בלה מסיקה, חיים שסטל, אילנית מארק
בלה מסיקה, חיים שסטל, אילנית מארק

100 אחוז גבינה: שלושה תושבים מסגירים מתכונים לשבועות

לזניה זריזה, לחמניות גבינה וקינוח מנחם: שלושה תושבים מספקים שלושה מתכונים ביתיים לשולחן החג

פורסם בתאריך: 19.5.18 17:35

בואיקוס

מתכון של בלה מסיקה

בלה מסיקה, לשעבר יו"ר ועד ההורים העירוני בכפר סבא, מספקת מתכון ללחמניות גבינה מסורתיות שעובר במשפחה, עוד מיוון. "המתכון הזה עבר בירושה אצלנו במשפחה מסבתא בליקה, שעל שמה אני קרויה. היא במקור מיוון, וזה מתכון ללחמניות יווניות טיפוסיות. אין חג שבועות בלי הבואיקוס. הן מעדן בפני עצמן, אבל מי שרוצה להתפרע יכול לשים עליהן חמאה או גבינת שמנת. הילדים עפים על הלחמניות האלה. בנוסף, אני מכינה בערב החג פשטידות, בצל ופטריות, תפוחי אדמה מוקרמים בתנור ורביולי, ולקינוח עוגת גבינה טובה".

בלה מסיקה

בלה מסיקה

המצרכים: 2 כוסות קמח תופח או 2 כוסות קמח רגיל עם כף אבקת אפייה, 1 קופסת שמנת 9 אחוז, 100 גר' גבינת קשקבל מגורדת, 100 גר' גבינת פטה מגורדת, 1 קוטג', 1 ביצה, מעט פלפל שחור, מעט מלח.
אופן ההכנה: מערבבים את כל המצרכים יחד ויוצקים מהבלילה לחמניות על נייר אפייה. אופים בתנור בחום של 180 מעלות למשך כחצי שעה, תלוי בתנור. אם הבצק מעט רטוב לא להוסיף קמח, אלא לטבול הידיים בחלב וליצוק את הלחמניות.

 

לזניה חלבית

מתכון של אילנית מארק

אילנית מארק, תושבת שכונת יד התשעה בהרצליה, היא אמא לשלושה ילדים, עובדת בחברת היי-טק בתחום הרכש. במשפחה שלה, אין חג שבועות בלי הלזניה החלבית שהיא מכינה. "הלזניה זה ה-שוס לחג. מנה על בסיס חלבי עם עגבניות, בזיליקום, עם גבינה שמתבשלת בפנים, ואנשים מתים עליה. אצלנו במשפחה זו מנה מנצחת, מנה שתמיד חוזרים אליה ומבקשים אותה ולא נמאס ממנה. זו קצת מנה לעצלנים כי אין בה הרבה עבודה, והיא טעימה. אני מכינה אותה הרבה למשפחה ולחברים והיא הכרחית לשולחן החג שלנו".

אילנית מארק

אילנית מארק

המצרכים: 4 קופסאות קוטג' שטראוס, 4 ביצים, 1 חבילת אטריות רחבות, חבילת שימורי עגבניות מרוסקות, כוס פתיתי גבינה צהובה או קשקבל, 1 בצל בינוני קצוץ, 4 שיני שום כתושות 6-7 עלי בזיליקום טרי, מלח ופלפל.
אופן ההכנה: את האטריות מרתיחים במים עם מעט מלח וכף שמן. כשהן חצי מבושלות מורידים ואז מהגז, מקררים, ומניחים בצד. מערבבים את הביצים והקוטג' יחד, מוסיפים כף וחצי מלח וחצי כפית פלפל שחור, ומניחים בצד. במחבת מטגנים בצל קצוץ לצבע שקוף, מוסיפים לו את שיני השום והעגבניות המרוסקות, מתבלים במלח, טועמים ומתקנים למידת המליחות הרצויה. נותנים לרוטב לבעבע במשך כ-20 דקות עד להצטמצמות הנוזלים.
הרכבת המנה: משטחים את האטריות בתבנית, מניחים מעל שליש מבלילה הקוטג' והביצים ומעל את רוטב העגבניות. בין לבין ניתן להוסיף פתיתי גבינה להעשרת הטעם. חוזרים על השלבים בשתי השכבות הנוספות. מכניסים לתנור בחום של 170 מעלות למשך כשעה.

 

בוקצ'ה

מתכון של חיים שסטל

חיים שסטל מרעננה, הבעלים של מסעדת מקום בלב, מוכר לא רק בזכות האוכל הטעים של המסעדה אלא גם בגלל הבוקצ'ה היוונית שהוא מגיש לאורחים כמנת קינוח חמה ומנחמת. "מאז ומתמיד אני מחובר ליוון, לאוכל, לתרבות ולמוזיקה שלה. את המנה הזו הכרתי כשהתארחתי בעיר יואנינה ביוון, וברחוב, עם המארח שלי, ראיתי מאה אנשים מחכים בתור לבוקצ'ה. המארח שלי סיפר לי שכל אמא יוונייה מכינה את המנה החלבית הזו, ושבמקום הזה יש את המנה הכי טובה בעיר. אז גם אני עמדתי בתור, וברגע שנתתי ביס מיד הרגשתי נחמה גדולה. התחלתי לחקור וללמוד על המנה וכשחזרתי לארץ היא הפכה לקינוח חלבי קבוע במקום שלי".

חיים שסטל

חיים שסטל

המצרכים: תבנית 30/30 ותנור שחומם מראש ל-180 מעלות, גליל בצל עלים פילו או פילו טורקי. למילוי: חצי ליטר חלב, 20 גר' קמח, 50 גר' סמולינה (קמח סולת דק), 150 גר' סוכר, 2 ביצים, 100 גר' חמאה. לציפוי : 2 ביצים, כף סוכר. בקערה נפרדת: גרידת לימון, סוכר, קינמון.

אופן ההכנה: מחלקים את בצק העלים לשתי חתיכות. אחת מניחים בתוך התבנית בצורה אחידה, עד הדפנות. מורחים חמאה מומסת על הבצק ומפזרים מעל סוכר וקינמון. מבשלים בסיר על אש גבוהה מחצית מכמות החלב. בקערה נפרדת מערבבים שתי הביצים. בקערה אחרת מערבבים את הקמח, הסוכר, הסמולינה ואת יתרת החלב שנשאר. מהחלב שהורתח שופכים מחצית לקערת הקמחים ומערבבים, ואז מחזירים את הכל לסיר ומערבבים כדי ליצור את הקרם, שבינתיים רותח ומבעבע. מורידים מהאש, מוסיפים את הביצים לקרם עצמו וגם את החמאה שחתוכה לקוביות. מערבבים היטב ויוצקים לתבנית המוכנה מעל בצק העלים. מפזרים מעל גרידת לימון, סוכר וקינמון ומכסים בדף הבצק שנותר. מעל, מפזרים שוב סוכר וקינמון ומכניסים לתנור למשך 20 דק' עד שהמנה מקבלת צבע זהוב.

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"צומת השרון כפר סבא"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר