ההצגה "אוכלים". צילום אמיר זלצר
ההצגה "אוכלים". צילום אמיר זלצר

מחזה חדש לאנסמבל תיאטרון כפר סבא: "יש פה שיעור יוצא מן הכלל באזרחות"

אנסמבל תיאטרון כפר סבא מעלה החודש את המחזה הסטירי "אוכלים", שנכתב בשנות ה־70 על ידי יעקב שבתאי ורלוונטי יותר מתמיד

פורסם בתאריך: 9.12.18 08:54

אנסמבל תיאטרון כפר סבא – תיאטרון עירוני לבוגרים הפועל בחסות אגף התרבות בעיריית כפר סבא – יעלה ב-15 וב-16 בדצמבר העלאה מחודשת של המחזה הסטירי "אוכלים", פרי עטו של המחזאי יעקב שבתאי ובבימויה של יהודית קוריס.

המחזה מבוסס על הפרשה התנ"כית של גזילת כרם נבות היזרעאלי בספר מלכים א'. המלך אחאב ואשתו איזבל, יחד עם שני יועציהם, אגב סעודת עבודה מלכותית, גוזלים את נחלת אבותיו של נבות, תוך העמדת השלטון מעל החוק ומעל ערך חיי הפרט. בתפקידים הראשיים משחקים יגאל אליאס (המלך אחאב), דנית לוי עמר (המלכה איזבל), עדנה קלינובסקי ואמיר כהן (כשני יועצי המלך, אביה ושנעי) ויהורם לוי (נבות היזרעאלי).

"ההצגה, שהיא משל פוליטי-חברתי, מדברת על אמירתו הנצחית והאלמותית של הנביא אליהו 'הרצחת וגם ירשת'", מסביר מנהל התיאטרון ואחד השחקנים, סא"ל במיל' אמיר כהן, שציין השנה עשור לייסוד התיאטרון, "מדהים לחשוב איך יעקב שבתאי כתב בשנות ה-70 מחזה שבו השורה התחתונה היא שחיתות שלטונית, שלא השתנתה מאז ועד היום. יש בו משפטים חזקים כמו של המלכה איזבל, שאומרת למשל 'מה הטעם ביושר שאין בו תועלת'. משפט אחר הוא 'אין חף מפשע, חף מפשע זה מצב זמני'. יש עוד כמה משפטים גאוניים כאלה שהמהדהדים בעוצמה ובאכזריות הקיומית שלהם, ולגמרי משליכים על המצב שלנו כיום בארץ ברמה המוניציפאלית והלאומית".

כלומר?

"אנחנו שומעים ברמה המוניציפאלית כמה ראשי ערים חשודים ונחקרים והורשעו בפלילים, וגם ברמה הציבורית. אנחנו נפגעים מזה כבר שנים ומדהים שזה ממשיך גם אחרי שזה נמצא בכותרות וגם אחרי שהכניסו נשיא, ראש ממשלה ושרים לכלא. ההצגה הזאת זועקת כמה זה כואב שזה ממשיך לקרות מסביבנו. הרי אחאב במחזה אומר שזה לא עניין אישי. הממלכה זקוקה לכך, זה לא לטובתו האישית כמלך. וכשאתה כל הזמן אומר שזה לטובת הממלכה – אז הכל מותר כי טובת הממלכה זו טובת אזרחיה. ושכל אחד יחשוב מה זה מזכיר לו".

מזל שיש תיאטרון להזכיר לנו.

"מזל גדול. מה שיפה לציין הוא שמעבר לתפקידים הראשיים כמעט כל האנסבמל משתתף במחזה מכיוון שיש הרבה תפקידים נפלאים בלי טקסט, וזה חלק מהבימוי הנפלא של יהודית. לא סתם קוראים לזה "אוכלים", כי חלק מהדגשת הסיאוב וההתבהמות זה שאנחנו אוכלים כמויות גדולות של אוכל אמיתי על הבמה, כולל ממולאים ומה לא, שמגיע עם מלצרים. אלו האתנחתות הקומיות. אפשר לומר שזה מחזה מצחיק עם כאב, כמו כל סאטירה".

למרות המסרים, למה להעלות שוב את אותה הצגה?

"זו הצגה עם שליחות. אנחנו מזמינים 30 רכזים חברתיים של תיכונים מאזור השרון לצפות בה כי מבחנתנו כל תלמידי בתי הספר בארץ צריכים לראות אותה. יש פה שיעור יוצא מן הכלל באזרחות ואנחנו מקווים שב-2019 נופיע עם זה בעשרות בתי ספר".

אולי יעניין אותך גם

תגובות

תגובה אחת

🔔

עדכונים חמים מ"צומת השרון כפר סבא"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר