צילום אילוסטרציה זאב שטרן
צילום אילוסטרציה זאב שטרן

הדתה בברנר? הורים סירבו לשלוח את ילדיהם ללימודים בגלל פעילות של תנועת אומ"ץ

אתמול בצהריים התבשרו ההורים כי פעילי העמותה הדתית-ציונית יעבירו הבוקר פעילות לילדים. המנהל החינוכי של אומ"ץ: "אין לנו מחשבה על הדתה"

פורסם בתאריך: 5.3.18 10:11

כמה הורים לתלמידים בבית הספר היסודי ברנר בכפר סבא החליטו שלא לשלוח הבוקר (ב') את ילדיהם ללימודים. זאת בעקבות הודעה שקיבלו הורי בית הספר מההנהלה, אתמול בשעה 13:00, לפיה הבוקר יעבירו פעילי העמותה הדתית-ציונית "אומ"ץ מפעלים חינוכיים" פעילות לתלמידי בית הספר לרגל 70 שנה למדינת ישראל. הורים אחרים ציידו את ילדיהם במכתב ובו בקשה שלא ישתתפו בפעילות של אומ"ץ.

אחת האימהות: "היה לנו סיכום עם מנהלת בית הספר שדברים כאלה נכנסים ללוח התכנון החודשי. לצערנו, הלוח לא התפרסם החודש וגם לא שעות הפעילות. ממה שאנחנו יודעים, הפעילות נועדה לכל שכבות הגיל בבית הספר. את ההודעה קיבלנו אתמול בשעה אחת בצהריים ומן הסתם בית הספר סגור ואין עם מי לדבר. היה כתוב שם על פעילות של 70 שנה למדינה, ובתוך זה גם פעילות של 'אומ"ץ מפעלים חינוכיים'. זה מרגיש כמו משבר אמון עם בית הספר. לעמותה עם זהות כזו אין מקום בבית ספר חילוני. מרגיז אותנו שבנות שירות לאומי מעבירות תכנים שמורות יכולות להעביר. את הילד שלי שלחתי עם מכתב בבקשה לא לשתף אותו בפעילות".

אם אחרת: "זה לא לעניין שזה נעשה בצורה הזו. בסופו של דבר, מי שמעביר ערכים של ציונות לא צריך להיות עמותת אומ"ץ מפני שלא נראה לנו נכון שהנושא הזה יועבר על ידי עמותה שמזוהה עם ערכים של בניית כוללים וישיבות. מדובר בבית ספר חילוני שיש בו מספיק ערכים אחרים שקשורים למסורת. אני אישית עשיתי לילד שיחה והסברתי לו מה הולך להיות ושיסתכל על כל הפעילות הזאת בעיניים ביקורתיות".

מטרות עמותת אומ"ץ, כפי שהן מוגדרות באתר העמותה, הן "הקמת וניהול של בית כנסת, ישיבה, כולל ותלמוד תורה, בניית שכונה דתית לחברי העמותה, פעילות צדקה וחסד, תמיכה לאברכים ולתלמידים מצטיינים, שירותי הדרכה וחינוך תורני ציוני". מי שמעבירות את פעילות העמותה בבתי הספר ברחבי הארץ הן בנות שירות לאומי. נציין שבתשובת העירייה לשאילתה שהגישה סיעת מרצ בתחילת שנת הלימודים, ובה דרשה לדעת אילו עמותות חיצוניות פועלות או יפעלו בבתי הספר בכפר סבא, לא נכללה עמותת אומ"ץ.

עוד נציין כי אומ"ץ פועלת תחת ארגון "זהות", איגוד המרכזים לזהות יהודית, גוף הגג של 40 עמותות שונות. מנכ"ל זהות, ישראל בן פזי, שנכנס בימים האחרונים לתפקיד, היה בתפקידו הקודם סמנכ"ל מפלגת האיחוד הלאומי, מפלגה ציונית דתית-לאומית ימנית שיושב הראש שלה הוא שר החקלאות אורי אריאל, חבר כנסת מסיעת הבית היהודי.

בעקבות הודעת בית הספר אתמול להורים על פעילות אומ"ץ שמתקיימת הבוקר, כתב יו"ר סיעת מרצ במועצת העיר, עילאי הרסגור-הנדין, בעמוד הפסייבוק שלו כך: "מה הייתם עושים אם היו מבשרים לכם היום בצהריים שהעמותה הזאת תלמד את ילדכם מחר ומחרתיים? זה בדיוק מה שקרה בבית הספר ברנר, בניגוד מוחלט להתחייבות שנעשתה בפנינו במועצת העיר שלא לבצע מחטפים מסוג זה, ללא יידוע ההורים זמן סביר מראש. ההדתה היא התקפה על אורח החיים החופשי. לא אסכים שכך יהיה. נילחם על הוצאת העמותות המפוקפקות ממערכת החינוך שלנו וננצח".

מאיר מנדלוביץ, חבר קבוצת "הורים חילונים בכפר סבא", הוסיף: "מה שקרה היום בבית הספר ברנר הוא תוצאה של חוסר הרצון של נבחרי העיר והמועצה להחליט ולקבוע סטנדרטים ברורים למערכת החינוך בכפר סבא. בהוד השרון המועצה אמרה אמירה ברורה על אילו גופים יכולים להכנס לבתי הספר בעיר. מועצת עיריית כפר סבא מפחדת, לא ברור ממה. נשמח לשמוע מהמתמודדים לראשות העיר אמירות חדות על כך שגופים שמסונפים למפלגת הבית היהודי לא ייכנסו לבתי הספר בעיר. יהדות וציונות לא שייכות לזרם אחד ואין סיבה שבעיר כמו כפר סבא בתי הספר יתנו לזרם הזה דריסת רגל בלעדית בבתי הספר".

המנהל החינוכי של עמותת אומ"ץ, דניאל גבאי, מסר בתגובה: "אנחנו אוהבים כל אחד ואחת מעם ישראל, לא משנה מה דעתו, ובין אם ייקחו את הפעילות ובין אם לא. התוכניות מאושרות ומפוקחות על ידי משרד החינוך, וזו בסופו של דבר בחירה שלהם. התכנים שווים לכל נפש והם כוללים ערכים, ערכים וערכים, בצורה חווייתית עם חיבור למקורות ועם מגוון דעות. גם במשפחה שלי יש אנשים שבחרו שלא ללכת בדרך הדתית ואני אוהב אותם מאוד. זה היופי בחברה ישראלית – שאנחנו צריכים להיות תמיד ביחד. אין מחשבה על הדתה לא בגלוי ולא בנסתר. הכל מתוך חיבור לעם ישראל".

תגובת העירייה: "משרד החינוך הינו הסמכות הבלעדית הקובעת ומפקחת על חומרי הלימוד, התכנים וכן על העמותות שיכולות להיכנס לבתי הספר. חשוב להדגיש כי בישיבת המועצה מיום ה- 3.1.18 שעסקה בנושא זה, הובהר לחברי המועצה כי עמותה זו קיבלה אישור  להיכנס לבית הספר ברנר להעברת פעילות ייחודית וחווייתית בנושא חגיגות 70 שנה למדינה.

יש לציין כי מערכת החינוך העירונית דוגלת בערכי הפלורליזם והסבלנות ושמה לעצמה למטרה לחשוף את הילדים למגוון רחב של השקפות עולם".

תגובת משרד החינוך: "מדינת ישראל היא יהודית ודמוקרטית, ומשרד החינוך ימשיך לחנך לאורם של שני ערכים חשובים אלה".

אולי יעניין אותך גם

תגובות

5 תגובות
  1. הדתה שמדתה

    מכירה מקרוב את הנפשות הפועלות וכל זה גורם לי לצחוק… קודם כל – שום בנות שירות. במקרה זה היה ארבעה בחורים דווקא (לא שאין בעמותה גם מדריכות בנות, ממש לא בשירות לאומי). שנית, הפעילות עסקה בציונות, לא ביהדות ובטח לא בהדתה. התלמידים, שהוריהם לא נבהלים מכיפה, שמעו על יצחק שדה, הרצל, דונה גרציה וכדו'. מורה אחת התרעמה כי הזכירו גם את אברהם אבינו, נו, בסדר.
    בקיצור, כדאי שבפעם הבאה הכתב שלהם יצא ממש לשטח וישמע מה באמת קרה

  2. משתמש אנונימי (לא מזוהה)

    מי שמעוניין בחינוך דתי שישלח את ילדיו לחינוך דתי. מי שמעוניין בחינוך חילוני שישלח לחינוך חילוני. כמו שעמותות חילוניות לא נכנסות בלית ספר דתיים, אסור שעמותות דתיות ייכנסו לבתי ספר חילוניים.

  3. משתמש אנונימי (לא מזוהה)

    ל"הדתה שמדתה".
    תרחיבי בבקשה, מה זה ציונות? איזו ציונות? אילו טקסטים נלמדו? על מה הם דיברו?
    ולמה עמותה צריכה ללמד ציונות? בית הספר לא מספיק?!?!?

  4. גיל

    המקום אחרון שיש בו הדתה זה בית ספר ברנר. ב 9 שנים האחרונות הילדים שלי לומדים שם תחת אותה הנהלה ואין אצלנו דבר כזה. גם הפעילות עליה נכתבה הכתבה היתה ראויה. אנא תנו לצוות החינוכי ללמד ותעבירו את מלחמות היהודים למקום אחר! חבל שמנסים לתפוס כותרות על חשבוננו

🔔

עדכונים חמים מ"צומת השרון כפר סבא"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר