מוטי יברבאום. צילום: עזרא לוי
מוטי יברבאום. צילום: עזרא לוי

"לי ולשומי יש קשר מיוחד. כואב לו מאוד שאני ועידן בנתק". מוטי יברבאום מדבר על הכל

כבר מספר חודשים שמוטי יברבאום, מסמליה הגדולים של הפועל כפר סבא ואחד האנשים החשובים במערכת, לקח צעד אחורה וחזר ליציע. בראיון מיוחד הוא מספר על היחסים המתוחים עם עידן שום ("לא הייתי ולא אהיה חבר שלו") והניהול של חברו יצחק שום ("קשה הרבה יותר להביא את היכולות והידע בבית שלך, כשגם הבן והנכד בתמונה")

פורסם בתאריך: 18.4.19 08:01

חמש דקות בבית המטופח של משפחת יברבאום במרכז כפר סבא מספיקות כדי להבין את הקשר העמוק של המשפחה למועדון הכדורגל המקומי. צעיף ירוק-לבן של הפועל כפר סבא מונח בכניסה ועד מהרה מתבקש שחקן קבוצת הנוער והבן עמית (17 וחצי), להקפיץ לאימון של ילדים א' את אחיו הצעיר בן (10), שממתין מבעוד מועד לבוש ירוק מכף רגל ועד ראש. הבן האמצעי רועי (15 וחצי) לא שונה בנוף ומשחק בנערים ג'. "בכל שבת אנחנו עושים מסלול כדי להספיק לראות את כולם", מחייך האב מוטי, כשלידו צמיד כסוף עליו חרוטים באנגלית השמות של אשתו מיה, תזונאית ומאמנת כושר, ושלושת בניו. "למזלנו אמא שלהם אוהבת כדורגל יותר מכולם, כך שהכל זורם". להשלמת התא המשפחתי הספורטיבי מטיילת בסלון להנאתה כלבת המשפחה, שבאופן לא מפתיע עונה לשם "מסי".

את מוטי יברבאום אין צורך להציג. מי שכיכב שנים ארוכות בהפועל כפר סבא היה חלק בלתי נפרד מניהול המועדון מאחורי הקלעים בעשור האחרון, אבל בחודשים האחרונים בחר לשוב לעמדת האוהד. רבים תולים את הצעד לאחור שלקח בעובדה שבנו עמית, שעלה העונה לבוגרים והציג יכולת טובה, נגרע במפתיע מהסגל ושב לקבוצת הנוער, אך הסיבה האמיתית היא ההתלהמות לטענתו מצידו של עידן שום, בנו של יצחק ולמעשה הבעלים בפועל, בשיחת טלפון קשה שנערכה בין השניים. בשלושת החודשים האחרונים הם בנתק מוחלט ולא נפגשו פנים אל פנים, על אף שהשניים שכנים ומתגוררים באותו הרחוב. יש לציין שזו לא הפעם הראשונה שהשניים מתעמתים. "אני מאחל לעידן כל טוב ובהצלחה ואין לי טינה אליו, אבל לא הייתי ולא אהיה חבר שלו", אומר יברבאום בראיון מיוחד ל"ספורט צומת השרון". "עבר בינינו סוג של חתול שחור, אבל אני מסוג האוהדים שמעדיף לפעמים להשאיר את הכביסה המלוכלכת בבית, בטח כשלקבוצה עדיין יש סיכוי לעלות ליגה".

עידן שום. צילום: עזרא לוי

"עבר בינינו סוג של חתול שחור". עידן שום. צילום: עזרא לוי

על התקופה הארוכה כפעיל מרכזי במועדון הוסיף: "הייתי בהפועל כפר סבא בכל התפקידים האפשריים ובעשר השנים האחרונות גייסתי מיליוני שקלים עבור המועדון ועסקתי במשאים ומתנים, הבאת שחקנים ומאמנים והקשר מול העירייה והקהילה. הייתי בפרונט במשך תקופה ארוכה, בה לא היה פשוט להיות אוהד הפועל כפר סבא. לפני שלושה חודשים זזתי הצדה וחזרתי למקום שאני אוהב ותמיד אהיה בו – ביציע עם המשפחה, האוהדים והחברים. בכדורגל יש הרבה אינטרסים, אבל מהיום הראשון שנכנסתי לצרות של הפועל כפר סבא עוד בתקופת הראל רייכמן, החלטתי שהעזרה שלי טהורה ואני לא מעוניין להרוויח כסף מהמועדון. זה מועדון שנתן לי מספיק כדי שארצה להחזיר לו ללא אינטרס ובהתנדבות מלאה".

מה בעצם קרה מאז שבנך עמית עלה לבוגרים?
"פתאום התערבב האינטרס ובאופן טבעי כאבא אתה רוצה את טובת הילד יותר מכל דבר אחר. החלטתי שבמצב כזה אני לא יכול לגייס כספים מספונסרים, שרבים מהם חברים שלי, ולהגיד תתרום סכום כזה וכזה כשהבן שלי בקבוצה. מעבר לזה, אנחנו משפחה של ספורטאים ואני מעולם לא התערבתי ולא שאלתי שאלות לגבי הילדים שלי, למרות שאימנו אותם מאמנים שאת חלקם אני מיניתי".

"עמית לא צריך אותי"

דוגמה להפרדה שעושה מוטי בין הפן האישי למקצועי הגיעה בקיץ שעבר, הרבה לפני שעלייתו לבוגרים של בנו הבכור עמדה על הפרק. יברבאום אירח בביתו את משפחתו של המאמן ארז בנודיס, שכלל לא ידע כי עמית משחק במחלקה והתוודע ליכולתו רק בשלב מאוחר יותר, במשחק אימון של קבוצת הנוער מול הפועל רעננה. "עמית היה בתקופה נפלאה ובארבעה משחקים ששיחק כפר סבא רשמה ארבעה ניצחונות", מזכיר האב. "בתבוסה לנס ציונה בנודיס החליט להוציא אותו בדקה ה-25 ומאז הוא אפילו לא מתאמן בבוגרים, כך שקרה כאן משהו חריג. אם הייתי רוצה שעמית יחזור להתאמן בבוגרים או יהיה בסגל יכולתי להרים טלפון אחד לשומי, ועל כל מה שהייתי אומר לו הוא היה אומר כן, אבל גם פה לא התערבתי. עמית הוא אישיות עצמאית, שחקן בפני עצמו והוא לא צריך אותי".

עמית יברבאום. צילום: עזרא לוי

עמית יברבאום. צילום: עזרא לוי

כמעט מיותר לציין שההשלכות להתרחקותו של יברבאום צפויות להיות הרסניות עבור כפר סבא. אחד מחבריו הקרובים הוא איש העסקים אמיר יקותיאל, שהשקיע לאורך השנים סכומי כסף גדולים במועדון והעונה משמש כספונסר הראשי של מחלקת הנוער. גם את מרבית הספונסרים שעל גבי השילוט סביב המגרש גייס יברבאום, ועל פי ההערכות כל אותם מקורות הכנסה לא ימהרו להמשיך ולתרום למועדון לאחר שיצא מהתמונה. "יקותיאל הוא אחד האנשים הכי טובים שיש בכפר סבא ועזר לכל בעלים, מי יותר ומי פחות", מקפיד יברבאום לשמור על דיפלומטיות. "אם ימשיך לתמוך? הוא ילד גדול ואני לא מתכוון לדבר בשמו. מה שכן, אין ספק שצריך נכס כמוהו בכל מועדון כדורגל". לגבי שאר הספונסרים המיודדים עמו הוסיף: “כנראה שיהיה להם הרבה יותר קשה לעזור לכפר סבא, אבל לכל אחד יש מחליף".

לאורך כל השיחה מבהיר יברבאום כי שום דבר, ודאי לא סכסוך זה או אחר עם הבן עידן, יכול לפגוע ביחסיו החמים עם האב יצחק שום, תחתיו התאמן בזמנו בנבחרת האולימפית ועמו הוא מצוי בקשרי חברות כבר שלושה עשורים. "לי ולשומי יש קשר מיוחד. כואב לו מאוד שאני ועידן בנתק, כי מבחינתו שני הילדים שלו רבו, אבל זה קורה במשפחות הכי טובות ואני עושה את ההפרדה. יצחק ואני עשינו עסקים יחד ולמרות פער הגילאים אנחנו חברים טובים שיושבים בפרלמנטים בעיר כבר הרבה מאוד שנים", מספר מוטי על טיב היחסים עם יצחק. "שומי הציע לי כבר עשר פעמים, ליד אנשים, לבד וגם ביום הראשון שהוא ושלמה שרף לקחו את הקבוצה, לנהל את המועדון ולהתמנות ליו"ר. סירבתי, כי אני חושב שמאחורי הקלעים יש לך יותר כוח ואנשים יודעים שאתה בא ממקום נקי. בנוסף אני עסוק בביזנס שלי ולא ראיתי לנכון להיכנס באמצע לעסק משפחתי של אב ובן".

שעות ספרות לפני שיצחק שום לקח לידיו את הקבוצה וחתם על הסכם העברת הבעלות מול סתיו שחם, הוא ישב יחד עם משה קצב בסלון ביתו של יברבאום. "ביקשתי אז משומי שלא ייקח את הקבוצה", חושף יברבאום. "שומי הוא הטל ברודי של הפועל כפר סבא ולמעשה שם אותה על המפה, אבל להיות בעלים של מועדון כדורגל זה הדבר הכי כפוי טובה שיש. אמרתי לו שבסופו של דבר כולם יקללו אותו, יקראו לו קמצן, אף אחד לא יעריך את העבודה שלו ואפילו ילדים ביציע שלא יודעים מיהו ילכלכו עליו. לצערי זה לא רחוק משם. מצד שני, אסור לשכוח שאם שומי לא היה לוקח את הקבוצה היא הייתה הולכת לפירוק. סתיו שחם איים שייקח אותה לפירוק, שחרר שחקנים ומכר שחקני נוער. שנים לפני כעסו עליו שהוא לא לקח את כפר סבא, אבל אתה לא יכול להגיד לבן אדם באיזה מומנט לקחת או לא לקחת קבוצה. עמדתי לצדו ברגעים הכי קשים, ראיתי כמה הוא לוקח ללב ושאלתי את עצמי איך זה קורה לאיש החזק הזה שהיה במונדיאל, לקח תארים עם כפר סבא ואימן אותי באולימפית, כשברקוביץ', רביבו ונמני היו מפחדים ממנו. התשובה: קשה הרבה יותר להביא את היכולות והידע בבית שלך, כשגם הבן והנכד בתמונה".

כמו בני לוד, אחי נצרת ועפולה

כמי ששיחק מול יציעים מפוצצים באצטדיון לויטה, מה שנראה היום כחלום רחוק, ליברבאום כואב מאוד לראות את היציעים הריקים תמידית מאז עברה הבעלות על המועדון למשפחת שום. "זה מאוד כואב, כי עם השנים הקהל הולך ודועך. אני לא זוכר אווירה כמו במשחקים האחרונים בלויטה – קהל לא מתעצבן, לא מעודד, אפאתי. שומי לא אשם, כי הקהל בכפר סבא סופג בשנים האחרונות מהלומות ולהיות אוהד כבר הפך למשהו מזוכיסטי. עברנו פירוק ושמונה בעלים בעשר שנים, וזה לא שבכל פעם מישהו השאיר לאחר את הקבוצה במצב טוב – בכל העברת בעלות זה שהלך החריב עוד יותר. בדומה לנבחרת ישראל, אוהדי הפועל כפר סבא כל הזמן יוצרים לעצמם ציפיות, אבל צריך להגיד את האמת: בעשור האחרון הפועל כפר סבא הוא מועדון בינוני מינוס ברמה של ליגה לאומית, כמו בני לוד, אחי נצרת ועפולה. אנחנו עוד חיים על ההיסטוריה של האליפות והגביעים, אבל זה מהימים שבגין היה ראש ממשלה".

"חיים על ההיסטוריה". יברבאום. צילום: עזרא לוי

"חיים על ההיסטוריה". יברבאום. צילום: עזרא לוי

כידוע, בחודשים האחרונים סובל שום יצחק מבעיות בריאותיות ואינו מעורב בניהול בפועל. יברבאום מקווה שהוא ישוב לאיתנו בהקדם, אחרת כפר סבא תמשיך להיפגע. "אני מאחל לשומי בריאות ובטוח שהוא עוד לא אמר את המילה האחרונה. אם הוא לא יחזור מהר לעניינים כפר סבא תהיה בבעיה ולעידן יהיה קשה עד בלתי אפשרי לנהל את המועדון לבד", הוא קובע. "ניסיתי להסביר ליצחק שאין קשר בין שחקן ומאמן גדול לבין להיות בעלים ועכשיו הם משלמים שכר לימוד לא פשוט. עידן יצטרך להביא אנשי מקצוע ראויים ולנהל את העסק מלמעלה כי כדי שרוח הבעלים תורגש ברמה המקצועית, על הבעלים לעבוד עם הראש. לא יכול להיות שתהיה גם בעלים, גם מנכ"ל וגם מנהל מקצועי. כשהבעלים עובד כל היום פיזית ונמצא במגרש ובכמה תפקידים בו זמנית, הראש לא עובד. מחלקת הנוער לא טובה כבר המון שנים, אבל בגלל חילופי הבעלות התכופים שחקנים בכל פעם נטשו ואי אפשר לעשות הוקוס פוקוס. שוב, כדי לאושש אותה צריך אנשי ניהול ומקצוע ברמה הכי גבוהה שיש ובשנה הבאה עידן יהיה חייב להביא תוצאות כי בשורה התחתונה הנוער, נערים א’ ונערים ב' בליגה השנייה. לגבי שומי, אסור לשכוח שהוא תמיד שיחק עם השחקנים הכי גדולים ואימן בקבוצות הכי גדולות, אם בארץ ואם בחו"ל. מעולם הוא לא אימן וניהל ברמה כזו בינונית ועליו לעשות את ההתאמות. אין לו את היכולות הכלכליות לסחוף את המועדון לצמרת הכדורגל הישראלי, אז מה שהקהל צריך לצפות הוא שלפחות יבנה מועדון מלמטה עם מחלקת נוער טובה, שחקני בית, תשתיות לקבוצה הבוגרת וחיבור לקהילה – דברים שאוהדים מזדהים איתם. זה ביזנס שצריך ללמוד איך לנהל אותו והם עדיין לא שם".

"אין להם מושג למה הם נכנסים"

יברבאום, אוטוטו 46, הוא ביזנס ברוקר – מחבר בין אנשים בעולם העסקים ובעל המשרד הגדול בארץ בתחום. הבנתו בעסקים היא גם הסיבה שהוא סקפטי ביחס לאפשרות שעמותת האוהדים "הלב הירוק" תיקח על עצמה את הבעלות על הקבוצה כפי שהצהירה שברצונה לעשות. "אני בקשר טוב עם האוהדים ואוהב מאוד את ראשי העמותה לירון נוסובסקי וניר הורן", אומר יברבאום. "הם נותנים מעצמם ואוהבים את הקבוצה, אבל בסופו של דבר כשאני בא לעשות עסקה בעולם שלי והעסק עולה לצורך העניין שלושה מיליון שקלים, הדבר הראשון שאני מבקש הוא לראות הוכחה שיש לך את הסכום הזה בחשבון. בלי זה אי אפשר להתקדם אפילו למו”מ. אני לא חושב שיש להם את היכולות הכלכליות והניהוליות להחזיק מועדון כדורגל ואמרתי להם את זה, כי הם חברים יותר מדי קרובים לי מכדי שאשקר או אשלה אותם. אין להם מושג למה הם נכנסים. להחליף את שום בשום ובמקום שמונה בעלים יהיו תשעה או עשרה, לא יעזור לנו ואני לא חושב שעם העמותה כבעלים יהיה טוב יותר".

מקצועית אין הרבה להרחיב על קבוצה שלא ניצחה במשך סיבוב שלם משחק בית, אבל אחד הדברים שהכי הפריעו ליברבאום הוא פיטוריו של ארז בנודיס, שלא היו על דעתו. "אפשר היה לחכות או לוותר על זה", הוא אומר. "במבחן התוצאה בנודיס הגיע אחרי 11 הפסדים בעונה שעברה ועשה משהו שהוא כמעט בלתי אפשרי. שומי היה על הקווים, כמו גם חיים שאבו וריימונדאס ז’וטאוטאס, ואף אחד לא הצליח לעצור את הסחף עד שבנודיס השאיר אותנו בליגה בארבעה משחקים. אם היינו יורדים לליגה א' הייתה התפרקות טוטאלית. העונה הוא עזב במקום שממנו עולים ליגה, כך שאף אחד לא יכול להגיד שבנודיס לא הצליח, אפילו בענק. נכון, הכדורגל לא היה טוב, אבל ממתי יש כדורגל טוב בליגה הלאומית?". על החשש הגדול שהמועדון שלו בדרך להפוך לסוג של מכבי הרצליה הוא מגיב בביטול: "לא יקרה. מסורת וקהל אי אפשר לקנות בכסף".

"מסורת וקהל אי אפשר לקנות בכסף". יברבאום. צילום: עזרא לוי

"מסורת וקהל אי אפשר לקנות בכסף". יברבאום. צילום: עזרא לוי

בחשבון אחרון, ולמרות הקולות הגוברים להפקיע את הקבוצה מידי המשפחה, נראה כי מה שהיה הוא שיהיה. עידן שום הצהיר לא פעם ולא פעמיים שהמועדון אינו עומד למכירה, ובמצב העניינים הזה יקותיאל או רוכש פוטנציאלי דוגמת אלי טביב לא יעשו צעד אקטיבי בכיוון של רכישה. "שומי אמר משהו נכון – איך אפשר למכור את הבית שלך אם אתה לא רוצה למכור אותו?. כרגע הוא לא חושב על זה ואנשים מכבדים אותו”, מאשש יברבאום את הכיוון הכללי ואגב כך שולל את אופציית שובו למועדון בעונה הבאה. “לא אהיה מעורב, אבל כמובן שלעולם לא אפגע במועדון”, הוא אומר. “כשאתה מעורב ניהולית אתה לוקח איתך את המשחק שהיה עד המשחק הבא ולפעמים לא ישן בלילה. כיף לי עם החבר'ה ביציע ואני לא מפספס אף משחק – בבית ובחוץ. אם הפועל כפר סבא תצליח ותביא תוצאות, גם אם לא אדבר עם עידן שום ולא תיראה לי הדרך בה הוא מנהל את המועדון, אהיה הראשון לפרגן לו. בינתיים אני נהנה לשים עלי את הצעיף ולהיות אוהד הפועל כפר סבא. ככה החיים שלי הרבה יותר יפים ונוחים".

תגיות:

אולי יעניין אותך גם

תגובות

2 תגובות
  1. אוהד ותיק ותיק

    מוטי יברבאום, איזה סמל ואיזה נעליים. במקרה הטוב, כדורגלן עבר בינוני לגמרי…

🔔

עדכונים חמים מ"צומת השרון כפר סבא"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר