התכנון והבנייה של כפר סבא: הדר לביא, פנחס כהנא ויעל סער ותושבת העיר אשרה ולדמן. העותרים טענו בעתירתם כי התכנית משתרעת בשטח בו חלות נורמות תכנוניות כלל-ארציות, בעל רגישות ארצית, כלל אזורית ועירונית. עוד טענו כי התכנית אושרה שלא כדין בהליכים פגומים וכי לא נבדקו ונשקלו חלופות; נפגעה זכות הטיעון וההתנגדות של המתנגדים. עוד נטען כי התכנית מהווה חריגה קיצונית ממתחם הסבירות ופוגעת פגיעה קשה וחריגה בהיקפה בציבור, פגיעה שיש לה השלכות כלכליות, חברתיות, סביבתיות ואקולוגיות. העותרים טענו גם כי התכנית עומדת בסתירה לעקרונות התכנון האסטרטגי של העיר שנקבעו בתכנית המתאר שלה.

רשויות התכנון טענו בתגובה: "ההחלטה לאשר את התכנית התקבלה לאחר הליך תכנוני סדור וכי מונה חוקר לדון בהתנגדויות לתכנית, החוקר שמע את המתנגדים והגיש דו"ח מפורט. המלצות החוקר הובאו בפני ועדת המשנה להתנגדויות ובפני מליאת הוועדה".

עיריית כפר סבא טענה כי התכנית חיונית לעיר כפר סבא הזקוקה לפתרונות דיור באופן מיידי, לאחר שמוצו עתודות הקרקעות הפנויות בתחומה. עוד טענה העירייה כי מתחמי התחדשות עירונית המאושרים ועתודות התכנון אינם מספקים את הביקוש. העירייה טענה עוד כי זכות הטיעון של העותרים לא נפגעה וכי העירייה קיימה הליך של "שולחן עגול", בו נשמעו תושבים רבים ודעתם אף הוטמעה במסמך ההתנגדות לתכנית, שהגישה אדריכלית העיר.

בחודש נובמבר האחרון דחה בית המשפט המחוזי מרכז-לוד את העתירה. השופטת חנה קיציס ציינה בפסק הדין: "מאחר שלא מצאתי פגם בהחלטת רשויות התכנון המצדיק התערבות בית המשפט לעניינים מנהליים, אני דוחה את העתירה".

לאחרונה הגישו ארבעת העותרים (לביא, כהנא, סער וולדמן) ועמותת "אדם טבע ודין" ערעור על החלטה זו לבית המשפט העליון בשבתו כבג"צ. הערעור הוגש נגד הוועדה הארצית לתכנון ובנייה של מתחמים מועדפים, וועדת המשנה להתנגדויות של הועדה הארצית לתכנון ובנייה של מתחמים מועדפים, רשות מקרקעי ישראל ועיריית כפר סבא ששטח התכנית מצוי בתחומה.

בערעור, שהוגש על ידי עורכי הדין אורטל סנקר ואלי בן ארי, מבקשים העותרים להורות על ביטול חלקי של תוצאת פסק הדין וזאת ביחס לחלק מכביש 5503. בערעור נכתב: "בראש הדברים, מבקשים המערערים להדגיש כי אף שלעמדתם מדובר בתכנית גרועה ובעייתית לבניה בהיקף נרחב על שטח פתוח איכותי בשולי העיר, ושגם הליך הכנתה היה פגום ונסמך על נתונים שגויים, בכוונתם להמשיך לפעול כדי לנסות למנוע את מימוש התכנית בדרכים ציבוריות ואחרות, אך זאת לא במסגרת הליך זה. הערעור בענייננו ממוקד אך ורק בקטע מכביש מס' 5503 שמהווה אחוזים בודדים משטח התכנית, ושאת אישורו מבקשים המערערים לבטל. קטע קצר זה תופס בערך כמחצית מרוחבו של צוואר בקבוק צר בלב שארית המסדרון האקולוגי הארצי, המחבר את צפון ישראל לדרומה".

בעמותת "אדם טבע ודין" הסבירו מדוע הצטרפו לערעור של התושבים ומדוע הכביש המתוכנן יהווה פגיעה בסביבה: "מדובר בתכנית בעלת חסרונות רבים, אבל אנחנו התמקדנו בפגיעה המשמעותית של התכנית, אשר כוללת הרחבה משמעותית של כביש 5503, בשטח בעל ערכיות גבוהה במיוחד. בעתירה נכללו לא מעט טענות ביחס לפגמים באישור התכנית, שהיא באמת תכנית ממש גרועה. אבל מעבר לפגמים המקומיים, התכנית גם חודרת למסדרון האקולוגי הארצי שעובר ממזרח לכפר סבא, שהוא רצועה יחסית פתוחה שעדיין נותרה בלב המדינה, ואשר מאפשרת חיבור טבעי בין צפון הארץ לדרומה, חיבור בו יכולים לעבור בעלי חיים כולל מאביקים וכן זרעי צמחיה, וכך לאפשר שמירה טובה יותר על המגוון הביולוגי בארץ. כך גם במקרה שלנו, בו מתוכנן ששארית המסדרון האקולוגי הארצי תיקטע ע"י כביש דו מסלולי עם היקפי תנועה גדולים. היה עדיף כמובן שהכביש לא יהיה בכלל, אך אם כבר מאשרים אותו, נדרש שלצד זה ינקטו אמצעים שיבטיחו לפחות שמירה מינימלית על תיפקוד המסדרון. ניתן לעשות זאת למשל על ידי שיקוע הכביש ומתן האפשרות למעבר מעליו, או ע"י יצירת מעברים אקולוגיים מתחת לקטע של גישור, שזה מה שנבחר כאן".

ראש העירייה, רפי סער: "בהתאם למדיניות אותה אנו מובילים על מנת לאפשר לצעירי העיר להמשיך לחיות בכפר סבא וליהנות מעיר עם איכות החיים מהמובילות בישראל, ולאחר עבודה מאומצת של מספר שנים אותה הובלתי יחד עם גורמי מקצוע מול משרדי ממשלה, אנו ממשיכים כל העת בקידום התוכנית שהינה בשורה משמעותית לצעירי כפר סבא. הפרויקט כולל פתרונות תחבורתיים בכל רחבי העיר, יציע דירות למשפחות צעירות במחיר מופחת ולהשכרה לטווח ארוך, יביא לחידוש השכונות הוותיקות, ויוביל לשדרוג מוסדות החינוך ומתקני הספורט, תוך שמירה על הריאות הירוקות בעיר והמסדרון האקולוגי".

מעיריית כפר סבא נמסר: "טענותיהם של העותרים נדחו על הסף ע״י השופטת חנה קיציס בבית המשפט המחוזי, שאף שיבחה את העבודה המקצועית של העירייה תוך שיתוף ציבור מלא. העותרים אף חויבו בהוצאות משפט. עיריית כפר סבא תשיב על הטענות בבית המשפט ותמשיך לפעול כשטובת תושבי העיר עומדת לנגד עיניה ולמען רווחתם".

הדר לביא אמרה השבוע: "פרויקט הבניה המסיבית חסרת התשתיות בצופית הוא רע לעיר ובפרט למזרח העיר. כפי שהבטחנו, נאבק ככל יכולתנו בתכנית הרעה הזאת, שתפגע בעיר ובתושביה".

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"צומת השרון כפר סבא"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר