נרות שבת וחלת שבת Tomert Depositphotos.com
נרות שבת וחלת שבת Tomert Depositphotos.com

שבת שלום: כניסת וצאת השבת בכפר סבא ומסר מפרשת משפטים

פורסם בתאריך: 20.2.25 16:21

ערב שבת פרשת משפטים
מברכים חודש אדר

הדלקת נרות: 17:11
צאת השבת: 18:10

הרב יעקב מזרחי צילום פרטי

הרב יעקב מזרחי צילום פרטי

הרב יעקב מזרחי מספר על פרשת השבוע:

הפרשה פותחת במספר מצוות הקשורות לעבדות, חיוב הבעל לאשתו בנושאים של אוכל, ביגוד וחיובי אישות, וכן דינים של חטיפת ילדים ודיני הורג נפש בשוגג ובמזיד.

דינים של תקיפה ופגיעה.
"עין תחת עין, שן תחת שן".

אנו קוראים גם את הדינים על שור נגח, בור שהושאר ללא השגחה וכן דיני התגוננות כאשר גנב פורץ לבית.

דינים של היזק כספי, כישוף וכן עבודת אלילים.
כמו כן, מצווים שלא להתאכזר לגרים לאלמנות וליתומים, וכן שלא לתת הלוואות בריבית ליהודי אחר.

דינים על חילול הקודש, דינים של פדיון בן בכור ופטר חמור.

כמו כן מצווים אנו לשמור כשרות וכן איסור להגיש דיווח כוזב ודינים נוספים הקשורים לדין ומשפט.

התורה גם מצווה שבמקרה בו נראה את חמור שונאנו רובץ תחת משאו – עלינו לעזור לו, וכן אם נראה בהמת שונאנו שנאבדה לו – עלינו להשיבה לו.

מצוות הדין והמשפט ובהם האיסור לקחת שוחד, כיון שהשוחד יעוור עיני חכמים.

מצוות השמיטה, לפיה עלינו לעבוד בשדה במשך שש שנים, ובשנה השביעית לנוח ולתת לשדה גם לנוח.

התורה גם אוסרת עלינו להזכיר שמות של אלוהים אחרים.

כאן מקומם של שלושת החגים: פסח, שבועות וסוכות.

נאסר עלינו לבשל בשר בחלב.
רש"י מציין כי האיסור נכפל בתורה שלוש פעמים ללמדנו שלושה דברים: איסור אכילה, איסור בישול ואיסור הנאה.

ה' אומר כי הוא מתכונן לשלוח מלאך לפני העם שיביא אותם לארץ אותה הכין עבורם.

על העם לשמוע בקולו, וכך ה' ילחם באויביהם של עם ישראל.

כאשר בני ישראל יקבלו את הארץ המובטחת, עליהם לזכור שלא להשתחוות לאלילים של יושבי הארץ, אלא להרוס את הפסילים ובזכות כך יברך אותם ה' ויסיר מהם כל מחלה.

באם יילכו בדרך התורה והמצוות לא יהיה בהם עקר ועקרה, וה' יאריך את ימיהם.

ה' אף ילחם את מלחמתם עוד קודם שיגיעו לארץ כדי להבריח את האויבים.

משה רבינו הקריב קרבנות, והיזה מהדם על העם, והיה זה דם ברית – בדומה לדם ברית המילה.

בסיום ה' קורא למשה להר על מנת לתת לו את שני לוחות הברית.

משה עולה להר סיני ונשאר שם ארבעים יום וארבעים לילה.

**
ישנם בתורה שלושה סוגים של מצות: משפטים – ציווים שבני האדם מסוגלים להבין גם בשכלם.

חוקים – מדובר במצוות שאין לנו דרך להבין בשכלנו את הטעם (לדוגמא, טומאה וטהרה).

הסוג השלישי הוא עדות – מצוות שלא היינו חושבים עליהם בעצמנו,
ולאחר ציווי הקב"ה אנו יכולים לנסות ולהבין את הטעם והסיבה.
לדוגמא, שמירת שבת או השמירה על חג הפסח מועד יציאתנו מארץ מצרים.

המשפט העברי האותנטי הוא משפט התורה – המשפט היחיד שמתנהל בצדק אבסולוטי.

הוא גם מהווה עבורנו 'הוראות יצרן', כפי שאמרו חז"ל, שהקדוש-ברוך-הוא "אסתכל באורייתא וברא עלמא" (הסתכל בתורה וברא את העולם).

הכללים על פיהם נוצרנו הנם כללי החיים המתוקנים ביותר עבורנו, ואלה הם למעשה חוקי התורה.

שבת שלום.

תגובות

אין תגובות

אולי יעניין אותך גם

🔔

עדכונים חמים מ"צומת השרון כפר סבא"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר