בית הספר ברנר בכפר סבא. צילום עזרא לוי
בית הספר ברנר בכפר סבא. צילום עזרא לוי

רב חב"ד העביר שיעור על ט"ו בשבט בבית הספר. בניגוד לסיכום, אף אחד לא סיפר להורים

אמא לתלמיד בברנר טוענת שההנהלה הפרה סיכום עם ההורים לפיו היא תיידע אותם על פעילות של עמותות חיצוניות בבית הספר. מכתב שכתבה והתפרסם בפורום החילוני עורר סערה. ועד ההורים: "פעילות ט"ו בשבט כללה גם ביקור של עמותה חילונית"

פורסם בתאריך: 28.1.19 09:25

מכתב של אמא לתלמיד בבית הספר היסודי ברנר בכפר סבא, שפורסם בעמוד הפייסבוק של עמותת הפורום החילוני לפני ימים אחדים, מעורר סערה. במכתב מתלוננת האם על כך שהרב של חב"ד בכפר סבא, יוסי ליפקין, העביר שיעורים לט"ו בשבט בבתי ספר חילוניים ממלכתיים בעיר, בניגוד לסיכום של הנהלת בית הספר עם ההורים לפיו ההנהלה תיידע את ההורים על כל פעילות של עמותה חיצונית בבית הספר.

מנגד, חברים בוועד ההורים בבית הספר ברנר אומרים כי ידעו על הפעילות מבעוד מועד, ושהפעילות נועדה בין השאר "לאזן פעילות ט"ו בשבט בגוון חילוני, שעסקה בחקלאות והתקיימה במועד סמוך". גורמים בוועד אמרו כי הם בודקים האם ההורים בכיתה עצמה שבה התקיימה הפעילות של הרב ליפקין היו מיודעים לכך שאירוע של חב"ד אמור להתקיים. "אם נפל פגם וההורים לא יודעו, הרי הוא טכני", אומרים הגורמים.

גורם בוועד ההורים בבית הספר מסביר שהנהגת ההורים החלה בשנת הלימודים הנוכחית הליך של הכנסת תוכן פלורליסטי לשיעורים העוסקים בחגי ישראל בבית הספר, ומועברים כיום על ידי מגוון של עמותות, בהן חילוניות כמו בינ"ה ואונים ובהן דתיות כמו חב"ד. זאת בעקבות טענות של הורים בשנת הלימודים שעברה. "מדובר בתהליך שהחל עוד בשנת הלימודים הקודמת, בעקבות דרישות של הורים לייצוג יותר נרחב של דעות. החלטנו להיות קשובים ושולבו בוועד נציגים מוסכמים מטעם ההורים שבאו בטענות מלכתחילה. לכן החלטנו השנה להציג בפני התלמידים מגוון של דעות והלכה למעשה בפעילות ט"ו בשבט שהתקיימה, שמעו התלמידים שיעור ברוח חילונית של עמותת בינ"ה, ובסמוך שיעור של הרב ליפקין. מדובר בתהליך הידברותי מתמשך שיימשך מול הנהלת בית הספר גם לקראת מועדי ישראל שעוד יגיעו".

גם הרב ליפקין אומר שהפעילות תואמה כבר בתחילת שנת הלימודים עם הנהלת בית הספר. "מיותר לציין שאין בה שמץ של הטפה", אמר לצומת השרון.

הפוסט גרף יותר מ-1,000 לייקים ומאות תגובות. בני משפחתו של הרב טענו בתגובות לפוסט כי מדובר באדם שנחשב אצל מאות רבים "לאבא רוחני, אוהב ומכיל, כזה שרבים מכירים בו כהרבה מעבר לעוד רב שהעביר סדנא על ט"ו בשבט וערכי המסורת". בתו של הרב, מושקי ריבקין, כתבה: "מעט אור דוחה הרבה הרבה חושך". מנגד, השיבו לה בין השאר: "אבא שלך יכול להיות איש מקסים ונדיב אבל הוא לא יכול להיכנס להנחיל לילדים חילוניים את השקפת עולמו מבלי הסכמת הוריהם – בדיוק כפי שהיית אתה מתרעם אם היה מגיע מורה מקסים ונדיב מעמותה חיצונית ללמד ילדים דתיים מהו אתאיזם".

במכתב של האם מברנר ביא כותבת כך: "היום הופתעתי לגלות שלכיתה של בני, כיתה ה', הועבר שיעור על ידי הרב יוסי מחב"ד, שבית הספר מרבה לשתף אתו פעולה. בני סירב לקחת חלק בשיעור בנימוק ש'אמא לא מרשה לי'. אני לא ידעתי מראש על הפעילות, אבל זו הייתה דרכו של בני להביע מחאה נגד הפעילות. החברים שלו סיפרו לו שהם צפו בסרטון על דרכה של התורה ועל הציווי 'והגית בו יומם ולילה'. הרב המשיל את לימוד התורה לתאנה (שכן כדי לאכול את פירותיה, זקוק אדם להתמדה, לסבלנות ולאורך רוח כמו בלימוד תורה). לקראת סוף הפעילות מזגו לילדים תירוש ובירכו עליו, והרב חילק לילדים פירות יבשים וחטיפים".

עוד היא כותבת כי הרב מנחה פעילויות בבית הספר מזה שנים רבות, אולם היא בכל זאת הופתעה משום שמספר אימהות חילוניות ביקשו בשנת הלימודים הקודמת לקבל תוכנית של הפעילויות של עמותות חיצוניות המתוכננות לשנה הקרובה. "המנהלת הבטיחה ליידע אותנו מראש על פעילויות כאלה", כותבת האם, "מספר חודשים לאחר מכן, הופתענו לקבל מייל בצהרי היום המבשר שלמחרת מתוכננת פעילות של עמותה דתית (אומ"ץ) שתארך כמחצית מיום. עלה חשד שהאיחור בהודעה היה מכוון, באופן שיקשה על ההורים להתארגן ולמחות או לשלוח נציג מטעמם. קבוצת ההורים החילוניים סערה והידיעה אף הגיעה לתקשורת (בידיעה של צומת השרון שפורסמה בחודש מרץ 2018).

היא כתבה גם שצוות בית הספר "הסביר שמדובר בטעות, התנצל ואף הזמין אותנו לפגישה מרובת משתתפים שכללה גם נציגות מהסגל החינוכי ואת הורי הוועד המוסדי (שרובם אינם מתנגדים ל'קצת מסורת'). בפגישה הודגש כי ההודעה המאוחרת מקורה בטעות. אנו הדגשנו את עלבוננו מהפרת הסיכום. סוכם כי בשנה הבאה, הלא היא השנה הנוכחית, תכנית הפעילויות החיצוניות יסוכמו יחד אתנו, וכך אכן קרה. לאור הסיכום הזה, הופתעתי. גוף חיצוני שוטף את מוחם של הילדים באין מפריע, וההורים לא יודעים דבר אלא בדיעבד. אגב, המורה לא מצאה לבני פעילות חלופית, והוא ישב וקרא ספר שהביא מהבית. אפשר להאשים אותי שאני מרגישה מרומה?".

מוועד ההורים של בית הספר ברנר נמסר בתגובה: "ועד ההורים המוסדי של ברנר פועל בשיתוף פעולה מלא עם הנהלת בית הספר, במטרה לתת מענה לדרישות ההורים לייצוג של מנעד נרחב של דעות בפעילויות השונות. זאת, בין היתר, באמצעות הקמת ועדה הבוחנת את הגופים הנכנסים לבית הספר. לגופו של דבר – פעילות ט"ו בשבט שבנדון כללה ביקור של עמותה חילונית בכיתה האמורה, שהתקיימה בסמוך לפעילות של הרב. מדובר בפעילות מקסימה שזכתה לתגובות חיוביות".

חבר מועצת העיר מהקואליציה מאיר מנדלוביץ' מסיעת מרצ, התייחס לטענות הללו ולטענות הורים נוספים בבתי ספר אחרים להדתה בעמוד הפייסבוק שלו וכתב בין השאר: "בכל מקרה, זכותכם כהורים להיות מיודעים מראש על כל כניסה של גורם חיצוני וזכותכם לדרוש שילדיכם לא יכנסו לפעילות. על בית הספר לדאוג לילדים לפעילות חלופית ראויה ומכבדת. יש לנו זכות להיות חילוניים ולחנך את ילדינו על פי דרכנו. אנחנו לא צריכים להתנצל. ראו פירוט של הזכויות באתר של הפורום החילוני".

מסיעת מרצ נמסר בתגובה: "סיעת מרצ פועלת להבטיח שהורים יוכלו לחנך את ילדיהם על פי תפיסת עולמם. כך קובעות גם תקנות משרד החינוך. אין סיבה לכך שהחגים יילמדו על ידי גורמים חיצוניים ולא על ידי מורי בית הספר. אנחנו פועלים באופן זה גם בהדברות עם ההורים וגם במישור העירוני".

תגובת הרב ליפקין: "הפעילות מתקיימת מטעם המחלקה למורשת ישראל בעיריית כפר סבא מעל 25 שנה בבתי הספר הממלכתיים בעיר, לשביעות רצון המורים התלמידים ההנהלה והפיקוח. התוכנית מאושרת על ידי משרד החינוך במסלול הירוק להפעלה בבתי הספר הממלכתיים, מיותר לציין שאין בה שמץ של הטפה. מועדי הפעילות תואמו כבר בתחילת השנה עם הנהלת בתי הספר".

הישארו מעודכנים בכל הסיפורים החמים בכפר סבא:

תגובת משרד החינוך ותגובת העירייה יובאו כשיתקבלו.

אולי יעניין אותך גם

תגובות

12 תגובות
  1. משתמש אנונימי (לא מזוהה)

    עיתונאות במיטבה. להעתיק פוסט מבלי לבדוק עובדות. לעשות שיימנג מבלי אפילי לטרוח לבדוק אם יש אמת בפרסום.
    אתם נותנים משכורת "לעיתונאי" ?

  2. א

    לאמא מברנר. תזמיני כומר לבן שלך שיסביר לו על חג המולד ותעזבי את בית ספר בשקט, הזויה שכמוך כאילו שמחבלים נכנסו לבית הספר.

  3. שושי כהן

    פשוט עצוב מאוד אנו בארץ ישראל יהודים שחייבים ללמוד את המורשת שלנו ולדעת מי אנחנו אז קצת יהדות מקפיצה את האנשים בושה וחרפה לא מבינה את ההורים וחוץ מזה שהרב ליפקין אדם מקסים ומאור פנים לכל אדם ואדם אז זו זכות לשמוע ולהפנים ..

  4. איילת

    בבחירות האחרונות הצבעתי מרץ למועצה בעיקר בגלל האגנדה הסביבתית. אני חושבת שכנראה אין לכם צרות אמיתיות אם אתם עושים סערה על לא דבר. מי שיש לו מוח עצמאי וחושב לא מפחד לשמוע דעות שונות. אני למדתי בחבד. ביסודי. היו הרבה דברים שזכורים לי לטובה עד היום ובכל זאת אני חילונית כיום ועשיתי בחירות חופשיות בחיי. לדעתי אין צורך לפחד מלשמוע קצת מסורת.

  5. גאיה

    יש חיים מחוץ לפייסבוק, חוץ מהאמא האנונימית 99,9 אחוז של ההורים בעד המשך הפעילות של הרב יוסי בבית הספר… אתם נותנים במה למיעוט שבמיעוט שבאוכלוסיה הלוחם גם נגד ברית מילה ונגד כל סממן יהודי במדינה. הפעם באמת הגזמתם! מה שהיה טוב כל השנים פתאום נהפך לבעייתי?? את שטיפת המוח האמיתית מנסים לעשות הפורום החילוני ועיתונאי השמאל ה'נאורים' ויפי הנפש כאריה אברמזון וחבריו משוברים שתיקה. תפתחו לכם בתי ספר פרטים ושם תחנכו את ילדיכם כרצונכם, להתבוללות ולתרבות הגויים , אין לכם מקום בחינוך הממלכתי.

  6. הילה

    איזו בושה והגזמה!!! הרב הגיע להסביר קצת על מנהגי טו בשבט… אז?? אנחנו יהודים שגרים בישראל. מבחינתי זה מבורך!!! האמא האנונימית… הגזמת! תתעסקי בדברים יותר חשובים ואל תבזבזי לאף אחד את הזמן עם השטויות שלך! חבל שזה מה שאת מעבירה לבנך.

  7. אחדות

    אוי יוי יוי . . יהדות , מי שלא מקבל יהדות במדינת היהודים מקומו איננו במדינת היהודים .

  8. ליאת

    בעבר גרתי בכפר סבא ולקרוא ידיעה כזו כואב לי מאד. הרב יוסי ליפקין זכור לי הייטב ורק לטובה. מעולם לא הטיף או כפה את אמנותו על האחר . טוב יהיה אם גם חילונים כמוני וכמו ילדיי יזכו לשמוע מעט על היהדות והמסורת. ממתי זה נהיה משהו שצריך להוציא אותו מבתי הספר. זה פשוט יום עצוב לקרוא שיש הורה שמסרב שילדיו יהיו שותפים ללימוד מפרה ומקרב .

  9. אורן

    האמא שהתלוננה היא ממש אנטישמית . זה ממש יפה ללמוד קצת על מנהגי החג. מספיק עם האנטישמיות .

🔔

עדכונים חמים מ"צומת השרון כפר סבא"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר