גן ילדים בכפר סבא. צילום עיריית כפר סבא
גן ילדים בכפר סבא. צילום עיריית כפר סבא

התנגדות גדולה לרפורמה בגני הילדים בכפר סבא

העירייה החליטה לאחד בין הגנים הקצרים וגני היול"א בעיר. "אם נצטרך להגיע למצב שנגיד להורים לא להירשם נעשה את זה", אומר יו"ר ועד הורי הגנים. העירייה: "מטרת מודל השיבוץ החדש היא להוביל להפחתת מספר הילדים בגנים"

פורסם בתאריך: 21.12.20 17:35

סערה גדולה בקרב הורי ילדים הגנים בכפר סבא בעקבות החלטת העירייה לאחד את הגנים הקצרים, שבהם יום הלימודים מסתיים ב-14:00, עם גני היול"א (יום לימודים ארוך) הפועלים עד 17:00, כפי שפרסמנו כאן בשבוע שעבר. בשעות הערב אתמול (ראשון) פרסמה העירייה בעמוד הפייסבוק שלה את ההחלטה הסופית שקיבלה, שגררה עשרות תגובות זועמות מהורים, כאשר ביום רביעי מתכוונים הורים להגיע לישיבת המועצה כדי למחות נגד ההחלטה.

על פי ההחלטה שפרסמה העירייה, בניגוד לעמדת ועד ההורים, גנים קצרים שנמצאים בתפוסה מלאה ימשיכו לפעול כרגיל וללא כל שינוי. לגני היול"א (יום לימודים ארוך) תתאפשר מהשנה הבאה ההרשמה גם לילדים שמסיימים בשעה 14:00, ולא רק לאלו שמסיימים ב-17:00, כאשר להורים יהיה חופש בחירה מתי ילדיהם יסיימו את יום הלימודים. הורה יוכל לשנות את שעת הסיום של ילדו תוך כדי השנה. בעירייה אומרים כי ישנם תשעה גנים קצרים אשר בהם יש תפוסה מלאה, בעוד שב-14 או 15 אחרים לומדים פחות מ-20 ילדים בכל גן, דבר אשר עולה סכום גדול של כסף. בוועד ההורים, כפי שיפורט בהמשך, טוענים כי הנתונים אינם נכונים.

אחת הסוגיות מעוררות המחלוקת ביותר הוא נושא ההזנה, כאשר בעירייה אומרים כי ארוחת הצהריים לילדי היול"א תשאר בשעה 13:15, למרות שבערים רבות אחרות בהן הגנים מאוחדים הארוחה מוגשת בשעה 14:00, השעה שבה ילדי הגן הקצר הולכים לבתיהם. הארוחה לילדי הגן הקצר תעלה כעשרה שקלים ליום, כלומר כ-200 שקלים בחודש, להורים המעוניינים בכך. הורים שנרשמו לגן קצר ושיהיו מעוניינים שילדם יקבל בגן ארוחת צהריים אך לא יהיה באפשרותם לממן זאת, יוכלו לפנות לעירייה בבקשה לסבסוד.

בוועד הורי הגנים טוענים כי בגנים הקצרים בעיר לומדים יותר ילדים מאשר בנתונים שאותם הציגה העירייה. עוד טוענים בוועד, כי על פי נתוני העירייה כפי שהועברו אליהם, יש בכפר סבא 18 גנים שבהם לומדים פחות מ-20 ילדים, 14 מהם הם גני יול"א, וארבעה מהם קצרים שבהם לומדים 19-14 ילדים. מנגד, בעירייה אומרים שב-11 מתוך 28 גנים קצרים לומדים פחות מ-20 ילדים.

"איחוד הגנים הוא מודל שכבר הרבה שנים מנסים לעשות פה ואנחנו מתנגדים לו", אומר חבר ועד הורי הגנים אלון רבינוביץ', "באנו לעירייה בגישה שאומרת שאכן יש בעיה בהליך השיבוצים, ובואו תשתפו אותנו בו כדי שנוכל לייעל, כי הבעיה היא במודל הכפר סבאי". בוועד הציעו לעירייה לעשות את ההרשמה בהליך דו שלבי, כאשר בשלב הראשון יציין כל הורה את סוג הגן שאותו הוא רוצה ואת המסלול – קצר או ארוך. "מצד אחד העירייה אומרת שלא יסגרו גנים ומצד שני רואים שיש עודף גנים בכפר סבא, אז קשה להבין מה הרצון פה באמת", מוסיף רבינוביץ', "ועדה שהוקמה בשנה שעברה קבעה שהמודל פה הוא טוב. מודל היול"א הוא מודל שנועד לחיסכון כלכלי".

יו"ר הוועד, צביקה דוידוביץ', אומר: "המטרה של ועד הגנים היא לא למנוע סגירה או לפגוע כלכלית בעירייה. אני לא מאמין בגן עם 20 ילדים ואני לא חושב שהוא טוב גם לילדים עצמם. הצענו שנחליט יחד על מספר מסוים של ילדים שהוא היעד, ושאחרי שנסיים את השלב הראשון נבין את הצרכים ונקבל החלטות. אנחנו לא מבינים למה לקבל החלטות עכשיו על בסיס מסד נתונים של השנה שעברה, כשאנחנו יכולים לעשות את העבודה באופן יותר נכון בעוד חודשיים. לא הגיוני שבמצב הנוכחי במדינה הורה ידע מה מצבו בספטמבר". בוועד מדגישים כי בסיס הנתונים מהשנה הנוכחית, תקופת קורונה בה רבים עובדים מהבית וסובלים מקשיים כלכליים, אינה מייצגת את מצב הדברים האמיתי בעיר.

"אנחנו מבינים שאין הצדקה לפתוח גן במספרים נמוכים, אבל תנו להורה לבחור", מוסיף דוידוביץ', "תגידו להורה שבשכונה שלו אין הצדקה לפתוח גן קצר ותעמידו בפניו בחירה – לנסוע לשכונה הסמוכה או להכניס את הילדים לגן יול"א על כל המשמעויות. אנחנו נעשה כל מה שנוכל כדי להיאבק בהחלטה הזו של העירייה, כי לדעתנו מדובר בהחלטה רעה. אנחנו נעלה עצומה שקוראת להורים לחתום נגד ההחלטה ונגיע לישיבת המועצה. אם נצטרך להגיע למצב שנגיד להורים לא להירשם נעשה את זה. אני לא חושב שמלחמה היא להדרך להגיע לפתרון, אבל זה המצב כרגע".

"אנחנו בשנים חריגות מאוד, ולקבל החלטות שישפיעו על כולנו 15-10 שנה קדימה זה דבר לא נכון", מוסיף חבר ועד הורי הגנים רבינוביץ', "ברגע שהמתווה הזה יצא לדרך, לא יהיה יותר יול"א. לקבל החלטה על בסיס נתוני השנה הזאת יהיה בכיה לדורות".

ביום רביעי, כאמור, מתכוונות קבוצה של אמהות להגיע ולהפגין בישיבת המועצה שלא מן המניין שתתקיים בבית ספר רמז, ישיבה שתכונס בעקבות בקשתם של חברי האופוזיציה. "הפגיעה במודל הגנים היא פגיעה אנושה בחינוך ילדי הגנים", נמסר בהודעה שקוראת להורים להגיע ולהפגין, "אסור לאפשר פגיעה בחינוך הילדים". כאמור, גם בעמוד הפייסבוק של העירייה התקבלו תגובות קשות למתווה שפורסם אמש. אחת האמהות כתבה: "איך צמצום מספר הגנים יתרום ליחס אישי לכל ילד? אתם חושבים שההורים קונים את המילים היפות האלה? הפוך לגמרי. הגנים כבר היום מפוצצים ברובם, ורק יהיו יותר. איזה יחס אישי בדיוק? ואיך ירגישו הילדים שאת חבריהם באים לקחת ב-14:00 והם נשארים לעוד כמה שעות? החלטה גרועה ביותר שפוגעת בכל הצדדים (מלבד בכיס של העירייה כנראה)".

אם אחרת כתבה: "כאמא לילדה בגן קצר שרוצה שהיא תאכל ארוחת צהריים בבית, למה הילדה שלי צריכה לשבת בצד בזמן ששאר ילדי הגן אוכלים? איפה ההגיון? כל שנה החלטה אחרת שסותרת את ההחלטה הקודמת. הגיע הזמן שתשימו את הילדים שלנו בראש סדר העדיפויות כמו שבעבר היה ולא בתחתית סדר העדיפויות".

תלונות רבות נשמעו כאמור בנוגע לסוגיית ההזנה: "מצב מזעזע שאסור לתת לו יד", היתה אחת התגובות, "צוות הגן לא ערוך להעסיק את ילדי הגן הקצר בזמן שילדי יול"א אוכלים! זה מתכון לאסון רגשי וחברתי לילדים. ילדים ימצאו את עצמם לבד, בוכים בזמן ששאר הילדים יושבים ואוכלים. המודל הזה יכול להתקיים אך ורק אם ארוחת הצהריים של יול"א תתחיל בשעה 14:00. ככה זה עובד בשאר הערים. אם רוצים שילדי יול"א יאכלו בשעה 13:15 חייבים לשמר את מודל המתקיים היום – יכולת בחירת ההורים בין הגנים הקצרים ליול"א".

העירייה בתגובה: "אגף החינוך מוביל מודל שיבוץ חדש שמטרתו להוביל להפחתת מספר הילדים בגנים. השינוי נוגע לכל הגנים בעיר, בכל הזרמים, מלבד החינוך המיוחד. הרישום יתקיים בשני שלבים. בשלב ראשון, ההורים יתבקשו לבחור את שעת סיום יום הלימודים, 14:00 או 17:00. בהתאם לכלל הנתונים במערכת, כך יבוצעו השיבוצים לגנים קצרים או משולבים".


הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו


אולי יעניין אותך גם

תגובות

תגובה אחת

🔔

עדכונים חמים מ"צומת השרון כפר סבא"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר