שמורת פולג צילום משה גלעד
שמורת פולג צילום משה גלעד

צאו בחוץ: מסלולים מקוריים ואתרים היסטוריים לטיול ליד הבית

מדריכת הטיולים שרה רוטנברג והארכיאולוג חגי יוחנן ממליצים על טיולים באזור כפר סבא והסביבה

פורסם בתאריך: 2.4.18 07:51

האביב הקדים השנה וחול המועד הוא כנראה הזדמנות אחרונה לצאת וליהנות מקצת ירוק וטבע. מדריכת הטיולים שרה רוטנברג והארכיאולוג חגי יוחנן ממליצים על מסלולים מקוריים ואתרים היסטוריים באזור השרון

תצפית ע"ש הדר גולדין

"אני ממליצה לנסוע למושב סלעית הסמוך לכפר סבא ולעלות למצפה הדר, על שם הדר גולדין ז"ל שנפל במבצע צוק איתן", אומרת שרה רוטנברג. "רואים משם את כל השומרון, יש תצפית יפה על הר גריזים והר עיבל ובצד השני כל מישור החוף פרוש לרגלינו. לכיוון צפון רואים עד הכרמל, וביום של ראות טובה כדאי להגיע לשם ולצפות על ארץ ישראל".

סרן הדר גולדין התגורר בכפר סבא והתחנך בבית הספר אמי"ת מדעי כפר בתיה ברעננה. הוא נהרג ברפיח במהלך מבצע צוק איתן ב-2014. "מצפה הדר" לזכרו נחנך בשנה שעברה על שרידי מבנה מהתקופה הרומאית.

צעדה לזכר הדר גולדין בסלעית צילום אמי_ת

צעדה לזכר הדר גולדין בסלעית צילום: אמי"ת

פריחה ופסלים

"אני ממליץ לטייל עכשיו באזור השדות של נוף ים, ממזרח לאפולוניה", אומר הארכיאולוג חגי יוחנן, שחופר באפולוניה מ-1995 ולאורך השנים גם ניהל את הגן הלאומי שם. "עכשיו הכל פורח שם ובטח תוך כמה שנים יבנו שם, אז כדאי לנצל את התקופה הזו ולטייל שם. יוצאים מהגן הלאומי אפולוניה לכיוון צפון לפארק דינה וארסוף קדם, ואז עושים סיבוב לכיוון מזרח וחוזרים דרומה דרך שדות של חרציות ופרגים שצומחים לאורך כביש החוף ודרך עצי פיקוס עתיקים שצומחים שם ואפשר לעצור ולשבת בצלם".

פארק דינה הוא מעין מוזיאון פתוח של פסלים סביבתיים בשטח הפתוח דרומית למחלף שפיים, וניתן להבחין ביצירות האמנות בנסיעה בכביש החוף לכיוון דרום. הפארק קרוי על שם דינה מנהיים ז"ל (1951-2006) והפסלים בו עשויים מחומרים טבעיים כמו אבן ואדמה וחומרים ממוחזרים. משפחת מנהיים מהיישוב הלא מוכרז ארסוף קדם הקימה במקום גם גן בוטני ובו עשרות עצי פרי ונוי וניתן לטייל בו ובגלריה הפתוחה וכאמור לחזור דרך הפריחה העונתית.

אורך המסלול כשני קילומטר של הליכה קלה המתאימה למשפחות.

מבצר-אפולוניה ניר-קידר

מבצר-אפולוניה ניר-קידר

יער אילנות

"זה מקום מדהים עם אוסף עצים נדירים מרחבי העולם", מספרת שרה רוטנברג, מדריכת טיולים ותיקה באזור כפר סבא והשרון. "זה בעצם גן בוטני של עצים, כמו למשל אקליפטוס עם פרחים ענקיים, יש בו אלון שעם שמגדלים בפורטוגל כדי להכין ממנו פקקים לבקבוקי יין. זה מקום יפהפה, מוצל תמיד כי גדלים בו עצים ולכן הטיול בו לא קשה. לאחרונה קק"ל פתחה בו מרכז מבקרים אינטראקטיבי למבוגרים ולילדים. בעונה הזו הכל עוד ירוק ובעיני זה מקום יפהפה".

750 סוגי עצים צומחים ביער אילנות ומייצגים מבחר עצום של מקומות ברחבי העולם. סיור ביער הוא חוויה לאוהבי טבע והזדמנות לעריכת היכרות עם עצים זרים, מוזרים ומופלאים. לכבוד חג הפסח קק"ל פותחת את מרכז המבקרים ביער אילנות לקהל הרחב לביקורים מודרכים במהלך חופשת הפסח ובמהלך חול המועד. מרכז המבקרים האינטראקטיבי, שנחנך לאחרונה, מוקדש כולו לעצים, משלב את הטכנולוגיות החדישות ביותר בתחום, ומציע למבקרים בו חוויה מיוחדת במינה.

ההשתתפות בביקור במרכז מותנית בהרשמה מראש בטלפון: 09-8974800. הכניסה ליער האילנות מכביש 4 לכיוון צפון, בין צומת קדימה לפרדסיה.

 

הנוף של המרינה והים

"תל מיכל היה מוזנח לאורך שנים אבל לאחרונה נעשתה בו עבודה ומומלץ לטייל בו", אומר חגי יוחנן. "זה אזור מקסים, נחמד, עם נוף יפה למרינה ולחוף הים. על התל יש שרידים יפים של מצודה רומית ושל גת וממצאים ארכיאולוגיים אחרים. השביל מקיף את התל ומומלץ לעלות מצד אחד ולרדת מהשני ובכך להשלים מסלול מעגלי של כ-1.5 ק"מ נוחים להליכה. ביום של ראות טובה זה טיול מקומי נהדר".

בשנה האחרונה שינה תל מיכל את מראהו הודות לעבודה מסורה של מתנדבים מהרצליה והסביבה, שניקו את האתר וחידשו את פניו. בחג פורים השנה נערך בו הפנינג שמשך מעל 1,500 מבקרים שנהנו מפריחה משגעת ומאחד השטחים הפתוחים האחרונים בהרצליה. הגשמים שירדו מילאו את בריכת החורף שבתל, ושביל מיוחד הוכשר כדי לעבור גם בה.

המסלול חשוף ואינו מוצל ולכן בימים חמים כדאי לשקול לטפס אליו אחר הצהריים ולצפות ממנו בשקיעה. כמו כן, יש לקחת בחשבון שהמסלול אינו מומלץ למעבר עם עגלות ילדים.

תל מיכל. צילום איציק בן מלכי

תל מיכל. צילום: איציק בן מלכי

מישור החוף במיטבו

"ממחלף יקום לכיוון קיבוץ געש יש אזור של הליכה מאד יפה", מספרת שרה רוטנברג. "מגיעים לתחנת הדלק של יקום ומחנים שם, עולים על גשר הולכי הרגל מעל כביש 2 והולכים על שביל כורכר לכיוון חוף הים. בין וינגייט לגעש, מדרום לפולג ווינגייט. מגיעים לצוק שמעל הים ומשוטטים לאורכו. עדיף אחר הצהריים כי הנוף חשוף ללא צל".

זהו למעשה חלק משביל ישראל, שבדרך למצוק המשקיף לים עובר תחילה בין שדות ולאחר מכן בנוף הדיונות של מישור החוף. במצוקים אפשר לראות את שכבות החול שנלחצו אחת על גבי השנייה והפכו לכורכר האופייני לאזור השרון. בלי מבנים, בלי אטרקציות, בלי אתרים ארכיאולוגיים – רק טבע פשוט ויפה, ויופי של מקום לכוס קפה על הצוק מול הים.

חוף געש. צילום אלון רון

חוף געש. צילום: אלון רון

מים וצל לאורך הירקון

"אני מאד אוהבת את הירקון בעונה הזו, כי הוא מלא במים", מוסיפה שרה רוטנברג. "במיוחד אני אוהבת את אזור מקורות הירקון ואבו רבאח. המים שם נהדרים, קרירים ואפשר להשתכשך בהם. ההליכה היא בין עצים וצל, מכיוון שהולכים לאורך הנחל אז ברור שאין עליות כך שהמסלול אינו קשה. כיף של טיול".

אזור זה של הירקון לא סבל מהזרמת מי שפכים רבים כמו בחלקים אחרים בנחל ולכן נותר ירוק וטבעי. כדי להגיע אליו יש לנסוע מכיוון הוד השרון לצומת ירקונים וליד משתלת נוה ירק לפנות ימינה ולנסוע בכיוון דרום מערב לאורך הנחל עד לטחנת הקמח של אבו רבאח, השייח' הערבי ששלט באזור בסוף המאה ה-19 וניהל ביד תקיפה את המסחר בחיטה. מבנה הטחנה שופץ ושוקם בשנים האחרונות.

בית קברות עם נוף לווילות

קצת מפתיע לגלות בית קברות עתיק בין בתי פאר, אבל זה בדיוק מה שתמצאו בלב כפר שמריהו: בחורשת הארנים במרכז כפר שמריהו נמצא  מריכוזי הקבורה הגדולים באזור החוף. "זה קומפלקס גדול של כמאה מערות קבורה מהתקופה הביזנטית שנחפר לפני כעשרים שנה. עכשיו יש שם פריחה יפה של חרציות והרבה ירק, וזה נמצא בלב השרון, במקום נגיש וקל להגעה", אומר חגי יוחנן. "חלק מן המערות נחתמו והן חסומות ואין גישה אליהן אבל עדיין נותרו מערות רבות להיכנס לתוכן".

סלע הכורכר הרך, האופייני לאזור השרון, היה נוח לחפירת בית קברות ששימש את העיר אפולוניה הסמוכה במאה החמישית. ילדים ימצאו במערות אטרקציה מרתקת, זכרו להביא פנסים! את האתר מקיף שביל נוח להליכה. אתר מערות שמריהו נמצא ליד אנדרטת הבנים וניתן להחנות בחנייה הסמוכה.

 

שמורת שער פולג

"שמורת שער פולג היא מקום מצוין לטיול קל ונוח למשפחות, במסלול מישורי שאפשר להגיע איתו עד לים", מספר חגי יוחנן. "לשמורת שער פולג נכנסים דרך יקום. ממגרש החנייה הגדול של מה שהיה פעם אולם האירועים של קיבוץ יקום יש שביל שמוליך לכיוון שער פולג ואזור החציבה שנעשתה כדי לנקז את הביצה של הפולג לכיוון הנחל. זה מסלול מאד יפה, עם בריכות חורף ואפשר ללכת לאורך הנחל, לעבור מתחת לכביש 2 לכיוון הים וליהנות מכל הפריחה העונתית האופיינית לאזור מישור החוף".

נחל פולג אינו ארוך אבל סביבו כמה שמורות טבע שמזכירות איך נראה היה השרון עד לפני פחות ממאה שנים. בעבר חסם רכס הכורכר את זרימת המים בנחל, והמים העומדים הצטברו לביצה שגרמה למחלות. עוד במאה ה-19 חפרו תושבים מקומיים ויצרו פרצה, שהורחבה עם השנים, דרכה זורמים המים לים. מכאן מקור השם "פולג" (לפלג, לחלק), וגם שמה של השמורה "שער פולג". כיום זורמים בנחל בעיקר מי שפכים מטוהרים והזרימה בו איתנה מכביש החוף מערבה.

שמורת פולג צילום משה גלעד

שמורת פולג צילום משה גלעד

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"צומת השרון כפר סבא"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר