אסנת ספורטה, רפי סער, עילאי הרסגור-הנדין. צילום אביבית איזקסון, ראובן קפונצקי, ליאור פילשטיינר

הקואליציה הפסידה: לא יוצבו קרוואנים בבית הספר התורני "עטרת חיים"

באופן חריג הצעה של עירית כפר סבא לא עברה אמש במליאת הועדה לתכנון ובנייה. נגד הצבת המבנים היבילים הצביעו גם חברי סיעת מרצ בקואליציה ומחזיקת תיק החינוך מסיעת ראש העיר, אסנת ספורטה, שאמרה: "זו לא הצבעה פרסונלית, לא הייתי מוכנה לתת לזה יד"

פורסם בתאריך: 27.8.19 09:21

חמישה ימים לפני תחילת שנת הלימודים ואמש החליטה מליאת הועדה המקומית לתכנון ובנייה במפתיע שלא לאשר הצבת חמישה קרוואנים בבית הספר עטרת חיים של "מעין החינוך התורני" של ש"ס בשכונת סביוני הכפר – זאת מאחר ובאופן נדיר וחריג ליו"ר הוועדה, ראש העיר רפי סער, לא היה רוב להעביר את ההחלטה כאשר 10 הצביעו נגד ושמונה בעד.

בין השאר הצביעו נגד ההחלטה יחד עם חברי האופוזיציה גם חברי הקואליציה שלו – שלושת חברי סיעת מרצ שנכחו בוועדה – סגן ראש העיר עילאי הרסגור-הנדין, פליאה קטנר ולירית שפיר שמש ומחזיקת תיק החינוך, אסנת ספורטה, מסיעתו של ראש העיר "דרך חדשה". לצומת השרון נודע כי מיד בתום ההצבעה פנו חברי הקואליציה ליועץ המשפטי כדי לבחון דרכים חלופיות שלא להותיר את תלמידי בית הספר ללא כיתות ללמוד בהם.

נזכיר כי מאז חודש יוני עלה אישור הצבת המבנים היבילים בבית הספר בוועדת המשנה כבר שלוש פעמים אך נדחה מעת לעת ככל שהסתמן שאין רוב להעביר את ההחלטה. ב-29 בילי השנה בוועדת המשנה הצליח ראש העיר לאשר את הצבת הקרוואנים תוך שהוא השתמש בקולו הכפול והכריע את ההחלטה. אולם חבר המועצה מסיעת "כפר סבא מתקדמת" פנחס כהנא מימש את זכותו החוקית וביקש לדון שוב בנושא.

טרם ההצבעות הדיון אמש במליאה היה סוער במיוחד. גם במרץ וגם ספורטה הסבירו את הצבעתם בכך שרוב תלמידי בית הספר אינם תושבי כפר סבא וכי הם סבורים שהכספים העירוניים צריכים להיות מופנים עבור תושבי העיר. בישיבה הצביעו גם על שני נושאים נוספים שביקש כהנא לדון בהם מחדש – שימוש חורג מיעוד של חניון לבאי בית העלמין פרדס חיים לחניון אוטובוסים ועמדת שטיפה לאוטובוסים בשטח של 8,500 מ"ר לתקופה של 6 שנים והצבת קרוואנים עבור כיתות לתלמידי בית הספר המונטיסורי, עבור מנהלה ושירותים בשטח בית הספר הדמוקרטי. שתי ההחלטות הללו עברו.

בית ספר "עטרת חיים". צילום עזרא לוי

ספורטה הסבירה לצומת השרון: "מדובר על בית ספר שלומדים בו 380 תלמידים ש-80 אחוז ממנו אינם תלמידי העיר אלא תושבי רעננה בעיקר. אנחנו בעיר לא משופעים בלשון המעטה בשטחים חומים לבניה של מוסדות ציבור ובטח מוסדות חינוך ואני חושבת שמבני החינוך צריכים לשרת את תושבי העיר. בנוסף באופן עקרוני מבנים יבילים צריכים להיות מוצבים במקרים קיצוניים בלבד. אנחנו נעדיף מבני קבע ואותם 60 תלמידים מהעיר מקבלים מבנה פחות ראוי בגלל שמועמסים עליהם תלמידים מחוץ לעיר. אילו הילדים האלה היו לומדים בבתי ספר ברחבי העיר הם היו זוכים לסביבת לימודים הרבה יותר ראויה. יש בעיר מוסדות חינוך אחרים שנותנים מענה לסוג הזה של האוכלוסייה ובנוסף יש כאן מצוקה תחבורתית קשה בגלל נוכחות של שלושה בתי ספר – סורקיס, חב"ד ומעיין החינוך התורני וזה לא נכון לאשר את גידול בית הספר".

לא יכולת לסייע לראש העיר לפתור את הבעיה?

"זה לא פרסונלי. אני נבחרת ציבור ומשרתת את האינטרס הציבורי של תושבי העיר לא שלי באופן אישי. חוץ מזה ברגע שמאשרים משהו – הוא מאושר. הצבה של חמישה יבילים זו השקעה של חצי מיליון שקלים. אני לא מאמינה שמישהו ירכוש מבנים בסכום כזה הוא יעשה את זה באופן זמני לשנה וחצי. בהצבעה הזו אנחנו מקבעים את המצב ואני לא הייתי מוכנה לתת לזה יד".

הרסגור-הנדין שהוא וחבריו הצביעו נגד כבר בפעם הראשונה אמר: "מדובר בעניין ערכי לחלוטין ומאוד נקודתי. אני מאמין שכמעט כל חברי המועצה היו מעדיפים שבית הספר הזה לא יהיה שם ושבכפר סבא יהיו מוסדות חינוך שמשרתים את תושבי העיר. ההצבעה שלי הייתה מטעמים עקרוניים שהמשאבים שלנו צריכים להיות מופנים לטובת תושבי כפר סבא. אין ספק שראש העיר עמד בפני דילמה לא פשוטה ואני לא הפכתי את החיים שלו ליותר קלים בהצבעה הזאת אבל אני מבין לחלוטין את המצוקה שאליה נקלעה המערכת. הפתרון יהיה להביא להקמת בית ספר ברשות אחרת שממנה באים רוב התלמידים ולעשות את זה בצורה חכמה ונכונה".

נתת איזו נקודה לאופוזיציה.

"לצערי יש חברי אופוזיציה שהצביעו נגד רק כדי לנגח את הקואליציה ולא מטעמים ערכיים. למשל צביקה צרפתי שנשא נאום שלם נגד הצבת מבנים יבילים ועזב מיד אחרי זה כדי לא להצביע נגד הקרוואנים של המונטיסורי. לא אוהב דו פרצופיות. פנחס כהנא הצביע גם נגד הקרוואנים של המונטיסורי שזה תמוה בעיניי כי אם אחרי היו מצביעים איתו בית הספר לא יכול היה להיפתח ב-1 בספטמבר. הרף שכהנא מציב הם בלתי אפשריות כי אם ההצעות שלו היו מתקבלות העיר הייתה הופכת למשותקת לחלוטין גם מבחינה תחבורתית וגם חינוכית".

פנחס כהנא והדר לביא

פנחס כהנא והדר לביא

"כבר בשנה שעברה ביקשו הצבת קרוואנים ובעירייה אמרו שיבדקו את הנושא החינוכי וגם את ההיבטים הבטיחותיים אבל דבר מזה לא נעשה ופתאום מביאים את זה לאישור", אמר כהנא. "אני הבאתי לדיון בישיבה שלושה נושאים שההתנהלות שלהם מבחינתי לא היו נכונים מבחינה תכנונית. זה לא סיפור פשוט שנותרו ילדים שכבר רשמו אותם ללימודים ללא כיתות, אבל עירייה לא מתנהגת ככה. לא רושמים קודם ילדים ושבועיים לפני פתיחת שנת הלימודים מבקשים לשים קרוואן. במתחם הזה לומדים 800 ילדים. איך שמים בחצר הזאת כמות כזו של ילדים – אני לא מבין את זה. יש שם גם בעיות תחבורה קשות. תאמין לי שאם היו עובדים יום ולילה ומשפרים הייתי מצביע אחרת. אבל כמתכנן במקצוע אני לא יכול להצביע בעד כזה דבר".

צרפתי: "ההצבעה הייתה עניינית ללא קשר לקואליציה ואופוזיציה. בית הספר עטרת חיים כבר לפני כשנתיים כשהוא נסגר ברעננה ועבר לכפר סבא באישון לילה, הובהר חד משמעית שבית הספר לא ייסגר אבל לא יהיה בו גידול במספר התלמידים. ההתנגדות שלי היא להצבת מבנים יבילים בבית הספר כחלק ממדיניות של שנים בעיר. בעניין המונטיסורי – אני בעד הקמתו. עזבתי את הישיבה מאחר ואחד מחברי המועצה הטיף מוסר באופן לא ראוי. כשמתחילים לרדת לרמה האישית אני לא מוכן להיות שם".

חבר המועצה המשנה לראש העיר אורן כהן מהקואליציה: "הצבעת חברי מועצת העיר שלא להוסיף מבנים יבילים איננה עניינית ונובעת ממניעים לא עניינים. ישבתי בישיבה ונדהמתי איך חברי מועצה מתארים כל אחד בדרכו את מגוון התירוצים מדוע לא לאשר את הוספת המבנים לתלמידים. בהחלטה זו דנו את התלמידים ללמוד בתת תנאים מבלי למצא פיתרון פדגוגי הולם או אפילו להחליט על עתיד בית הספר. לא ניתן שלא לחוש שהחלטה שכזו היא רק משום שמדובר בתלמידים דתיים חרדים. האם דמם של התלמידים שונה מדמם של יתר התלמידים? זוהי החלטה שדגל שחור ענק מתנוסס עליה ובושה שהתקבלה כך. לא ייתכן שדין אחד לתלמידים חרדים ודין שונה לאחרים. כל מגוון הטענות, לרבות אלו של השכנים הסמוכים ועצם הטענה שמרבית התלמידים אינם תושבי העיר, הם טענות שמוטב שיעלו בפורום מתאים ועם אנשי מקצוע מתאימים ובשיתוף הציבור ונבחרי העיר. ליבי ליבי עם התלמידים שנפגעו ומקווה שמי שהצביע נגדם יוכל להסתכל להם ביום ראשון בעיניים ולנמק את ההחלטה".

אולי יעניין אותך גם

תגובות

7 תגובות
  1. ראש עיר חלש

    מראש לא היה צריך להעלות את זה כאופציה,
    אם כל דיון במועצה היה ענייני,הכל היה נראה אחרת
    וראש העיר(התושב החוזר) היה הולך הביתה.

  2. איכפת לי

    בשקט בשקט אישרו חברי הוועדה "שימוש חורג מיעוד של חניון לבאי בית העלמין פרדס חיים לחניון אוטובוסים…..".
    שטח שהיה מיועד למגרש חניה לבאי שני בתי העלמין ניתן בהינף יד לחברה פרטית. תושבי העיר המגיעים להלוויה ונאלצים להחנות רכבם על המדרכות במקרה הטוב ועל הכביש הראשי במקרה הגרוע (בשני המקרים בלית ברירה ובלית מקום ובניגוד לחוק).
    להנהלת בית העלמין פרדס חיים לא אכפת מתושבי העיר הבאים ללוות את יקיריהם בדרכם האחרונה, זהו "קהל שבוי". עיריית כפר סבא תמשיך לתמוך בהם ויהי מה . . .
    הנהלת בית העלמין האזרחי מנוחה נכונה, שמגרש החניה משותף להם, פנו לעירייה, נלחמו, כתבו ואף גייסו לעזרתם את החברים עילאי הר סגור ופנחס כהנא שמשום מה, על פי הכתבה, הצביעו בעד "שימוש חורג".

  3. הורה ל3 תלמידי בית הספר

    עיריית כפר סבא צריכה להתגאות שזכתה לאפשר חינוך ברוח שהורי התלמידים מעוניינים בה. במקום זה בועטים ב400 תלמידים שכבר קיבלו בעיטה מעיריית רעננה ה"פלורליסטית". אם המניע להתנגדות היה ערכי הייתה מואילים חברי המועצה הנכבדים להרים טלפון לעמיתיה מעיריית רעננה ולמצוא פיתרון.

🔔

עדכונים חמים מ"צומת השרון כפר סבא"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר