ערב שבת פרשת 'יתרו'
ט"ז שבט תשפ"ה
הדלקת נרות: 17:05
צאת השבת: 18:04

הרב יעקב מזרחי צילום פרטי
הרב יעקב מזרחי מספר על פרשת השבוע:
יתרו שהיה חותנו של משה לאחר ששמע הניסים ונפלאות שה' עשה לבני ישראל,
מגיע למדבר עם אשתו של משה ושני בניו.
משה מספר לחותנו על יציאתם ממצרים, על קריעת ים סוף, על המן היורד מן השמים, המים מבארה של מרים ועל מלחמתם נגד עמלק.
יתרו משיב עם הביטוי: 'ברוך השם'
יתרו רואה את משה שיושב לפני אלפי אנשים מהבוקר ועד הערב והוא משמש כשופט במחלוקות שביניהם.
ומעביר להם את חוקי ה' לגבי המקרים הספציפיים שלהם.
יתרו מציע מערכת שתאציל מהסמכויות של משה, כאשר הוא ימנה:
ראשי אלפים, ראשי מאות, ראשי חמישים וראשי עשרות.
כאשר הדרישה הראשונה היא שיהיו יראי אלוקים, והם אלו שישפטו את העם ברוב המקרים,
ורק מקרים מסובכים ביותר יגיעו לפתחו של משה רבינו.
משה אכן מיישם את עצתו של יתרו, ומקים מערכת היררכית – יהודית.
יתרו חוזר לארצו (רש"י מציין שהוא חזר על מנת לגייר את בני משפחתו).
עם ישראל עומד לרגלי הר סיני.
הם הגיעו למקום בחודש השלישי לאחר שיצאו ממצרים.
התורה משתמשת במילים "ביום הזה" ורש"י מציין שהביטוי ביום הזה בא ללמדנו שעלינו לראות את התורה כל יום כאילו היום ניתנה לנו מסיני.
משה רבינו עולה להר סיני לבדו לדבר עם ה', ואומר למשה שיגיד לעם ישראל לזכור הם אלו שראו מה עשה למצרים, וכיצד הוציא אותם "על כנפי נשרים",
וכן, כל זמן בו יישמרו את הברית עם ה', הם יהיו אוצרו של הקב"ה ועם סגולה.
ה' אומר למשה לומר לבני ישראל לקדש את עצמם.
עליהם לטבול במקווה, ועל בעל ואישה להבדיל עצמם במשך שלושה ימים.
ומורה לו להציב גדרות מסביב להר סיני ונאסר על כל אדם או בהמה לעבור את הגדרות ולעלות להר.
ביום השלישי (בתאריך ו' בסיון) בבוקר, החלו קולות רעמים וברקים וענן כבד
וקול שופר שהלך והתחזק הר סיני כולו נראה בעשן.
ה' מתגלה לכל העולם, ולכל כיוון אליו מסתכלים בני ישראל הם ממש רואים במוחש אלוקות.
עשרת הדברות:
1. להאמין בא-ל אחד
2. לא לעבוד עבודה זרה
3. לא להישבע בשם ה' לשקר
4. לשמור את השבת
5. לכבד את ההורים
6. לא לרצוח
7. לא לנאוף
8. לא לגנוב
9. לא להעיד עדות שקר
10. לא לחמוד את השייך לחברך.
בני ישראל רעדו מפחד
ובשתי הדברות הראשונות פרחה נשמתן כי לא יכלו להכיל את הגילוי הנפלא וה' החזיר להם בטל של תחיה (אותו טל בו יקומו בתחיית המתים).
כתוצאה מכך, ביקשו ממשה לעמוד בינם לבין ה' ולקבל ממנו את שאר הדברות.
משה אכן עשה כך והוא קיבל את כל שאר 611 המצוות שניתנו לו בסיני.
בהמשך, התורה מפרטת את האיסור של עבודה זרה.
**
עצתו של יתרו הייתה להאציל סמכויות ולמנות שרים שיסייעו למשה.
משה לא חשב בעצמו על כך.?
גם במעמד הר-סיני היה משהו דומה, משה רבנו לא הבין שהם לא מסוגלים לקבל את הדברים היישר מהקב"ה.?
ההסבר:
בהר סיני משה רצה לרומם את העם לדרגא בה יהיו מסוגלים לשמוע את הדברים ישירות מה'.
אלא שבני-ישראל טענו, כי התורה לא תיקלט בחושיהם הטבעיים והקב"ה הסכים עימם.
כך גם בהנהגת העם: משה רצה לרומם את בני ישראל אלא שזה היה מחזיק מעמד רק כל עוד העם נמצא במדבר.
לאחר שייכנסו לארץ ישראל לא יוכלו לשמור על זה.
ולכן הקב"ה אישר לקיים את עצת יתרו, להנהיג את העם באופן המתאים להם לתמיד.
וכך דרך התורה תחדור ותכשיר אותם ואת בניהם אחריהם לאורך הדורות.
שבת שלום.
תגובות