טריקו גטהון. צילום: עזרא לוי
טריקו גטהון. צילום: עזרא לוי

"החיים גרמו לי להתבגר מהר". הכירו את הכולבויניק של הפועל כפר סבא, טריקו גטהון

בגיל 23, וכשמאחוריו סיפור חיים לא פשוט, הקשר שהגיע מעירוני טבריה הפך לבורג חשוב בסגל של ארז בנודיס. בראיון הוא מספר על הילדות הלא פשוטה בחיפה ("סיטואציות שכנראה אחרים לא חוו"), הקהילה האתיופית ("הכתבה הזו ודאי תעזור לחלק מהילדים לקחת את עצמם בידיים") והשאיפות עם הפועל כפר סבא ("יכולים לעשות דברים יפים"). הכירו את מספר 14 בירוק

פורסם בתאריך: 12.9.18 12:09

אחד השמות המסקרנים שנחתו העונה בהפועל כפר סבא הוא טריקו גטהון. 90 דקות מול הפועל עפולה וחמש נוספות בניצחון על הפועל מרמורק בשני המחזורים הראשונים בליגה הלאומית הספיקו לאנשי המועדון על מנת לזהות את הפוטנציאל הגדול של קשר הרכש ולהגדיר אותו כחייל שיתייצב לכל משימה וכולבויניק שתמיד ייתן את כל כולו בכל עמדה במגרש. "אני שמח מאוד לשמוע שזה מה שחושבים עלי בכפר סבא והם באמת צודקים", אומר גטהון בראיון ל"ספורט צומת השרון". "יש שם אנשים נהדרים, עד עכשיו אני מרגיש מצוין מקצועית וחברתית ואני מקווה שזה רק ימשיך כך ואוכל להתקדם".

כזכור, גטהון צד את עינו של המאמן ארז בנודיס בצמד משחקי המבחן בעונה שעברה, אז שיחק במדי עירוני טבריה מליגה א'. הירוקים אמנם שרדו בליגה עם ניצחון 2:4 ביתי ותיקו 1:1 בחוץ, אבל הבולטים בשחקני טבריה בהחלט הטביעו חותם ועשו את קפיצת המדרגה לליגות המקצועניות. "המשחקים מול כפר סבא בהחלט עשו טוב לא רק לי, אלא לעוד שחקנים בטבריה", מאשר גטהון. "המגן נירן רוטשטיין עבר לקריית שמונה בליגת העל, אור צעדון עבר עפולה, אושרי טוויל לאשקלון ואני לכפר סבא. בנודיס דיבר עם המאמן וההנהלה וגם איתי אישית ואני שמח מאוד להצטרף לאחד המועדונים הגדולים בלאומית ובכלל בכדורגל הישראלי. רואים את זה מיד מבחינת הניהול, התנאים והציוד וכיף להיות חלק מזה. כבוד גדול לשחק במועדון שהבעלים שלו הוא יצחק שום, שהיה שחקן ומאמן גדול. הוא עושה הרבה עבור הכדורגל הישראלי ומתווה עבור כולנו דרך טובה ונכונה".

"כבוד גדול". יצחק שום. צילום: עזרא לוי

משמעות השם טריקו היא "סיפור" וזה של גטהון בן ה-23 לא היה פשוט כלל וכלל. בגיל שנתיים עלה ארצה מאדיס אבבה, אתיופיה, עם אמו ישהרג ואחיו הגדולים אווקה (27) ותמר (25). המשפחה עברה להתגורר בשכונת חליסה בחיפה. הוריו גרושים והאם נאלצה לעבוד כ-13 שעות ביום כמטפלת בבית אבות כדי לפרנס את ילדיה. "אמא גידלה אותנו לבד אבל תמיד תמכה בנו ובזכותה אף פעם לא היה חסר לנו דבר", מתגאה גטהון. "אמא ואחי דחפו אותי תמיד לעסוק בכדורגל ונתנו לי את כל המשאבים כדי להצליח. אחי הוא האוהד מספר 1 שלי ולא מפספס אף משחק, אמא גם משתדלת להגיע אבל היא שומרת שבת כך שבשישי היא מכינה את הבית ולא תמיד זה מסתדר, אבל כשהזמן מאפשר כל המשפחה מגיעה לראות אותי משחק". עיקר הסיוע לאם הגיע אמנם מאחיו הגדול, אבל גם טריקו עשה ככל יכולתו למען המשפחה וכבר כילד בן 14 החל לעבוד בעבודות מזדמנות, בעיקר כמלצר באולמות אירועים. "החיים גרמו לי להתבגר מהר, אתה פחות 'ילד' ומבין מצבים וסיטואציות שכנראה אחרים לא חווים בגיל שלך", הוא מספר.

בגיל 10 החל לשחק בקבוצת הילדים של נווה יוסף חיפה, תחילה כקיצוני בכנף ימין ובהמשך כקשר אמצע. בנערים ג' זכה עם הקבוצה בתואר האליפות. "בנווה יוסף ידעו על המצב בבית ותמכו בי. הם עזרו עם ציוד ואפשרו לי גם לשחק ללא תשלום כדי שאוכל להתקדם", הוא אומר. "אני בקשר מצוין עם הבעלים ינון שלום עד היום". אגב, אחד מיריביו בגילאי הילדים היה אלמוג אוחיון, כיום בכפר סבא. במקביל זומן לנבחרת הנערים אותה אימן מוטי איווניר ובהמשך עופר פביאן. בבכורה כבש שער בתיקו 1:1 מול הונגריה בטורניר אותו אירחה הנבחרת באילת. בהמשך התאמן בנבחרת הנוער, אך לא שיחק. עם סיום גיל נוער עבר לבוגרים של הפועל חיפה, שם רשם שלוש הופעות כמחליף בגביע הטוטו והופעה בודדת בליגת העל כחודשיים לאחר יום הולדתו ה-20, ב-7 במארס 2015, אז פתח בהרכב בתיקו 1:1 מול הפועל באר שבע והוחלף בדקה ה-54.

בעונת 2015/16 עבר לנצרת עילית מהלאומית אותה אימן רפי בוסקילה ושיתף פעולה עם עוד רכש משמעותי עתידי בכפר סבא, יבגני ברקמן. במאזנו 7 הופעות ליגה ואחת נוספת בגביע המדינה – בכולן עלה כמחליף. קפיצת המדרגה המשמעותית הגיעה בעירוני טבריה, בה שיחק שנתיים. בעונה הראשונה ביסס את מעמדו כשחקן הרכב לגיטימי וכבש שער אחד. טבריה הייתה חברה קבועה בצמרת והגיעה לגמר המחוזות, בו נוצחה 3:1 בידי מ.ס כפר קאסם. אשתקד כבש שלושה שערים ועשה עם קבוצתו את קפיצת המדרגה בדרך המפותלת ללאומית עם ניצחונות דרמטיים בפנדלים על הפועל הרצליה ומכבי קביליו יפו, עד שנעצרה במפגש הכפול מול כפר סבא – קבוצתו הנוכחית. אשתקד שכר דירה בקריית חיים עת המשיך לשחק בטבריה ועם המעבר לשרון שב לאחרונה להתגורר בבית אמו, שעברה בינתיים לראשון לציון, שם היא עובדת בבית החולים אסף הרופא. לאימונים הוא מגיע יחד עם חבריו לקבוצה ותושבי העיר עומרי שקל ותומר ששונקר.

מעבר לחשיבותו המקצועית, דבר נוסף שיבוא העונה לעזרתו של גטהון הוא צמצום מספר הזרים בלאומית לשניים בלבד וכן החוק החדש המחייב כל קבוצה לרשום בטופס המשחק לפחות שישה שחקנים בגיל 23 ומטה. "החוק הזה טוב מאוד לצעירים והרבה יותר שחקנים מוכשרים שלא זכו בעבר לקרדיט יקבלו את ההזדמנות להוכיח את עצמם", הוא אומר. "החוק הזה מצוין ובעתיד הלא רחוק ישפיע לטובה על כלל הכדורגל הישראלי".

שליח הקהילה

נציגי הקהילה האתיופית עשו בשנים האחרונות התקדמות אדירה, בכדורגל ובכלל. אם בעבר חוד החנית על המגרש הסתכם בעיקר בברוך דגו ושעריו ההיסטוריים במדי מכבי תל אביב לפני יותר מעשור בשלב הבתים של ליגת האלופות מול איאקס אמסטרדם, יובנטוס ובאיירן מינכן, הרי שהיום יש שורה ארוכה ולא מבוטלת של שחקנים אתיופיים שעושים חיל בליגה הבכירה – החל באחים אלי ואור דסה, עבור ביעקב בריהון, גדי קינדה וטל איילה ועד אביב אברהם ואור אינברום.

אלי דסה. צילום: ניר קידר

אלי דסה. צילום: ניר קידר

"בקהילה שלנו שומעים מהר מאוד על כל אחד שמצליח", אומר גטהון. "בסמוך לשכונה שלנו בחיפה היו שכונות של אתיופיים שקשה לגדול בהן, אם בגלל פשע ואם בגלל עוני. זה לא פשוט. ההורים מחפשים מודלים מוצלחים שיוכלו לשמש דוגמה עבור הילדים ולהראות להם שיש סיכוי לצאת מהשכונה, להתפתח ולהצליח. גם הכתבה הזו ודאי תעזור לחלק מהילדים שם לקחת את עצמם בידיים ולהצליח. אנחנו עדה מאוד מאוחדת ויש אצלנו הרבה פרגון. כל אחד ואחת בעדה שמצליחים – לא משנה אם זה בכדורגל, בחדשות או באח הגדול, אני מבסוט בשבילם ומרגיש שההצלחה שלהם היא גם ההצלחה שלי ושל כולנו".

ואם במודלים עסקינן, הרי שזה של גטהון הוא אנדרס אינייסטה. "אני אוהב את סגנון המשחק שלו, אחד שמשחק טוב ומהר אבל גם רואה את כל המגרש בכל רגע נתון ויודע בדיוק מתי ואיך לעשות את הפעולה הנכונה", אומר גטהון. "מעבר לכדורגל אני מתחבר מאוד גם לאופי שלו. הוא צנוע ולא מתנשא. ראית איך הקדיש לחברו את השער בגמר המונדיאל? (לאחר שכבש עבור ספרד בהארכה בגמר מונדיאל 2010 מול הולנד, חשף אינייסטה חולצה עם כיתוב המקדיש את השער לחברו דני חארקה, בלם אספניול שנפטר מדום לב, א"ב). לא כל אחד היה עושה דבר כזה וזה מראה על אופי ועל בן אדם שגם ברגע הגדול בחייו לא חשב רק על עצמו".

מה אנשים לא יודעים עליך?
"בחדר ההלבשה אני אוהב לשים אוזניות ולשמוע מוסיקה, בעיקר PAC 2 ומוזיקת B&R. זה עוזר לי לחשוב על הפעולות שאני צריך לבצע ואני מגיע מרוכז יותר למשחק. מוסיקה בארץ? כמו כולם, אייל גולן ועומר אדם".

הפועל כפר סבא יכולה להיות העונה פקטור משמעותי במאבק על הכרטיס לליגת העל?
"עוד מוקדם מאוד לדבר על זה. בסך הכל עברנו שני מחזורים. 4 נקודות זה יחסית בסדר, אבל ברור שאנחנו מסוגלים ליותר. יש כאן קבוצה טובה מאוד שיכולה לעשות דברים יפים, אבל ככל שהליגה תתקדם נוכל לדעת לאן נושבת הרוח".

מה החלום הגדול שלך?
"מבחינתי השמיים הם הגבול ואני תמיד שואף להגיע הכי גבוה שאפשר, בארץ ואולי אפילו בחו"ל. החלום? להגיע לברצלונה, אני אוהד שרוף שלהם. חלומות הרי נועדו כדי לפנטז על הדבר הכי גדול שיש. אם לא בחלום, איפה כן?".

תגיות:

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"צומת השרון כפר סבא"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר