בית הספר עטרת חיים. צילום עזרא לוי
בית הספר עטרת חיים. צילום עזרא לוי

ש"ס נגד העירייה: "300 תלמידי יסודי בכפר סבא לומדים בתת-תנאים בגלל החלטות פוליטיות"

רשת מעיין החינוך התורני של ש"ס ערערה על החלטת הוועדה המקומית של כפר סבא שלא לאשר הצבת מבנים יבילים בבית הספר עטרת חיים: "בין ההחלטה ובין שיקול תכנוני אין דבר וחצי דבר"

פורסם בתאריך: 20.11.19 08:27

פרסום ראשון: רשת "מעיין החינוך התורני" של ש"ס המפעילה את בית הספר "עטרת חיים" ברחוב סירקין בכפר סבא הגישה ערר לוועדת הערר לתכנון ובנייה במחוז המרכז, נגד ההחלטה – שהתקבלה חמישה ימים לפני תחילת שנת הלימודים, לדחות את הבקשה להיתר שהגישה העמותה להוספת חמש כיתות לימוד באמצעות הצבת מבנים יבילים בחצר בית הספר.

בערר שהוגש ב-22 באוקטובר השנה, נכתב כי "עניינו של ערר זה הינו בזעקתם של למעלה מ-300 תלמידי בית הספר היסודי אשר נאלצים ללמוד בתת תנאים, אך ורק בשל אמונתם הדתית ובשל העובדה שבעל כורחם הם משמשים ככלי לניגוח פולטי של בעלי השררה ומקבלי ההחלטות בעירייה, כחלק ממלחמת חורמה פוליטית כנגד הציבור הדתי בעיר".

על פי הערר ההחלטה שלא להציב את הקרוואנים התקבלה חרף המלצת מהנדסת העיר ותוך הפיכת החלטה קודמת של ועדת המשנה לתכנון ובניה לאשר את הבקשה, והכל ללא נימוק או הסבר. בעמותה מדגישים כי מלבד זאת, מדובר בבקשה התואמת את התב"ע והומלצה על ידי אגף החינוך בעיר וגורמי התכנון. "על פניו נראה כי העובדה שהבקשה הוגשה על ידי עמותה חרדית, עבור בית ספר דתי המקבל גם תלמידי חוץ היא שהכריע את הכף", נכתב. "שכן כפי שעולה מן הפרסומים בתקשורת מדובר במלחמה על אופי העיר בין הקואליציה לאופוזיציה. שכן, מבחינה תכנונית אין כל מניעה לאשרה".

"למעשה", נכתב בערר. "הסיבה להפיכת ההחלטה אינה ידועה, שכן אין כל נימוק בגוף ההחלטה". בעמותה מביאים ציטוט של סגן ראש העיר עילאי הרסגור-הנדין בצומת השרון לפיו "מדובר בעניין ערכי לחלוטין ומאוד נקודתי. אני מאמין שכמעט כל חברי המועצה היו מעדיפים שבית הספר הזה לא יהיה שם ושבכפר סבא יהיו מוסדות חינוך שמשרתים את תושבי העיר. ההצבעה שלי היא מטעמים עקרוניים שהמשאבים שלנו צריכים להיות מופנים לטובת תושבי כפר סבא".

"די אם נציין כי בקשה דומה להוספת כיתות לימוד שהוגשה על ידי בית הספר הדמוקרטי אושרה באותו הדיון ממש, על אף שטעמי ההתנגדות לבקשה זו היו חמורים לאין שיעור", נכתב. "בעניין זה צוטט מר הרסגור-הנדין ואמר: 'לצערי יש חברי אופוזיציה שהצביעו נגד רק כדי לנגח את הקואליציה ולא מטעמים ערכיים. למשל, צביקה צרפתי, שנשא נאום שלם נגד הצבת מבנים יבילים ועזב מיד אחרי זה כדי לא להצביע נגד הקרוואנים של המונטיסורי'. מדברים אלה עולה בבירור כי מדובר בהחלטה פוליטית באופן מובהק, אשר בינה ובין שיקול תכנוני אין דבר וחצי דבר".

בהמשך נכתב: "נדמה שאין צורך להכביר מילים באיסור המוחלט לערב שיקולים זרים בהחלטה תכנונית, על אחת כמה וכמה כאשר מדובר באפליה על בסיס זהות דתית המנוגדת לא רק לכללי הניהול התקין אלא פוגעת בזכות היסוד הבסיסית הקבועה בחוק יסוד כבוד האדם וחירותו. אשר על כן דין ההחלטה להתבטל".

בערר מוזכר כי אישור הבקשה להצבת הקרוואנים נעשה באמצעות קולו הכפול של ראש העיר שהכריע את הכף, אולם חבר ועדת המשנה פנחס כהנא הגיש בקשה לדיון חוזר ובדיון הנוסף ההחלטה לא עברה.

"בית הספר 'עטרת חיים' נוסד בשנת 1993 לפני הקמת שכונת המגורים", נכתב. "הצבת המבנים היבילים נועדה לפתור מצוקה ממשית שנכפתה על בית הספר אשר במהלך השנים 'איבד' כשבע כיתות לימוד, נלקחו מבית הספר כיתות גן ונהרסו מבנים".

עוד הם טוענים כי אין כל כוונה להפוך את בית הספר לבית ספר אזורי וכי הוספת הכיתות נועדה לאפשר תנאי לימוד ראויים לתלמידים הרשומים בבית הספר זה מכבר. "חשוב לציין שבית הספר מיצב את עצמו בשנתיים אחרונות כמוסד מצליח ופונה לאוכלוסייה מגוונת יותר מבעבר", הם אומרים. "לתושבי כפר סבא הלומדים בו  הוא מהווה פתרון יחיד שאין שני לו. שילוב תלמידי החוץ הינו שיקול חינוכי וממילא שאלת מקום מגוריהם של התלמידים ו/או אמונתם הדתית אינה רלוונטית לשיקול התכנוני. וממילא קליטת תלמידי חוץ אינה יוצרת חיסרון כיס לעיריית כפר סבא שכן היא מקבלת תשלום בגין כל תלמיד חוץ הן מהרשות המקומית השולחת בה מתגוררים התלמידים והן ממשרד החינוך". הדיון בערר אמור להתקיים ב-20 במרץ 2020.

בתוך כך נודע לצומת השרון כי בית הספר פועל כיום ללא כל הקצאה כנדרש. בשנה וחצי האחרונות התקיימו ארבע ישיבות שונות, שבהן מנהלי אגף החינוך (אורלי פרומן ואורי ארבל-גנץ) התנגדו למתן ההקצאה או העירו שהמבנה יכול לשמש את תלמידי העיר במקום תלמידים שמגיעים מחוץ לכפר סבא. ואולם, בישיבה האחרונה בחודש יוני, הוחלט על הארכת ההקצאה לשנה נוספת (עד סוף 2020). נסביר כי הקצאה למבנה עירוני מתחדשת מדי כמה שנים, אולם ההמלצה הזו טרם אושרה במועצת כך שלמעשה בית הספר פועל ללא הקצאה מחודש יולי. בנוסף לא נערך דיון בעירייה לגבי המדיניות בנושא, כפי שדרש מנכ"ל העירייה, איתי צחר.

תגובת עיריית כפר סבא לא התקבלה.

אולי יעניין אותך גם

תגובות

2 תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"צומת השרון כפר סבא"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר