ערב שבת פרשת 'אחרי מות – קדושים'
י"א אייר תשפ"ה
הדלקת נרות: 19:07
צאת השבת: 20:08
הרב יעקב מזרחי מספר על פרשת השבוע:
אחרי מיתת שני בני אהרון שאירעה בשל כניסתם לקודש הקודשים ללא רשות,
מצווה האלוקים למשה כי אהרון ייכנס לקודש הקודשים רק פעם בשנה: ביום הכיפורים.
בהזדמנות זו הוא מוסר לו את ההלכות המיוחדות הקשורות ליום זה.
מדי שנה יצומו בני ישראל ולא יעשו כל מלאכה.
כי ביום זה יכפר עליהם האלוקים מכל חטאיהם בשנה שחלפה.
לקודש הקודשים ייכנס הכוהן הגדול כשהוא לבוש בבגדים לבנים ויקטיר שם קטורת.
יביא פר לחטאת ככפרה עליו ועל בני משפחתו, איל לעולה; ושני שעירים עליהם הוא עורך הגרלה:
האחד משמש ככפרה על חטאי בני ישראל ונהרג על-ידי שליח מיוחד המוביל אותו למדבר ("לעזאזל"), והשני מוקרב על המזבח.
מדם הקורבנות השונים הוא יזה על פרוכת קודש הקודשים ועל קרנות המזבח.
הקרבת קורבנות לקב"ה מותרת רק באוהל מועד, ואדם שיקריב מחוצה לו ייכרת מקרב בני ישראל.
כמו-כן, אסור לאכול דם "כי נפש הבשר בדם היא". האוכל דם ייענש אף הוא וייכרת מקרב העם. כאשר שוחטים חיה או עוף, יש לכסות את דמם בעפר.
"כמעשה ארץ מצרים אשר ישבתם בה לא תעשו" מזהיר ה' את בני ישראל, ו"כמעשה ארץ כנען אשר אני מביא אתכם שמה לא תעשו, ובחוקותיהם לא תלכו".
הפרשה מפרטת את קרובי המשפחה השונים איתם אסור להתחתן ולקיים יחסי אישות עמם, לצד האיסור לקיים יחסי אישות עם אישה נידה, משכב זכר או בהמה.
אם בני ישראל ייזהרו לשמור איסורים אלו, הארץ לא תקיא אותם כפי שהקיאה את יושבי הארץ הקודמים.
פרשת קדושים:
כוללת דינים יסודיים רבים ונמסרה לבני-ישראל בהתכנסות של העם כולו.
"קדושים תהיו כי קדוש אני ה' אלוקיכם".
דינים שבין אדם לחברו,
לכבד את ההורים, ולא יכול לבוא על חשבון השבת אותה יש לשמור. המקלל את הוריו דינו – מיתה.
איסור לגנוב ולגזול, להישבע לשקר במשפט על דיני ממון; אסור לקלל; אין להכשיל עור או לייעץ לאדם שלא מתמצא בתחום מסויים עצה לא הוגנת; אסור לרכל;
אם ניתן להציל אדם מסכנת חיים, יש לעשות את כל האפשר כדי להצילו.
אסור לשנוא יהודי נוסף, אך יש להוכיחו כשהוא מתנהג לא כראוי;
אסור לנקום באדם שגמל לנו רע או לנטור את שנאתו בלב ולהזכיר לו את מעשיו לאחר מכן.
ואהבת לרעך כמוך.
לקום מפני שיבה ולכבד פני זקן.
איסור לבזות את הגר. ולהקפיד על מסחר הגון ולא לרמות.
על בעל שדה להקפיד על:
בשדה שיבולים, יש להותיר חלק המכונה "פאה" המוקדש לעניים שרשאים ליטול ממנו כשיחפצו.
כאשר קוצרים את שיבולי השדה ומן הקציר נושרים שיבולת אחת או שניים, יש לאפשר לעניים לקחת אותם;
בשעת בצירת כרם, יש לאפשר לעניים לקחת ענבים שנשרו מן האילן או אשכולות שלא התפתחו כל צורכן.
בשלושת השנים הראשונות לנטיעת אילן אין לאכול את פרותיו – ערלה.
ובשנה הרביעית הפרות מכונים "נטע רבעי" ויש להביא אותם לירושלים ולאוכלם בטהרה, או לפדות אותו בכסף עמו ניתן לרכוש בירושלים מאכלים אחרים ולאכול אותם שם בטהרה.
אסור להרכיב שני מינים שונים בכלאיים (כמו גפן וחיטה).
איסור זה חל גם על הרכבת חיות ממינים שונים ועל לבישת בגד המורכב מצמר ומפשתן ("שעטנז").
אין לעסוק בחיזוי עתידות או לפנות לאובות וידעונים הפועלים בכוח הטומאה כדי לחזות עתידות.
מנה העובדי האלילים לערוך מדורה ולהעביר בה את הילדים.
אדם העושה זאת דינו מוות, הוא לא ייענש בידי אדם הוא ימות בידי שמים.
מנהג עובדי האלילים הוא לגלח את פאת ראשם ואת זקנם ולפיכך נאסר על היהודים לעשות זאת.
כמו-כן, לשרוט בבשר האדם כאות אבל או נתינת כתובת קעקע בגוף האדם אסורים אף הם.
דינים נוספים:
אדם שהביא קורבן שלמים לבית המקדש רשאי לאכול אותו רק ביומיים לאחר-מכן;
אין למעביד להשהות את משכורת עובדיו;
על הדיין לשפוט בהגינות, ולא להטות את הדין בשל מסכנות העני או בשל כבוד העשיר.
אדם ששכב עם שפחה חצי משוחררת ("חרופה") יביא קורבן אשם לבית המקדש.
"לא לאכול על הדם". מפסוק זה נלמדים דינים רבים, ביניהם הצורך להמתין למיתת הבהמה הנשחטת לפני האכילה ממנה.ש
לשמור את קדושת השבת וכן את קדושת המקדש;
אין להפקיר את הבת לזנות.
בשל קדושתם של בני-ישראל, עליהם להיזהר שלא להיכשל בדיני העריות השונים.
חלק נוסף של קדושה הוא קדושת האוכל: על בני-ישראל לאכול רק אוכל כשר, ולהבדיל בין הבהמה והעוף הטהורים ובין אלו הטמאים.
**
בפרשה מופיעה המצווה "ואהבת לרעך כמוך".
הבעל שם טוב קבע את אהבת ישראל כיסוד בחסידות.
כל יהודי צריך להשתדל לתת בגשמיות וברוחניות ליהודי שני!
הרבי מליובאוויטש לימד אותנו, שבאהבת ישראל צריך "לעסוק" כמו סוחר בעסק שלו.
סוחר שרוצה למכור, פותח חנות באיזור הומה אדם, תולה עליה שלט הכי בולט, הולך למשרד פרסום מצליח, מפרסם בעיתונות מודעה עם כל הגימיקים, לשכנע את כולם, שאצלו הכי כדאי לקנות.
וככה צריך להיות ה"עסק" עם יהודי שני, אומר הרבי.
לא לשבת בבית ולחכות, שאולי תיפול עלינו איזה מצווה, אולי מישהו יבוא.
צריכים לחפש ולהשתדל בכל דרך לעשות טובה ליהודי, לתת לו בגשמיות וגם ברוחניות.
שבת שלום
תגובות